اخبار روز

در مغازه این میوه فروش، انسانیت می فروشند!

به گزارش پی ام آپ، گاهی با دیدن قیمت اجناس چنان تعجب می کنیم که گویی رعد و برق به ما اصابت کرده است. ما گیج شده ایم که چه کنیم. در همسایگی ما افرادی هستند که انصاف را رکن اصلی کار خود می دانند. مهدی همدانی، خوش برخورد و خوش اخلاق است و در این سال ها دوستان زیادی پیدا کرده است. وقتی از او درباره گرانی برخی محصولات و میوه ها در سطح شهر پرسیدیم، صحبت هایش را چاشنی طنز کرد و گفت: اینجا کباب‌فروشی نیست! یعنی میوه و اجناس را با قیمت مناسب به مردم می فروشم و به سود کم راضی هستم. همچنین من یک حساب دفتری دارم و برخی از ساکنان محصولات را به صورت اقساطی می خرند. یعنی هر وقت پول دارند بدهی خود را می دهند، به همین راحتی. سخنان ساده و شیوا او بهانه ای شد برای شنیدن حرف های میوه فروشان خیابان هاشمی.

سه نفر دیگر از اهالی محله در این سبزی فروشی شاگرد هستند. حضور شاگردان باعث می شود که مشتریان در خرید معطل نشوند و زمان را بیهوده تلف نکنند. بنابراین بخشی از درآمد حاصل از فروش، صرف حقوق شاگردان می شود. مهدی همدانی، میوه فروش محله، می گوید هر روز قبل از سحر به بازار اصلی تهران می رود تا برای مشتریانش میوه و سبزی خوب بخرد. از طرفی به سود ناچیز برای پرداخت حقوق شاگردان، کارگاه و هزینه قبوض آب و برق راضی است. از قدیم گفته اند «حساب حساب است کاکا برادر».

برخلاف سایر مشاغل شهر که در طول سال با رونق و رکود بازار مواجه هستند، میوه فروش یکی از مشاغلی است که در طول سال مشتری دارد و به عنوان “کسب و کار چهارفصل” شناخته می شود. همدانی، کاسب محله، درباره روزها و اوقات شلوغ خود می گوید: روزهای آخر هفته، از جمله پنجشنبه و جمعه شلوغ تر از روزهای دیگر هستیم و مشتری داریم. البته این مشتریان نه تنها از این محله، بلکه از شهروندان نقاط دورتر هم هستند. از نقاط دوری مثل مهرآباد، شمشیری و غیره هم برای خرید به اینجا بیایید.»

کقه ترازو به نفع مشتری است

مشتریان سبزی فروشی در گروه های سنی و اقشار مختلف اجتماعی هستند. بنابراین خرید و فروش میوه، به گونه ای است که خود مشتریان نیز مطالبه گر هستند. همدانی، تاجر محلی در این زمینه می گوید: «بیشتر بزرگان از محصولات و میوه ها راضی هستند و کار جداسازی میوه ها را به شاگردانم می سپارند. در نایلون هم به اندازه ای که می خواهند میوه می ریزیم. دیگران دوست دارند یک کیسه پلاستیکی بردارند و میوه ها را خودشان بچینند. در هر دو مورد حق با مشتری است و کفه ترازو در هر موردی به نفع مشتریان پایین می آید.»

خبر خوب و تخفیف برای عروس و دامادها

در بین مشتریان فروشگاه، برخی خاص تر هستند. از جمله عروس و دامادهایی که برای خرید اجناس و میوه های مراسم عقد به خیابان ها و کوچه های شهر می روند. میوه فروش خیابان هاشمی، با بیان اینکه عروس و دامادها مشتریان خاص این مغازه هستند، می گوید: داد و ستد و کاسبی، گاهی خاص می شود و فروش جنس به جوانانی که در شرف ازدواج هستند، یکی از آن مواقع است؛ به همین دلیل ما در نظر داریم یک تخفیف هرچند ناچیز برای این مشتریان که با خوشحالی برای مراسم عروسی خود خرید می کنند، در نظر بگیریم. حتی برخی از آنها پس از گذشت چند ماه از ازدواجشان در اینجا حساب دفتری دارند و به مرور زمان بدهی خود را پرداخت می کنند.”

روزی ما هم می رسد

مشاغل محله های منطقه ما شرایط خاصی دارند. فردی می تواند در کسب و کار خود موفق باشد که مسائل و مشکلات شهروندان را بشناسد و تا حد زیادی با آنها برخورد کند. این سبزی فروش محله با بیان اینکه درآمد و اقتصاد خانواده های ساکن در این منطقه متوسط ​​و کم است، می افزاید: فروش اقساطی یکی از مواردی است که می تواند بخشی از مشکلات و دغدغه های خانواده را کاهش دهد. علاوه بر این نباید فراموش کرد که مردم منطقه ما بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند. به همین دلیل در مهمانی های خود سعی می کنند اقلام و وسایل پذیرایی مناسب را در اختیار مهمانان قرار دهند. بنابراین وظیفه کسبه محله، کمک به آنها در صورت نیاز و فروش نسیه اجناس است. زیرا حفظ آبروی مؤمن نزد خداوند ثواب دارد. پس روزی با دعای مردم می آید».

کاسب خوب شریک مال مردم است.

محمدحسین ملک زاده، در همسایگی این کاسب زندگی می کند. او درباره سبزی فروشی محله و موضوعی که باعث شده مشتری های زیادی داشته باشد، می گوید: «کاسب خوب شریک مردم است. یعنی یک کاسب با اخلاق و رفتار خوب، مردم را به سمت خود جذب می کند. این کار باعث رونق کسب و کار و فروش بیشتر و سود بیشتر می شود. به قول معروف دخل و روزی‌اش همیشه در راه است و هرگز ضرر نمی کند.»


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا