اخبار روز

حقوق مهرماه کارگران با افزایش چقدر واریز می شود؟


همانطور که وزیر کار اعلام کرده است هفته آینده در خصوص احیای حقوق کارگران اطلاعیه خواهد شد. حال باید دید آیا طبق خواسته جامعه کارگری حقوق کارگران احیا می شود؟

اگرچه دولت می گوید مسیر کنترل تورم در کشور آغاز شده است، اما نمایندگان کارگری معتقدند به دلیل مشهود بودن افزایش قیمت مواد غذایی و سایر نیازهای جامعه کارگری، افزایش دستمزد سال 1402 بی اثر شده و تعداد زیادی نیز وجود دارد. مشکلاتی در نحوه ایجاد سبد معیشت کارگران

به این معنا که چندین بار خواستار برگزاری جلسات شورای عالی کار در خصوص بررسی حقوق و دستمزد شده اند و تا جایی که برخی از مسئولان کارگری با مقاومت مسئولان وزارت کار برای برگزاری جلسات، اعلام می کنیم که هدف ما از برگزاری جلسه صرفا افزایش دستمزد نیست، جلسه تشکیل می شود و نمایندگان کارگری مشکلات خود را بیان می کنند، شاید دولت راهکاری برای تقویت قدرت خرید کارگران ارائه کرد و نمایندگان کارگری راضی بودند.

علی حسین رعیتی فرد; معاونت روابط کار وزارت کار شهریور ماه در پاسخ به درخواست کارگران مبنی بر تشکیل جلسه و تاکید بر ترمیم دستمزدها گفت: در قانون کار گفته شده است که دستمزد باید بر اساس نرخ تورم و سبد معیشتی تعیین شود، اما گفته نشده که حقوق باید تعیین شود. دقیقا بر اساس این دو مولفه تعیین شود!

رعیتی فرد راه حل دولت برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران را نه ترمیم دستمزدها بلکه پرداخت یارانه دانست و گفت: بسیاری از دوستان کارگران گفته اند که کارگران دهک سوم و چهارم هستند.

از سوی دیگر کارگران معتقدند که وزیر قول داده است که در صورت کنترل نشدن تورم حقوق ها افزایش می یابد و کنترل تورمی را که دولت مد نظر دارد احساس نمی کنیم.

علی اصلانی،عضو هیات مدیره شوراهای اسلامی کار کشور در مناظره ترمیم حقوق در نیمه دوم سال اظهار کرد: در شورای عالی کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی قول داد در صورت کنترل نشدن نرخ تورم یا افزایش دستمزد گروهی، حقوق جامعه کارگری نیز افزایش می یابد.

وی گفت: همه می دانند که تورم کنترل نشد و سبد هزینه هایی که برای حقوق در نظر گرفته شد به عنوان مثال قیمت مرغ 53 هزار تومان بود در حالی که امروز قیمت آن بین 78 تا 90 هزار تومان در نوسان است. قیمت گوشت قرمز 380 هزار تومان پیش بینی می شد در حالی که امروز گوشت بین 500 تا 600 هزار تومان به فروش می رسد. وزیر کار و معاون وزیر کار قول دادند که جلسه شورای عالی کار با دستورالعمل دستمزد به زودی برگزار شود.

اصلانی با بیان اینکه امیدواریم ماده 167 قانون کار مورد بررسی مجدد قرار گیرد، گفت: اگر وزیر کار می خواهد مشکل جامعه کارگری را حل کند باید حقوق ها را به روز کند. البته اکثر کارفرمایان در شهرستان ها حقوق مصوب کارگران خود را 15 تا 25 درصد افزایش داده اند اما باز هم در هر شهر صنعتی که وارد می شود با بنرهای تبلیغاتی مواجه می شود که صاحب کارگاه و کارخانه در حال تماشای آن هستند. برای جذب کارگران با حقوق بالا، ناهار و خدمات حمل و نقل. یکی از دلایل این است که امسال دستمزدهای واقعی به اندازه نرخ تورم طبقه کارگر افزایش نیافته است.

کار هست، کارگر نیست.

هادی ابویی دبیر کنفدراسیون عالی اصناف کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر کار وجود دارد اما شاغل نیست، گفت: متأسفانه به دلایلی از جمله دستمزد پایین، نیروی کار تمایلی به کار ندارد. . بارها از کارفرما درخواست نیروی کار کرده اند اما نیروی کار قبول نمی کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کارفرمایان حاضر به پرداخت دستمزد بالاتر از وزارت کار هستند، اما کارگران را جذب می کنند. با تغییرات در بازار کار، نیروی کار ترجیح می دهد به دنبال مشاغل جدید مانند مشاغل مجازی و آنلاین باشد. متأسفانه نیروی کار تحصیلکرده ما حاضر به فعالیت در خط تولید کارخانه با توجه به فرهنگ کار نیستند. آنها ترجیح می دهند با دانش خود در مشاغلی کار کنند که درآمد بیشتری دارند. به همین دلیل شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار نسبت به گذشته تغییر کرده است.

رئیس کنفدراسیون عالی اصناف کشور سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا را کمتر از 10 درصد دانست و افزود: بنابراین با توجه به پایین بودن سهم دستمزد در قیمت تمام شده نمی توان گفت که افزایش می یابد. در دستمزد باعث زیان تولید می شود. بنابراین فشار به گروه بازرگانی و دولت برای کاهش تعداد و رقم سبد معیشتی بی معنی است. 90 درصد هزینه های تولید شامل هزینه های نیروی کار نمی شود. بلکه هزینه های تولید شامل مالیات، مواد اولیه و غیره می شود.

گلپور گفت: در بسیاری از استان ها کارفرمایان در صنایع مختلف اذعان دارند که بسیاری از کارگران به دلیل دستمزد پایین در محل کار خود باقی نمی مانند و ترجیح می دهند در مشاغل کاذب و خوداشتغالی مشغول به کار شوند. چون حقوق شورای عالی کار کفاف معیشت کارگر را نمی دهد. با توجه به بحران کمبود نیروی کار در صنایع، اگر حقوق معقول افزایش پیدا نکند، این بحران تشدید خواهد شد.

گلپور با اشاره به لزوم ترمیم دستمزدها، گفت: هزینه های معیشتی کارگران اعم از مسکن، خوراک و … هر روز در نوسان است. بنابراین هزینه زندگی کارگران از زمان تعیین دستمزد تا پایان سال یکسان نیست. بلکه هزینه های زندگی کارگران چندین برابر افزایش می یابد. هزینه های مسکن، درمان و تحصیل بر اساس قانون بر عهده دولت است، اما در واقع به عهده کارفرما است. کارگران حتی توان پرداخت هزینه های اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد و سایر نهادها را ندارند.

وزیر کار: اطلاع رسانی احیای حقوق کارگران در هفته آینده

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از انتقادات کلی نمایندگان کارگری مبنی بر عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار و بحث حقوق و دستمزد چند روز پیش گفت: در حال بررسی موضوع احیای حقوق کارگران هستیم. و هفته آینده به شما اطلاع خواهیم داد. مقایسه آمار اشتغال تابستان 1402 بر اساس گزارش مرکز آمار با تابستان 1401 نشان می دهد که 907 هزار شغل جدید ایجاد شده است.

علیرغم تقاضای جامعه کارگری برای بازگرداندن دستمزدها؛ در شرایطی که دولت ها مدعی هستند روند کنترل تورم آغاز شده و اجرای طرح کالابرگ کمکی به تامین بخشی از معیشت جامعه از جمله کارگران است، به نظر نمی رسد این موضوع در دستور کار شورا قرار گیرد. و امیدی به بهبود وضعیت معیشتی کارگران در سال جاری نیست و کارگران نیمه دوم سال را مانند سال های گذشته با تاخیر حقوقی سپری می کنند و از سال آینده آغاز می شود. با افزایش تورمی که شورای عالی تعیین می کند.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا