اخبار روز

خبر فوری: قانون تقسیم ارث بین دختر و پسر اصلاح شد!/جزئیات

به گفته پی ام آپ، اگر متوفی یک پسر و یک دختر داشته باشد، پسران دو برابر دختران ارث می برند. بنابراین تا کنون قانون جدید تقسیم ارث بین پسران که سهم الارث دختر و پسر را برابر می کند، تصویب نشده است.

سهم الارث مادر: 1/6 اگر متوفی فرزند یا خواهر و برادر داشته باشد، 1/3 اگر متوفی فرزند یا خواهر و برادری نداشته باشد. قسمتی از ارث پدر: 1/6 در صورتی که متوفی دارای فرزند باشد. فرزند خوانده از زن و شوهر ارث نمی برد و پدر و مادر جزء وارثان فرزند خوانده محسوب نمی شوند.

متن قانون تقسیم ارث بین اولاد همان قانون مدنی است که طبق آن صیغه تقسیم ارث اولاد به این صورت است که اگر متوفی یک پسر و یک دختر داشته باشد، فرزندان مضاعف ارث می برند. و همچنین دختران. بنابراین تا کنون قانون جدید تقسیم ارث بین پسران که سهم الارث دختر و پسر را برابر می کند، تصویب نشده است.

در قانون مدنی ، شرایط و ضوابط ارث بردن مشخص شده است ؛ با این حال ، تدوین قوانین ارث در قانون مدنی ، تا حدود زیادی متاثر از شرع مقدس اسلام است . به این معنا که قانون مدنی ، در تدوین ضوابط و قواعد ارث ، بر مبنای آیات قرآن کریم عمل نموده و طبقات و درجات ارث و نیز میزان سهم الارث هر کدام از ورثه را بر مبنای قرآن کریم پیش بینی نموده است .

وراث طبقه اول متوفی عبارتند از فرزندان او که حتی در صورت زنده بودن پدر و مادر از ارث بهره مند می شوند. فرزندان متوفی ممکن است همه دختر یا همه پسر باشند. از آنجایی که می توان هم دختر و هم پسر بود، وراثت پسر دو برابر دختر است. اما گاهی این سوال پیش می آید که قانون جدید تقسیم ارث بین اولاد چیست و در متن قانون تقسیم ارث بین اولاد چه فرمولی برای تقسیم ارث پیش بینی شده است؟

برای پاسخ به این سوالات در ادامه این مقاله به بررسی این سوالات می پردازیم که قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان چیست، متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان شامل چه موضوعاتی است و سپس فرمول تقسیم ارث بین فرزندان طبق قانون تقسیم ارث اصلاح می شود.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

اشخاصی که بر اساس قانون مدنی از متوفی ارث می برند شامل دو گروه می باشند: خویشاوندان (بستگانی که نسبت خونی یا خویشاوندی با متوفی دارند، مانند پدر و مادر و فرزندان متوفی) و خویشاوندان سببی (اقوابی که با نکاح نسبت خویشاوندی دارند). رابطه با متوفی، به عنوان زن و شوهر متوفی). البته زن یا شوهر متوفی در هر دو صورت از متوفی ارث می برند و جزئیات این موضوع در مقاله جداگانه ای با عنوان ارث زن و شوهر توضیح داده شده است.

طبق مواد قانون مدنی، اشخاصی که می‌توانند از متوفی ارث ببرند، در سه طبقه جداگانه تعریف می‌شوند و در صورت وجود اقارب در نزدیک‌ترین طبقه، اشخاصی که در طبقات زیر هستند نمی‌توانند ارث ببرند. یکی از مهم ترین وراثی که در طبقه اول یافت می شود پدر و مادر یا پدر و مادر به همراه فرزندان متوفی هستند که در صورت زنده بودن از متوفی ارث می برند همچنین درجات ارث را نیز در نظر بگیرید.

اما گاهی این سوال پیش می آید که قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان چیست و آیا قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان تصویب شده است که فرمول تقسیم ارث بین فرزندان را تغییر داده است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان تاکنون تصویب نشده است و قانون جاری در مورد نحوه تقسیم ارث بین فرزندان همانند قانون مدنی است.

از جمله مهم ترین شرایط برای ارث بردن نوه از پدربزرگ و مادربزرگ، این است که فرزند مستقیم پدربزرگ و مادربزرگ هنگام فوت او زنده نباشد. میزان ارث نوه از ارث اجداد نیز بر اساس سهم الارث پدر یا مادر تعیین می شود. بنابراین سهم نوه مذکر از ارث اجداد دو برابر نوه دختری خواهد بود.

نکته مهم در تقسیم ترکه بین اولاد این است که اولاد میت باید از اولاد مشروع میت باشند; زیرا طبق قانون، نامشروع بودن فرزند موجب محرومیت او از ارث می شود که در مقاله ارث فرزند نامشروع به آن پرداخته شده است. ضمناً فرزندان خوانده متوفی ارث نمی برند.

در قانون تقسیم ارث بین اولاد، با توجه به اینکه فرزندان متوفی پسر، دختر یا هر دو باشند، قسمت ارث اولاد متفاوت خواهد بود. ضمناً تقسیم ارث بین فرزندان بر حسب تعداد فرزندان متفاوت خواهد بود و برای جلوگیری از اختلاف در تقسیم ارث می توان بر اساس قانون تقسیم ارث به شدت کنترل کرد. ارث در بین فرزندان

متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان.

در قسمت قبل در مورد قانون جدید تقسیم ارث بین اولاد صحبت کرد و همانطور که گفته شد قانون جدید تقسیم ارث بین پسر و دختر و ارث خواهر و برادر ناتنی تصویب نشده است و قانون در مورد تقسیم ارث بین فرزندان، قانون مدنی است. اما در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان چیست و تقسیم ارث بین فرزندان بر اساس چه متن و ماده قانونی و فرمول آن چیست؟

متن قانون تقسیم ترکه بین اولاد به موجب ماده ۹۰۷ قانون مدنی به شرح زیر است: «اگر متوفی فاقد پدر و مادر و دارای یک یا چند فرزند باشد، ترکه به شرح زیر تقسیم می‌شود: بچه فقط یک نفر است، پسر باشد، اگر دختر باشد تمام ارث به او می رسد. اگر فرزندان زیاد باشند، ولی همه پسران یا دختران باشند، ارث بین آنها به طور مساوی تقسیم می شود. اگر تعداد فرزندان زیاد باشد و تعدادی پسر و تعدادی دختر باشند، پسر دو برابر دختر می گیرد. بنابراین بدون احتساب قسمت ارث پدر فرزند متوفی و ​​همچنین قسمت ارث مادر، ارث فرزندان متوفی به شرح زیر تقسیم می شود:

اگر متوفی دختر داشته باشد تمام ترکه به او تعلق می گیرد.

اگر متوفی چند دختر داشته باشد، سهم ترکه بین همه آنها به طور مساوی تقسیم می شود و جزئیات بیشتر در این مورد در مقاله وضعیت های مختلف سهم ترکه دختران آمده است.

اگر متوفی فرزند داشته باشد کل ارث به او تعلق می گیرد.

اگر متوفی چند فرزند داشته باشد، قسمت ارث بین همه آنها به طور مساوی تقسیم می شود.

اگر فرزندان متوفی هر دو پسر و دختر باشند، سهم پسران از ارث دو برابر سهم دختران از ترکه است.

فرمول تقسیم ارث بین فرزندان طبق قانون ارث.

در قسمت قبل قانون تقسیم ارث بین اولاد را توضیح دادیم و متن قانون تقسیم ارث را ذکر کردیم که از بروز اختلاف در تقسیم ارث جلوگیری می کند. اما ممکن است این سوال پیش بیاید که فرمول تقسیم ارث بین اولاد بر اساس قانون تقسیم ارث چیست، یعنی نحوه تقسیم ارث بین فرزندان طبق قانون و ارائه چگونه است. قسمت ارث هر یک از فرزندان.

همانطور که اشاره شد ، در صورتی که متوفی تنها یک فرزند داشته باشد ، پس از اینکه سهم الارث زوج یا زوجه متوفی و همچنین سهم الارث پدر و سهم ارث مادر وی پرداخت شد ، بقیه ترکه به فرزند تعلق می گیرد . اما در صورتی که متوفی چند فرزند داشته باشد ، پس از پرداخت سهم الارث زوج و زوجه و سهم الارث مادر و پدر وی ، باید طبق فرمول تقسیم سهم الارث عمل نمود .

فرمول تقسیم ارث بین اولاد طبق نص قانون تقسیم ارث به این صورت است که ابتدا باید کل دارایی متوفی را بر تعداد سهامی که به فرزندان متوفی تعلق می گیرد تقسیم کنیم. بنابراین سهم هر پسر را تعیین کنید. قانون تقسیم سهم الارث اولاد نیز به این صورت است که برای هر دختر یک سهم و برای هر پسر دو سهم در نظر گرفته می شود. سپس کل دارایی متوفی را بر تعداد سهام تقسیم می کنیم.

به عنوان مثال، اگر تعداد فرزندان متوفی سه پسر و چهار دختر باشد، تعداد کل سهام 10 سهم خواهد بود. اگر مجموع دارایی و اموال متوفی 1 میلیارد تومان باشد، این مقدار را بر تعداد سهام یعنی 10 واحد تقسیم می کنیم. سپس به هر فرزند ذکور 2 سهم معادل 200 میلیون تومان و به هر دختر یک سهم معادل 100 میلیون تومان تعلق می گیرد.

منبع: منیبان


Recent search terms:

  • https://baztabonline com/blog/خبر-فوری-قانون-تقسیم-ارث-بین-دختر-و-پسر/

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا