اخبار روز

حمایت از کارگران؛ قانون بیمه کارگران ساختمانی بهبود یافته است!/ جزئیات خبر

به گزارش پی ام آپ نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با تأیید ۱۵۷ رأی، طرح اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی را تصویب کردند.

با توجه به این تصویب، بند “الف” و تبصره‌های (۱)، (۲) و (۴) آن و بندهای “ج”، “ز” و “ح” ماده (۵) قانون مذکور اصلاح شده و به شکل زیر تغییر می‌یابد:

“ماده‌واحده- بند «الف» و تبصره‌های (۱)، (۲) و (۴) آن و بندهای «ج»، «ز» و «ح» ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی با تاریخ ۵/۱۱/۱۴۰۱ به شرح ذیل اصلاح می‌شود

ماده واحده – جزء «الف» و تبصره‌های (1)، (2) و (4) آن و بندهای «ج» و «ز» و «ح» ماده (5) قانون تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاح 05. /11/1401 به شرح زیر تصحیح شد:

الف- صندوق تامین اجتماعی موظف است هفت درصد (7%) حق بیمه سهمیه بیمه شده را از محل کسر حق بیمه کارگران شاغل مستقیم دارای پروانه فنی به عنوان سهمیه کارگر و معادل بیست و پنج درصد دریافت کند. مجموع هزینه های صدور پروانه تاسیس یا توسعه، ساخت و ساز یا افزایش تراکم ساختمان، تخریب و نوسازی ساختمان و تعمیرات اساسی به عنوان بخشی از مالک، برای بیمه کارگران.

در صورت عدم تأمین منابع لازم برای گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران، با تصویب هیأت وزیران، مجموع عوارض تا معادل ۳۰ درصد (سی درصد) افزایش خواهد یافت و حداکثر در سقف معادل ۲.۵ درصد (۵/۲ درصد) سالانه، بلامانع است.

تبصره ۱: برای ساخت و ساز در داخل محدوده روستاها با مجوز دهیاری‌ها، میزان ده درصد (۱۰ درصد) مجموع عوارض صدور پروانه به عنوان سهم مالک خواهد بود.

تبصره ۲: در خارج از محدوده روستاها (محدوده عمل بخشداری‌ها) و در داخل مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی، نواحی و شهرک‌های صنعتی و مناطق نمونه گردشگری با مجوز سازمان‌های مربوطه، حسب مورد، مطابق با نزدیک‌ترین روستا یا شهر انجام خواهد شد.

تبصره 3- احداث مساجد، حسینیه‌ها، عبادتگاه‌ها و ساختمان‌های مربوط به سرانه ارتقای خدمات عمومی آموزشی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و فرهنگی، حق استفاده دائمی از آنها طبق آیین‌نامه اجرایی تصویب می‌شود. توسط هیأت وزیران ظرف مدت شش ماه در اختیار نهادهای متولی ارائه خدمات عمومی قرار می گیرد و از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف هستند.

تبصره 4: مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت این گونه عوارض معاف هستند. آیین نامه اجرایی این تبصره که شامل نحوه شناسایی افراد مشمول این تبصره بر اساس میزان درآمد و دارایی آنها است، توسط وزارت کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد تهیه شده است. امور و دارایی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این بند به تصویب هیأت وزیران می رسد.

ج- سازمان تأمین اجتماعی باید حساب واحدی برای همه عملیات مالی مرتبط با این قانون ایجاد کند. وجوه حاصل از درآمدهای تحقق یافته، سرمایه‌گذاری شده و سود حاصله از سرمایه‌گذاری باید به صورت انحصاری برای بیمه کارگران ساختمانی استفاده شود. همچنین، درآمد و هزینه و خسارت پرداختی به افراد تحت پوشش را به تفکیک هر سه ماه یک بار به کمیسیون‌های اجتماعی و عمران مجلس شورای اسلامی گزارش کند.

ه- سازمان تأمین اجتماعی باید حداکثر سه ماه پس از اجرای این بند، برای کارگران ساختمانی متقاضی، پس از بررسی مدارک و تأیید اشتغال به عنوان کارگر ساختمانی، پوشش بیمه‌ای فراهم ک

بر اساس این گزارش، در جریان مصوبه ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح ماده (5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، نمایندگان با گزارش کمیسیون اجتماعی موافقت نکردند. لذا در نهایت پیشنهادات اصلاحی نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا