اخبار روز

رهن خانه در این محله فقط با 40 میلیون تومان! /مبلغ اجاره آپارتمان‌های کوچک در تهران

یک متخصص حوزه ساخت و ساز اظهار داشت: فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد از قیمت یک خانه متشکل از قیمت مصالح است و مسئله اساسی در قیمت مسکن، مربوط به زمین است که باید برای ساخت مسکن، این مسئله را به خوبی حل کرد.

به گزارش منیبان، افزایش قیمت اجاره بها در تهران نه تنها مردم را مجبور به مهاجرت به مناطق پایین شهر کرده است، بلکه تمایل به اجاره خانه هایی با متراژ کم و حداقل امکانات رفاهی را افزایش داده است، بنابراین در خصوص آگهی های مسکن به ویژه در در جنوب شهر می‌توانید آپارتمان‌ها یا سوئیت‌های قابل حمل بسیار کوچک و قدیمی با حداقل امکانات را ببینید که عموماً توسط زوج‌ها یا حتی خانواده‌های دارای فرزند اجاره می‌شوند. اندازه بعضی از این خانه ها فقط 20-30 متر است!

40 میلیون تومان ودیعه و 3 میلیون تومان اجاره ماهانه مبلغ تعیین شده برای یک سوئیت 18 متری با عمر مفید بیش از 32 سال در منطقه شمیران نو است. در آگهی این ملک مشخص شده است که این واحد ممکن است برای یک زوج مناسب باشد.

وضعیت مسکن عرضه شده در بسترهای رهن و اجاره آنلاین نشان می دهد که برای رهن و اجاره یک واحد خرد یا سوئیت در تهران با متراژ 25 تا 40 مترمربع حداقل 40 تا 100 میلیون تومان نقدی که البته باید برای این واحد اجاره کرد.

محمد منان رئیسی، رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی با اشاره به غیرمنطقی خواندن آگهی واحدهای حمل و نقل در برابر قیمت های نجومی در برخی از سکوهای ملی گفت: برخی از کاربران در شبکه های مجازی آگهی املاک را منتشر می کنند که متراژ کمی دارد و نرخ بالای اجاره که منطقی به نظر می رسد.

رئیسی، رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی نیز با اشاره به روند نزولی قیمت مسکن در بازار خاطرنشان کرد: با بررسی های انجام شده در بازار مسکن در روزهای اخیر می توان گفت که قیمت واحدهای مسکونی کاهش یافته است و البته این کاهش قیمت به فعالیت وزارت راه بستگی دارد و شهرسازی نیست، اما بیشترین میزان نفوذ را از بازار ارز می بینیم.

وی افزود: همانطور که می دانیم مسکن در کشور ما یک کالای سرمایه ای محسوب می شود، بنابراین تحت تاثیر روند قیمت دلار در بازار است و با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز در بازار کاهش یافت.

رئیسی در ادامه گفت: در صورت عدم عرضه و مصرف در بازار مسکن، در آینده نه چندان دور دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. دولت سیزدهم در عمل به وعده خود کند است و امروز با گذشت بیش از دو سال از دولت رئیسی، تحولات چشمگیری در حوزه مسکن رخ نداده است.

این مسئول تاکید کرد: زمانی که تولید مسکن کفایت نکند، حتما شاهد تبلیغات زمین های کوچک و قدیمی با قیمت های نجومی در این گونه سکوها خواهیم بود و ادامه چنین روندی در بازار مسکن خطرناک خواهد بود.

وی با اشاره به تامین مصالح ساختمانی در بورس گفت: مصالح ساختمانی سهم چندانی در قیمت تمام شده مسکن ندارد و مشکل اصلی در ساخت مسکن از یک سو تنظیم بازار و عدم مدیریت سیاسی است. از سوی دیگر در زمینه تامین زمین و نسبت کل مصالح در تامین مسکن حدود 10 تا 20 درصد است، بنابراین ابتدا باید سایر مشکلات برطرف شود.

رئیسی بر جلوگیری از ورود واسطه ها به بازار املاک تاکید کرد و افزود: دولت باید ابتدا مشکل زمین را حل کند تا واسطه ها تبدیل به پول داغ شوند زیرا مسکن نباید به عنوان کالای سرمایه ای دیده شود و در حال حاضر میلیون ها واحد مسکونی و زمین در این کشور وجود دارد. کشور متأسفانه صاحبان این املاک رهن و اجاره نمی دهند، باید قانون جدی در این زمینه تصویب و اجرا شود تا تجار دست از این کار بردارند.

وی در ادامه افزود: بهتر است مسئولان مربوطه به جای مشکلات حاشیه ای، نقاط ضعف این موضوع را پیگیری کنند تا سرعت اجرای کارها افزایش یابد و البته برای واحدهایی که خالی از سکنه هستند مالیات وضع شود که قابل اجراست.

رئیسی با اشاره به فروش املاک توسط سرمایه داران افزود: دولت باید واحدهای خالی را شناسایی و مالکان این واحدهای مسکونی را برای تنظیم بازار املاک مجبور به فروش املاک کند و در صورت عدم اجرای این فرآیند مالیات سنگین برای چنین افرادی در نظر بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم باید ابتدا سرمایه داران را مجبور به تامین واحدهای خود کند و سپس با عرضه مناسب زمین در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ، قیمت مسکن را کاهش دهد تا دیگر شاهد چنین اعلامیه های نجومی از خانه های 25 تا 30 متری در پلتفرم ها نباشیم.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا