اخبار روز

خبر مهم وزیر صنعت درباره قیمت خودرو/قیمت واقعی خودرو منتشر شد


به گزارش پی ام آپ، عباس علی آبادی در خصوص قیمت خودرو تصریح کرد: شورای رقابت که از سوی جمعی از کارشناسان نهادهای مختلف تشکیل شده است به صورت مستقل و بر اساس قانون عمل می کند. ما باید با آنها گفت و گو کنیم، اما در مأموریتی که رئیس جمهور برای بررسی قیمت خودروهای مونتاژ شده به وزارت امنیت و اقتصاد محول کرد، به این معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم. و آنها را اداره کنید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس قانون و حاکمیت شرکتی، وزارت حراست مستقیماً در قبال خودروسازان مسئولیتی ندارد. بلکه او یک سیاست گذار است و در این زمینه سعی می کنیم سیاست ها را درست تدوین کنیم. با این حال، تصور اینکه راه کنترل بازار یا مهار تورم از طریق تثبیت قیمت باشد، تفسیر دقیقی نیست. زیرا اگر قیمت درست تعیین نشود و تولیدکننده ضرر کند، تولید متوقف می شود. به محض توقف تولید، تورم دوباره افزایش می یابد، بیکاری افزایش می یابد و بسیاری از مشکلات دیگر.

انقباض بازار باعث فرار سرمایه گذاران می شود

به گفته وی، همه سیاست ها و رهنمودها باید عادلانه و منطقی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته باشد و تولیدکننده رغبت به تولید داشته باشد. اما وقتی در بازار انقباض ایجاد می کنیم، در واقع سرمایه گذاری ها را از این بازار مهاجرت می کنیم.

از جمله اتفاقات غیرحرفه ای که در این صنعت رخ داد افزایش دو برابری قیمت خودرو و تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای بود.

علی آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسی که در این صنعت رخ داد افزایش دو برابری قیمت خودرو بود که خودرو را به کالای سرمایه ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند که خودرو می خرند، فقط مصرف کننده باشند و به امید کسب سود بیشتر در بازار بفروشند که می تواند مبنایی برای سفته بازی باشد.

بازار خودرو باید به قیمت متعادل و رقابتی برسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودرو چقدر باید باشد، خاطرنشان کرد: از نظر کارشناسی فکر می کنم بازار باید به قیمت متعادلی برسد و به سمت رقابت پذیری حرکت کند. وقتی بازار انحصاری و غیررقابتی می شود، تعادل بازار به هم می خورد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، واردات را ممکن کنیم و تعرفه‌ای وضع کنیم که عملاً قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی نقطه سر به سر به علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تعدیل درست را انجام دهیم، در حدس و گمان بازار تردید وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری در بازار باشد، باید سیاست ها اصلاح شود. من شخصا معتقدم که باید همیشه سیاست های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا