اخبار روز

حراج داغ ایران خودرو برای متقاضیان روز سه شنبه تغییرات جدی در قیمت ها ایجاد شده است

قرعه کشی محصولات ایران خودرو به نفع مشتریان از اردیبهشت ماه امسال شروع شد. پس از کش و قوس های فراوان سرانجام با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس و عرضه خودروهای سایپا، ایران خودرو و گروه، عرضه خودرو در بورس کالا در دولت سیزدهم به نتیجه مثبت رسید. بهمن که در این بازار عرضه می شوند. قرعه کشی ایران خودرو در دو دوره انجام شد و نتایج آن اعلام شد. مرحله جدید قرعه کشی ایران خودرو با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی انجام می شود. قرعه کشی ایران خودرو به زودی آغاز می شود. آخرین اخبار در مورد قرعه کشی جدید ایران خودرو در وب سایت ببینید

بر اساس بخشنامه های فروش و دعوتنامه های جدید ایران خودرو و سایپا، قیمت سه مدل پارس با موتور XUP در ایران خودرو و ساینا اس در سایپا مشمول افزایش قیمت شد. به نظر می رسد افزایش قیمتی که هنوز در شورای رقابت تصویب نشده، خودسرانه بوده است. قیمت جدید این چهار محصول طبق جدول زیر از سوی کارخانه اعلام شد.

شورای رقابت هفته گذشته تنها قیمت پنج محصول سایپا را اعلام کرد که پیش از این قیمتی برای آنها وجود نداشت و اسامی آنها در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو بدون قیمت درج شد. قیمت این پنج محصول به شرح زیر است:

این در حالی است که اعلام قیمت جدید خودرو در درب کارخانه نیازمند تایید و تایید شورای رقابت است. اکنون به نظر می رسد که خودروسازان دولتی بار دیگر این توصیه را دور زده اند. البته سازندگان این مشکل را رد می کنند و معتقدند طبق تصمیمات قبلی عمل کرده اند. اما بررسی شد که چرا این قیمت ها با مصوبه شورای رقابت مطابقت ندارد.

اعلام قیمت جدید خودرو درب کارخانه بر خلاف مصوبات

از 11 بهمن در ماه 1401 شورای رقابت موضوع افزایش قیمت خودروسازان داخلی را مورد بررسی قرار داد. طبق قانون، هر شرکت خودروسازی داخلی برای فروش محصولات خود باید آخرین مصوبات این شورا را رعایت کند. در صورت گران فروشی، سازمان جنایی و حقوق مصرف کننده می تواند به این پرونده رسیدگی و در صورت اثبات، خودروساز را جریمه کند.

بر اساس آخرین جدول فروش و قیمت های فروش کارخانه ای شرکت های ایرانی خودرو و سایپا، مشاهده می شود که برخی از محصولات این دو خودروساز نسبت به قیمت فروش مرداد قیمت ماه افزایش یافته است. اما آیا تصمیم جدید شورای رقابت منجر به این افزایش تعرفه شد؟

سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفتگو با تجارت نیوز گفت: هیچ برنامه و تمایلی برای اعلام قیمت جدید خودرو درب کارخانه وجود ندارد زیرا باید پس از بررسی به این موضوع رسیدگی شود. صورتجلسه در کارگروه بررسی شود تا این افزایش قیمت اتفاق بیفتد اما در حال حاضر چنین برنامه ای در دستور کار نیست و تنها قیمت پنج خودروی جدید سایپا اعلام شده است که بدون تعرفه مانده اند.

294,133,000

6873

پارس سفارشی با موتور XUP

261,766,394

303,694,017

309,546,000

5,851

قیمت های محاسبه شده در ستون اول، قیمت کل مصوبه 557 و اصلاحیه 547 است و مالیات محاسبه شده 16 درصد حداکثر مالیاتی است که خودروساز می تواند بر قیمت شورای رقابت وضع کند و محصول را به شورای رقابت عرضه کند. مشتری. البته بار دیگر تاکید می شود که مالیات فوق ربطی به خودروساز ندارد و مستقیما به جیب دولت می رود.

GXR) از شورای رقابت موج عظیمی از نارضایتی را در بین خریداران این خودروها ایجاد کرد. تمامی این پنج محصول در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش رسیدند که البته قیمت مشخصی نداشتند و اکنون قیمت های اعلام شده که بسیار بالاتر از قیمت سری قبلی این محصولات است، باعث افزایش قیمت شده است. صدای مشتریان

ساینا GX و ساینا DA-S که نسخه‌های آپشنال ساینا اس هستند، نسبت به قیمت شورای رقابت برای ساینا اس به ترتیب حدود 20 و 30 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. اما قیمت اطلس، محصول جدید سایپا، بسیار حساب شده است این خودرو نسخه فیس لیفت است کوییک اعتقاد بر این است که قیمت باید کمی بالاتر از این خودرو باشد. اما گران ترین نسخه این خودرو با گیربکس دستی است کوییک پیش بینی می شود کارخانه S را حدود 276 میلیون تومان بفروشد که 68 میلیون تومان کمتر از اطلس است.

البته لازم به ذکر است که نرخ مصوب شورای رقابت برای اطلس، قیمت خام این خودرو است و باید مبالغی برای مالیات و … اضافه شود که در نهایت باعث افزایش قیمت این محصول به اصطلاح اقتصادی سایپا می شود. .

از یک سو محصولات به روز کره ای، فرانسوی، ژاپنی، آلمانی و چینی با برندهای مختلف در بازار حضور داشتند، از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی علاوه بر تولید محصولات قدیمی، با مشارکت های جدید سعی در تولید خودروهای جدیدتر داشتند.

با بسته شدن درهای ورودی کشور، به نظر می رسید که تولید متنوع داخلی می تواند تا حد زیادی پاسخگوی نیازهای داخلی باشد.

اما تحریم مستقیم همه برنامه ها را خراب کرد. اتفاقات متعاقب این دو عامل، بازار خودرو را متحول کرد و با هجوم سرمایه های کوچک و بزرگ همراه شد.

یکی از دلایل اصلی این صاعقه افزایش نرخ ارز و تثبیت قیمت هاست.

این عوامل تعادل بین عرضه و تقاضا را بر هم زد و قیمت ها سریعتر افزایش یافت. در فضای ایجاد شده، رانت حاصل از فاصله بین قیمت کارخانه و بازار برای بسیاری جذابیت خاصی ایجاد کرد.

این مشکل باعث ایجاد قرعه کشی و سایر روش های فروش شد و در نهایت به سیستم یکپارچه فروش ختم شد.

قانونگذار نیز برای جلوگیری از جابجایی شرایط محدودکننده ای را وضع کرده است. برای انجام بهتر کار، وزارت صمت کنترل فروش را در دست گرفت و شورای رقابت مسئول قیمت گذاری بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا