اخبار روز

خبر خوب از سهمیه بنزین دولت عصر امروز

نرخ بنزین اسنپ در حال افزایش است. سهمیه بندی بنزین در سال های اخیر تقریبا ثابت بوده است. خبرهای جدیدی از وزارت نفت درباره احتمال افزایش سهمیه بنزین به گوش می رسد. مجلس سهمیه بنزین را بررسی کرد. وزارت نفت در اطلاعیه ای اعلام کرد: تصمیم جدیدی در خصوص تخصیص وجود ندارد سهمیه بنزین تعلق نمی گیرد

خبر مهم از سهمیه بندی بنزین امروز

به گزارش کماپپرس، سهمیه بنزین اسنپ و تپسی از ابتدای سال جاری پرداخت نشده است و وزیر نفت در آخرین وعده خود گفت: اختصاص سهمیه تاکسی های اینترنتی در دستور کار دولت است. تاکنون مابه التفاوت یارانه سوخت به رانندگان تاکسی اینترنتی، البته با تاخیر پرداخت شده است. در حالی که داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیراً در این خصوص اعلام کرد: وزیر نفت باید پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد ارائه کند و موافقت لازم را برای تخصیص سهمیه بنزین دریافت کند، اما تاکنون چنین پیشنهادی ارائه نشده است.

رانندگان خواستار افزایش کرایه تاکسی های اینترنتی به دلیل عدم پرداخت سهمیه بنزین هستند. عدم تخصیص سهمیه و افزایش قیمت تمام شده قطعات خودرو و استهلاک، رانندگی در اسنپ و تپسی را از نظر اقتصادی غیر قابل صرفه کرده است.

افزایش مصرف سوخت در حالی دوباره به زبان مسئولان درآمده است که زمان زیادی از شایعه افزایش قیمت و تکذیب آن نمی گذرد. اکنون دولت ظاهرا به دنبال راه حلی در این زمینه از طریق تولید خودروهای برقی است.

روز گذشته معاون صنعت حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد: وضعیت مصرف بالای بنزین در کشور نگران کننده است. به گزارش ایسنا، منوچهر لاگی به خودروهای برقی اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل اصلی جایگزینی خودروهای برقی مصرف بالای بنزین در کشور است. به این ترتیب تغییر به سمت خودروهای الکتریکی مصرف بنزین را طی پنج تا ده سال آینده محدود خواهد کرد.

محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با خبرنگار توسعه ایرانیان: امکانات زیرساختی در صورتی می تواند مفید باشد که برای شارژ خودروهای برقی در نظر گرفته شود. چاره ای جز رفتن به سمت این خودروها نداریم. تولید خودروهای برقی بسیار راحت تر از خودروهای بنزینی است، اما به دلیل باتری خاص قیمت آن بیشتر است. اگر دولت می خواهد حمایت کند، بهتر است به این خودروها یارانه بدهد

سهمیه بنزین برای اسنپ

وی یادآور شد: کارشناسان از ده سال پیش مطالعه خودروهای برقی مناسب ایران را آغاز کردند و معاونت علمی و فناوری و شرکت مپنا نیز در این زمینه تلاش زیادی کرده اند، اما خاطرنشان کرد: صنعت – و فعالیت های پژوهشی در حوزه خودروهای برقی پیشرفت خوبی داشته اند، آغاز شده است و در بخش سیاست گذاری و تصمیم گیری، دولت پیش نویس قانون مربوطه را حدود شش سال پیش (برقی خودرو) تهیه کرد. اما در نهایت به دلیل عدم اعتماد به برخی نهادهای دولتی در این مورد تصویب نشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه نهادها و سازمان های مختلف باید زیرساخت ها و حمایت ها را در حوزه خودروهای برقی ایجاد کنند و حمایت های لازم را داشته باشند، گفت: تنظیم مقررات خودروهای برقی از جمله وظایف دستگاه های مختلف و تعریف مشوق ها باید انجام شود. توسط دولت تصویب شده است. علاوه بر وزارت صمت، وزارتخانه های دیگر نیز باید کار کنند. وزارت نفت مشوق ها، وزارت نیرو زیرساخت ها را تکمیل کند و وزارت علوم برنامه درسی و سرفصل های جدید را تغییر دهد. همچنین معاونت علمی و فناوری دانشگاه باید بحث تکمیل زنجیره تامین خودروهای برقی و طرح ها و فناوری های جدید و حمایت از آنها را پیگیری کند.

لازم به ذکر است که عباس علی آبادی وزیر امنیت پیش از این در اظهارات مختلفی از حمایت خود از تولید خودروهای برقی خبر داده بود.

در ادامه مدیرعامل انجمن CNG اعلام کرد: از آنجایی که راهی برای افزایش و اصلاح قیمت بنزین وجود ندارد، ممکن است در آینده طرح ارائه CNG رایگان اجرایی شود. محسن جوهری در گفت و گو با خبرگزاری مهر وی با اشاره به اینکه طرح ارائه CNG رایگان همچنان روی میز وزارت نفت است، گفت: CNG رایگان طرحی است که توسط انجمن ارائه شده و در معاونت برنامه ریزی وزارت نفت نیز بررسی شده است، اما دولت نمی تواند اجرا شود.» این طرح نهایی نشده است. وی ادامه داد: یکی از دلایل اجرایی نشدن این طرح مسائل زیرساختی بود اما برای اجرای این طرح به کار خود ادامه می دهیم.

استاد دانشگاه چمران اهواز در گفت و گو با خبرنگار «توسعه ایرانیان» تاکید کرد: قیمت بنزین تاکنون چندین برابر شده است اما نتوانسته اند مصرف را کنترل کنند.

سهمیه سوخت از عصر امروز واریز شد

مرتضی افکه درباره ارتباط افزایش مصرف سوخت با قیمت آن در ایران گفت: دلایل اصلی افزایش مصرف بنزین به قیمت آن مربوط نمی شود. خودروهای تولید شده در سیستم خودرو مصرف سوخت بالاتری نسبت به استاندارد جهانی دارند، سیستم شهرسازی و سیستم مدیریتی و مجموعه این عوامل منجر به افزایش مصرف بنزین شده است.

مرتضی افگه در گفت و گو با خبرنگار «توسعه ایرانیان»: تا کنون قیمت بنزین چندین برابر شده است اما تاکنون نتوانسته اند مصرف را کنترل کنند. دلایل اصلی افزایش مصرف بنزین به قیمت مربوط نمی شود. خودروهای تولید شده در سیستم خودرویی مصرف سوخت بالاتری نسبت به استاندارد جهانی دارند، سیستم شهرسازی و سیستم مدیریتی و مجموعه این عوامل منجر به افزایش مصرف بنزین شده است.

وی دلایل دیگری را برای افزایش مصرف بیان کرد و افزود: نظام شهرسازی مردم را ملزم به تردد با خودروی شخصی می کند، علاوه بر این همه مردم باید برای کارهای روزمره از خودروی شخصی خود استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی درباره موافقان افزایش بنزین گفت: ابتدا بحث بنزین به دعوای اقتصاددانان تبدیل شده و سپس این موضوع بین سیاست گذاران مطرح می شود. طرفداران بازار آزاد اصرار دارند که قیمت بنزین باید افزایش یابد. آنها افزایش مصرف بنزین را دلیل گرانی می دانند. من این مشکل را قبول ندارم

افه با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین فشار بر مردم است، ادامه داد: سیاستمداران و اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد با موافقت با افزایش قیمت سوخت، مردم را تحت فشار قرار می دهند.

وی اقدامات موثر برای کاهش مصرف بنزین را اینگونه بیان کرد: اگر استدلال من در مورد مصرف بالای خودروها پذیرفته شود، ابتدا باید صنایع اصلاح شوند. کار باید به ویژه روی کارخانه های خودروسازی انجام شود. همچنین باید روی یک سیستم اداری کار کرد که نیاز به بازدید از ادارات و نهادهای دولتی را کاهش دهد.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: باید اقداماتی انجام شود که ممکن است در کوتاه مدت جواب ندهد، اما باید بپذیرند که این مشکلات وجود دارد و از این به بعد شروع به حل این مشکلات کنند. اگر این اقدامات انجام شود، می توان با آنها اقدامات قیمتی نیز انجام داد، اما این اقدامات باید به گونه ای انجام شود که فشاری به مردم وارد نشود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا