اخبار روز

خبر رسمی: حقوق کارگران روز یکشنبه افزایش یافت

میانگین معیشت خانواده کارگری حدود 17 میلیون و 600 هزار تومان است و فاصله زیادی بین هزینه زندگی و دستمزد وجود دارد. این شکاف بیش از 63 درصد است. حقوق و دستمزد کارگران در سال گذشته با تغییر بزرگی همراه بوده است. از دستمزد کارگران مالیات گرفته شد. دستمزد کارگران کفاف هزینه های جاری زندگی را نمی دهد. دستمزد کارمندان به طور قابل توجهی با نرخ تورم متفاوت است. حقوق کارگران در سال 1402 اعلام شد.

رئیس گروه کارگری مجلس گفت: دولت لایحه افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران و مستمری بگیران را متناسب با تراز نیمه دوم سال ارائه می کند.

علی بابایی کارنامی در عین حال از ارسال لایحه افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان خبر داد و معتقد بود کارگران نیز باید از این افزایش بهره مند شوند. این موضوع منوط به جلسه شورای عالی کار است.

همانطور که رئیس فراکسیون کارگری در مجلس گفت، دولت لایحه ای را برای افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران و مستمری بگیران در راستای تراز نیمه دوم ارائه می کند.

علی باباییکارنامی این خبر را به این دلیل اعلام کرد که معتقد بود این افزایش البته باید به نفع کارگران هم باشد. این موضوع منوط به جلسه شورای عالی کار است.

وی تاکید کرد: در زمان تعیین حقوق کارکنان این بحث مطرح شد. افزایش 27 درصدی حقوق پاسخی به تورم و معیشت جامعه نیست. حتی بر اساس آمارهای رسمی، معیشت کارگران با تورم فعلی کشور تناسب ندارد. دولت باید به فکر معیشت جامعه بخصوص اقشار ضعیف باشد.

وی ادامه داد: استدلال حامیان افزایش 27 درصدی حقوق و دستمزد این بود که دولت می تواند تورم را کنترل کند. اما الان 5 ماه از سال گذشته است. تورم به حدی رسیده که به ویژه در کالاهای اساسی مردم از کنترل خارج شده است. کسانی که مدعی هستند افزایش دستمزد کارگران باعث افزایش تورم می شود باید پاسخگوی وضعیت امروز جامعه و معیشت کارگران باشند.

نوآوری جدید در تغییر حقوق کارکنان

به نظر می رسد این بدعتی است که بانی آن دولت سیزدهم خواهد بود. اینکه حقوق کارمندان و بازنشستگان دو بار در سال تغییر می کند. سال گذشته، در مهرماه، دولت لایحه‌ای را به مجلس فرستاد که به موجب آن حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری ​​برابری می‌کند. در این لایحه پیشنهاد شده بود با توجه به اینکه قانون بودجه افزایش حقوق کارکنان دولت، لشکری ​​و بازنشستگان روستایی را محدود کرده است، دولت اجازه افزایش حقوق به میزان معینی را بدهد. قرار است در صورت موافقت مجلس، حقوق کارمندان دولت از ابتدای شهریور افزایش یابد.

بر این اساس درصد افزایش برای کارکنان دولت یک پله تلقی شد. با آن، افرادی که کم درآمد در نظر گرفته می شوند، نزدیک به 20 درصد افزایش داشته اند. هرچه این بیشتر باشد، درصد کمتر است.

این پیشنهاد سرانجام در ماه هشتم 1401 به تصویب مجلس رسید. سخنگوی شورای نگهبان 14 آبان ماه از تصویب مصوبه مجلس برای تناسب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری ​​خبر داد.

مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: دولت از ابتدا شهریور وی گفت: حقوق ها افزایش می یابد. مقام اول مجلس مهر اینجا ذخیره شد

افزایش حقوق از 5 به 20 درصد

سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور مهرماه تاریخ اجرای مصوبه تناسب حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران را اعلام کرد. وی گفت: افزایش حقوق در برخی موارد تا 5 درصد، در برخی نیروهای مسلح مانند نیروی انتظامی حتی تا 20 درصد افزایش می یابد.

در نتیجه این مصوبه حقوق تمامی مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​900 تا 2 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین افزایش حقوق کارکنان دولت حدود یک میلیون تومان بود که جدا از این مبلغ، حق اولاد کارمندان نیز 100 درصد افزایش یافت. در سال 1401 حق فرزند 417000 تومان بود که دو برابر شد و به حدود 840000 تومان رسید. افزایش 50 درصدی برای زوجه در نظر گرفته شده است. مجموع این عوامل منجر به افزایش 2.5 تا 3 میلیون تومانی حقوق کارکنان دولت شد.

در این باره در آخرین روزهای آبان در سال 1401 مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که زمان احیای حقوق کارگران و مستمری بگیران فرا رسیده است: آبان اصلاحاتی انجام خواهد شد. مابه التفاوت حقوق مهرماه آبان ماهانه پرداخت می شود. همچنین قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و احیای حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری، 16. آبان این موضوع طی نامه ای از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به اطلاع سید ابراهیم رئیسی رسیده است.

اندازه افزایش حقوق در سال 1402

در این میان حداقل افزایش دستمزد کارکنان دولت در بودجه هزار و 402 نماینده مجلس 20 درصد تعیین شده است. طبق مصوبه مجلس حداقل حقوق 7 میلیون و 920 هزار تومان تعیین شد. به این دلیل که بودجه 1401 میانگین افزایش حقوق کارگران را 10 درصد تعیین کرده است. البته دولت افزایش تدریجی حقوق کارمندان را پیش بینی کرده بود. بنابراین مقرر شد افزایش حقوق بین پنج تا ۲۹ درصد متغیر باشد.

بر این اساس حداقل حقوق کارمندان در لایحه بودجه امسال 4 میلیون و 500 هزار تومان بوده است. در قانون بودجه حداقل دستمزد 5 میلیون و 600 هزار تومان بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا