اخبار روز

خبر مهم برای کارگران از تغییر دستمزد در سال 1402 / پایه حقوق 13 میلیونی


به گزارش پی ام آپ، زهرا علی اکبری، نمایندگان کارگری با استناد به ماده ۴۱ قانون کار، درخواست بررسی حداقل دستمزد را به شورای عالی کار ارائه کرده اند.

افزایش نرخ تورم باعث افزایش تاخیر در دستمزدها و هزینه های زندگی شده است. پیش از این با اعلام رئیس فراکسیون کارگری مجلس، بازنگری حداقل دستمزد در نیمه دوم مطرح شده بود. دولت لایحه ای را ارسال می کند که در راستای همسان سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان را برای نیمه دوم سال ۲۰ درصد افزایش می دهد. در صورت اجرایی شدن این موضوع برای دومین بار در دولت رئیس جمهور است که حقوق کارمندان و بازنشستگان در نیمه دوم سال افزایش می یابد.

علی بابایی کارنامی این خبر را با توجه به اینکه این افزایش باید به صورت طبیعی برای کارگران رخ دهد که منوط به برگزاری جلسه شورای عالی کار است، اعلام کرد.

استدلال موافقان افزایش 27 درصدی دستمزد و حقوق این بود که دولت می تواند تورم را کنترل کند. اما اکنون 5 ماه از سال گذشته و تورم به حدی افزایش یافته که به ویژه در کالاهای اساسی مردم کنترل نمی شود و کسانی که مدعی بودند افزایش حقوق کارگران باعث افزایش تورم می شود. بودن

آیا مجدداً درخواست بازنگری در ساختار تعیین حداقل دستمزد کارگران مطرح می شود؟

به گفته رئیس فراکسیون کارگران مجلس شورای عالی کار موظف است به منظور کنترل وضعیت ایمنی کار، بازنشستگی و حوادث ناشی از کار و غیره، پیشنهادات را به صورت ماهانه بررسی کند، اما سالی یک بار جلسه نمی گذارند که تخلف است.

می‌گوید: زمانی که درباره حقوق کارگران تصمیم‌گیری شد، این بحث مطرح شد که افزایش ۲۷ درصدی حقوق پاسخگوی تورم و معیشت جامعه نیست و حتی طبق آمارهای رسمی، سبد معیشت کارگران و کارمندان وجود دارد. افزایش یافته است متناسب با تورم فعلی کشور نیست و دولت باید به فکر معیشت جامعه به ویژه اقشار ضعیف باشد.از وزیر کار خواسته شده است جلسه شورای عالی کار تشکیل شود و در که بررسی موضوع افزایش دستمزد و حقوق کارگران در نیمه دوم سال به طور قطعی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

وی بر این باور است که طبیعتا این افزایش باید برای کارگران نیز اعمال شود که این امر منوط به فراخوان شورای عالی کار است و وزیر باید فراخوان جلسه را بپذیرد.

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) درباره احتمال ترمیم حقوق 1402 گفت: نمایندگان کارگری در این مدت بر درخواست خود برای بازگرداندن حقوق پیگیر بوده و دو بار به وزارت کار نامه نگاری کرده اند. وزیر کار در آخرین جلسه شورای عالی کار در ماه گذشته پذیرفت که احیای حقوق کارگران در دستور کار جلسه بعدی شورای عالی کار قرار گیرد. او در مصاحبه ای به طور ضمنی آن را پذیرفت.

وی افزود: پذیرش ضمنی موضوع به معنای موافقت دولت با افزایش حقوق نیست. مشکل اینجاست که موضوع ترمیم حقوق در دستور کار جلسه بعدی شورای عالی کار قرار خواهد گرفت که احتمالا هفته آخر شهریورماه برگزار می شود.

مرکز پژوهش های مجلس چه می گوید؟

بر اساس قوانین مصوب، تعیین حقوق در ایران دارای سه رکن است. اتحادیه ها، کارفرمایان و دولت. ساختار فعلی تعیین دستمزد براساس ماده 167 قانون کار مبتنی بر چارچوب چانه زنی سه جانبه این سه رکن است و از آنجایی که در این ساختار مکانیسم ضابطه خاصی برای تعیین دستمزد وجود ندارد، زمان زیادی صرف مذاکره در این ساختار می شود. سطح در پایان هر سال و در پایان رسیدن به اجماع دشوار است.

این گزارش تایید می کند که حقوق کارگران کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهد. به عنوان مثال، در سال 2019 حداقل دستمزد 64 درصد از هزینه های زندگی تعیین شد. فروردین را پوشش می دهد اما با رشد تورم این نسبت در اسفندماه همان سال به 38 درصد می رسد و به همین دلیل کارگران خواستار بازنگری در حقوق ثابت در نیمه دوم سال هستند.

مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارش خود تاکید کرده است که دولت که طرف مهمی در تعیین حداقل دستمزد است، چارچوب و جهت گیری مشخصی در خصوص تعیین دستمزد ندارد و به طور کلی نقش میانجی و حل تعارض را بر عهده دارد. تنش بین اتحادیه و کارفرما، امکان دستیابی به نظر در ساختار فعلی را دشوار و در برخی سالها غیرممکن می کند. این در حالی رخ می دهد که دولت به عنوان یک کارفرمای اصلی باید اثرات بودجه ای افزایش حداقل دستمزد را در نظر بگیرد و علاوه بر این، برای عدم تحمیل حس تبعیض بین بخش دولتی و خصوصی، دولت باید سالانه تلاش کند تا تعادل ایجاد کند. نرخ رشد حقوق و دستمزد کارکنان دولتی و کارگران بخش خصوصی باید به این نسبت احترام بگذارد.

همه موارد ایجاب می کند که خود دولت در زمینه تعیین دستمزد مدل مشخصی داشته باشد و ساختار تعیین دستمزد بازنگری شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا