اخبار روز

حقوق گرم و تابستانی بازنشستگان از امشب

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حقوق بازنشستگان به ویژه کم درآمدها باید در بودجه سال آینده افزایش یابد. به طور مستمر و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در فهرست، قانون بیمه های اجتماعی و قانون سازمان خدمات کشوری و بر اساس مقررات جدید بازنشستگان کشوری و بیمه های اجتماعی پرداخت می شود. سه میلیون و 600 هزار مستمری بگیر منتظر اجرای مصوبه قانونی یکسان سازی حقوق بازنشستگان هستند. حقوق مستمری بگیران در سال 1401 برای افراد مختلف و همچنین حق بیمه بازنشستگی متفاوت است. مستمری بگیر تامین اجتماعی 1401 مبلغ حقوق بازنشستگان زمین کمتر است

در ایران مستمری بگیران به دو دسته حقوق دولتی و فوق العاده تقسیم می شوند. به طور کلی حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، مرخصی مرخصی و سالانه، کمک هزینه و سایر مزایا می باشد. علاوه بر این، نهاد تامین اجتماعی می تواند در صورت لزوم تغییراتی در حقوق بازنشستگی ایجاد کند. یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگی، سابقه کار آنهاست. یک شاخص مهم برای محاسبه مستمری، سنوات خدمت یک فرد در سازمان یا شرکتی است که در آن کار کرده است. در ایران برای محاسبه حقوق بازنشستگان از فرمول استانداردی استفاده می شود که نرخ حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می گیرد.

31 بازنشسته شد شهریور 1400 و پس از آن برای محاسبه میزان پاداش بازنشستگی خود، به تشخیص خود از نظر رتبه ثبت نام و سایر بندها، مبلغ را در تعداد سنوات خدمت (حداکثر 30) ضرب کنند.

«مهدی اسماعیلی» معاون اول رئیس جمهور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ابعاد مختلف ارزشیابی معلمان و تأثیر حجم بودجه بر ارزشیابی معلمان صحبت کرد. سیستم ارزشیابی معلم دو وظیفه مهم را پوشش می دهد. از یک سو ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان است و از سوی دیگر توجه به معیشت و منزلت و جایگاه معلم است که هر دو در رأس نظام هستند. برای رسیدن به این جایگاه در خصوص معلمان باید نظام ارزشیابی را به طور کامل اجرا کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که دولت قصد ندارد حقوق کارکنان دولت را در میانه سال افزایش دهد و به نظر می رسد دلیل این تصمیم عواملی چون دوری از کسری بودجه باشد.

در سال‌های اخیر شاهد بودیم که دولت لایحه افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران دولت را در اواسط سال به شورای اسلامی ارائه کرد، احتمال افزایش نارضایتی‌ها و همچنین تبعیض از طریق افزایش حقوق کارگران وجود داشت.

با توجه به این موارد، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیراً توجه مردم را به موضوع افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران در نیمه دوم سال جاری جلب کرده است، زیرا تورم و اقتصاد اینچنین نیست. کاهشی فشار: در نیمه دوم افزایش حقوق جدیدی نداریم، افزایش حقوق سالی یک بار لحاظ می شود، افزایش حقوق سال جاری در ابتدای سال لحاظ شده است.

به نظر می رسد سازمان برنامه و بودجه پس از چندین سال افزایش حقوق میان سالی کارکنان دولت، دیگر قصد ندارد چنین رویکردی را دنبال کند. همچنین لازم به ذکر است که دولت بر کنترل کسری بودجه به عنوان یکی از عواملی که تورم زا می داند تاکید کرده و به نظر می رسد این تصمیم نیز در همین راستا اتخاذ شده است.

کارفرمایان باید حق بیمه کارکنان خود را بر اساس «دستمزد واقعی پرداخت شده» بپردازند.

وی افزود: پرداخت «حق بیمه» نیز با مشکلاتی مواجه است، چرا که برخی از کارگران پس از گذشت 15 تا 20 سال از اشتغال خود همچنان حداقل حق بیمه را پرداخت می کنند، ضمن اینکه همه کارفرمایان می توانند علاوه بر بیمه شده، دستمزد واقعی و حق بیمه را نیز پرداخت کنند. کارگران، بخشی از نارضایتی کارگر آزاد می شود.

نماينده بيمه سازمان تامين اجتماعي معتقد است حداقل دستمزد شامل آن دسته از كارگراني مي شود كه در سال اول به عنوان كارگر ساده وارد سيستم مي شوند ولي از سال دوم پايه سال ها به عنوان كارگر نيمه ماهر و ماهر. کارگر برای آنها باید در نظر گرفته شود و حتی اگر کارگاه دارای سیستم طبقه بندی مشاغل باشد، دستمزد بالاتر از حداقل دستمزد دریافت می شود.

حقوق و اضافه کاری نیز مشمول کسر حق بیمه است

محمدی خاطرنشان کرد: اگرچه «حداقل دستمزد» مشمولان قانون کار در ابتدای هر سال از سوی شورای عالی کار تعیین می شود، اما نکته حائز اهمیت این است که این حداقل دستمزد برای «کارگران عادی» در نظر گرفته شده است و باید حتماً تعیین شود. برای سایر سطوح شاغل در چارچوب توسط کارفرمایان پرداخت می شود و حق بیمه بیمه شدگان خود را طبق مقررات عمومی و بر اساس دستمزد واقعی پرداخت می کنند. به عبارت دیگر، بر اساس قانون تامین اجتماعی، هرکس در ازای کار انجام شده، پاداشی به صورت اضافه کار یا مزد و حق الزحمه روزانه، اضافه کار، اضافه کار و … دریافت می کند و هر آنچه به عنوان دستمزد به فرد پرداخت می شود مشمول آن است. کسر کارمزد حق بیمه است.

وی ادامه داد: هر مبلغی که در قبال کار به بیمه شده پرداخت شود (به صورت مستمر یا غیر مستمر) مشمول کسر حق بیمه است اما در صورت پرداخت حق الزحمه به صورت غیرنقدی مشمول کسر حق بیمه است. کسر حق بیمه در صورت مستمر بودن آن می باشد. دستمزد کارکنان باید واقعی باشد تا در زمان بازنشستگی از تعهدات و مستمری واقعی برخوردار شوند.

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ماده 2 قانون تامین اجتماعی تاکید کرد: در صورت اجرای دقیق ماده مذکور بیشتر تناسب حقوق بازنشستگی لغو می شود. یعنی اگر حقوق بیمه شده در مدت اشتغال واقعی باشد قطعا با حقوق واقعی تعدیل و بازنشسته می شود.

6 میلیون کارگر رسمی و غیررسمی بیمه نیستند

محمدی در خصوص پوشش بیمه ای افراد جامعه اظهار داشت: بر اساس آمار مرکز آمار 23 میلیون و 500 هزار کارگر در بخش های دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند که تامین اجتماعی بیشترین پوشش بیمه ای را دارد. بیش از 15 میلیون نفر از آنها بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند. این در حالی است که حدود 6 میلیون نفر از افراد شاغل در مشاغل رسمی و غیررسمی همچنان فاقد بیمه هستند و لازم است نهادهای تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی این افراد را تحت پوشش قرار دهند.

به گفته وی، ضریب نفوذ بیمه های اجتماعی در بخش اشتغال 77 درصد است، در حالی که ضریب نفوذ بیمه برای کل جمعیت کشور حدود 71 درصد است. در این زمینه نیاز به افزایش ضریب نفوذ بیمه و تحت پوشش قرار دادن افراد شاغل در مشاغل رسمی و غیررسمی است.

بیمه اجتماعی با در نظر گرفتن دوره بیمه و توسعه متوسط ​​دستمزد برای محاسبه حقوق بازنشستگی

مسئول بیمه سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه در سال های اخیر و حتی امروز، میانگین دو سال پایان خدمت مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شده است، همانطور که بیمه شده و کارفرما در محل اعلام شده اعلام کردند. اشتغالی که از مزایای آن برخوردار می‌شوند نمی‌خواهند از قانون تامین اجتماعی استفاده کنند و به همین دلیل حداقل دستمزد برای بیمه‌شده پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه هم اکنون بررسی برنامه هفتم توسعه در دستور کار اعضای شورای اسلامی قرار دارد، این موضوع همت نمایندگان را می طلبد تا مدت پرداخت بیمه به عنوان یک روند متوسط ​​دستمزد، مبنای محاسبه مستمری ها قرار گیرد.

محمدی ادامه داد: اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است این است که کارفرما تا 28 سال حق بیمه بیمه شده را رد می کند، اما در دو سال اخیر فرد بیمار می شود و این قانون باعث می شود میانگین دو سال آخر اشتغال بیمه شده باشد. شخص به عنوان مستمری کمتر محاسبه می شود. یا برعکس این است که حداقل حق بیمه در سنوات اشتغال به بیمه شده پرداخت شده است اما کارفرما در دو سال آخر استخدام به طور غیرواقعی آن را افزایش داده و بیمه شده مطالبه مزایای بیشتری داشته است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا