اخبار روز

خبر خوب برای مدعیان رفاه و کمیته کمک/پرداخت در این تاریخ


به گزارش پی ام آپ، شورای اسلامی شهر در جریان تصویب قانون بودجه سال جاری افزایش 40 درصدی مستمری مشمولان تحت پوشش سازمان های حمایتی را تصویب کرد. اما این موسسات تاکنون تنها 20 درصد افزایش حقوق مددجویان را پرداخت کرده اند و همچنان با این افزایش حقوق مددجویان را پرداخت می کنند که تخلف از مصوبات قانونی محسوب می شود.

در جریان تصویب قانون بودجه امسال، مجلس افزایش 40 درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی را تصویب کرد، اما امسال این موسسات تنها 20 درصد حقوق مددجویان را افزایش دادند و همچنان در حال پرداخت هستند. مرتضوی، 20 درصد باقیمانده از شهریورماه برای متقاضیان مددکاری اجتماعی و کمیته امداد اعمال خواهد شد.

علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان درباره پرداخت مستمری به مددجویان و کمیته امداد می گوید: تنگناها و مشکلات اقتصادی که بر دوش جامعه مددجویان اجتماعی سنگینی می کند وزنی مضاعف دارد و برای این است که بازگرداندن حداقل مستمری دریافتی این عزیزان گامی کوچک برای کاهش این مشکلات است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، مستمری گروه های هدف بیستم هر ماه پرداخت می شود، اما این در حالی است که در سال گذشته این مبالغ 47 درصد افزایش یافته و فرض بر این بود که شهریور امسال با 40 درصد افزایش اعمال خواهد شد.

اما تاکنون اکثریت مستمری بگیران اعلام کرده اند که هنوز مبلغ مستمری دریافت نکرده اند. البته چند تن از مستمری بگیران کمیته امداد امروز گزارش دادند که بدون افزایش 20 درصدی و طبق روال گذشته سپرده گذاری خواهند کرد.

در حال حاضر و به گفته برخی منابع مستمری بهزیستی و کمیته امداد طبق روال گذشته از امروز به این عزیزان پرداخت می شود. اما دلایل دیرتر از موعد واریز وجه به مشمولان در ماه های اخیر و اطلاع از علت عدم اجرای 20 درصد مابه التفاوت مبلغ پرداختی توضیح داده شده است. کمیته توسط برخی منابع اعلام شد که در زیر به تفصیل شرح داده شده است.

چرا افزایش 20 درصدی مبلغ مستمری انجام نشد؟

هم اکنون 2 میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش کمک های اجتماعی کشور هستند که از این تعداد یک و نیم میلیون نفر مستمری بگیر هستند و در سطح خانوار نیز 7 میلیون و 800 هزار نفر خدمات لازم را دریافت می کنند.

بر این اساس میزان مستمری یک نفره از 655 هزار و 200 تومان به 786 هزار و 240 تومان و بیشترین میزان مستمری برای خانواده های پنج نفره و بیشتر است که از 2 میلیون و 59 هزار و 200 تومان به 2 میلیون و 471 هزار و 40 تومان افزایش یافته است.

بر اساس اخبار و رصدها، مبالغ مستمری مشمولان کمیته امداد و بهزیستی طبق روال هر ماه و با همان مبلغ ۲۰ درصد در این زمان به دلیل زمان طولانی در حال واریز است. .

دلیل این امر این است که؛ قرار بود از نیمه دوم سال 1402 افزایش 20 درصدی یعنی سپرده های مهرماه انجام شود اما با اعلام این افزایش از سوی وزیر کار در شهریور ماه، پرداخت مستمری کار به مددجویان عزیز با مشکل مواجه شد.

همانطور که مشخص شد مقرر شد در این ماه با 20 درصد افزایش پس از اعلام وزیر کار، 40 درصد نسبت به سال گذشته در شهریور 1402 به طور کامل اعمال شود، اما به دلیل تاخیر در سپرده گذاری، این دو نهادهای کمیته امداد و بهزیستی مقرر کردند که واریز این ماه نیز مانند گذشته و با افزایش 20 درصدی باقیمانده در موعد مقرر و «شاید» طی چند روز آینده انجام شود.

نامیده شد؛ دلیل اینکه بسیاری از مشتریان این مبالغ را با افزایش 40 درصدی در سامانه نامه‌ها و شفاف‌سازی خود می‌بینند، اما واریزی مانند گذشته باقی مانده است، اعمال این تغییرات است. البته این احتمال وجود دارد که بر اساس اخبار اولیه، سپرده گذاری با 20 درصد افزایش در نیمه دوم سال اتفاق بیفتد.

اعلام زمان پرداخت مستمری مددجویان با افزایش 20 درصدی

معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش 20 درصدی مستمری مشمولان کمیته امداد و رفاه گفت: قرار شد با حمایت از خانواده های تحت پوشش مستمری افزایش یابد. موسسات 20 درصد از سپتامبر، اما اگر به دلایلی این عملی نیست. در غیر این صورت مستمری متقاضیان از مهرماه با 20 درصد افزایش پرداخت می شود.

علیرضا عسگریان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اعلام افزایش 20 درصدی مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور گفت: شهریور وی در این ماه اظهار داشت: در تبصره بودجه سال جاری به طور مستقیم اعلام شده است که مستمری متقاضیان 40 درصد افزایش می یابد. در دستورالعمل اجرایی تبصره 14 در دو بند اعلام شد که مستمری مشمولان 20 درصد افزایش می یابد و در صورت تامین منابع 20 درصد دیگر افزایش می یابد.

وی افزود: در حال حاضر این تامین منابع انجام شده است و علاوه بر افزایش 20 درصدی که در ابتدای سال برای مستمری بازنشستگان اعمال شد، 20 درصد افزایش دیگر اعتبارسنجی شده است.

معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از شهریورماه مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی 20 درصد است. اما اگر بنا به دلایلی این امر اجرایی نشد، مستمری متقاضیان از مهرماه با افزایش 20 درصدی و انشالله مابه التفاوت مستمری شهریور ماه نیز پرداخت خواهد شد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مسئولان مسئول باید برای رفع شبهات مطرح شده و علت تاخیر پاسخ های قانع کننده ای به عزیزان جامعه بدهند تا شبهات رفع شود و رسانه ها پیگیری و شامل نشوند. موضوع منابعی که نمی خواهند شناسایی شوند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا