اخبار روز سینما

حذف شبکه جام جم به دلیل از دست دادن بیننده؟ آیا دیگر شبکه جام جام وجود نخواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، دلیل اصلی مدیران برای حذف جام جم این است که این شبکه ها بی مخاطب هستند و در عمل به جای ارتقای کیفیت تولیدات، قصد دارند چهره جام جم آن مشکل را پاک کنند.

یک منبع آگاه به صبا گفت: انحلال شبکه جام جم صحیح است و این درخواست معاون رئیس جمهور سیما و رئیس سازمان صدا و سیما است و زمانی که متاسفانه دلیل این امر را از آنها جویا می شویم. تصمیم شما می گویید این شبکه مخاطب ندارد پس باید حذف شود. البته هنوز ارتباط رسمی از سوی مدیران ارشد با مدیر شبکه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تا سال 1392 هیچ بررسی علمی و دقیقی از مخاطبان شبکه جام جم صورت نگرفته است و مرکز پژوهش های سازمان صداوسیما نیز مدرک محکمی در این زمینه ندارد، اما به جرات می توان گفت که شبکه جهانی جام جم پخش 240 دقیقه برنامه خارج از. به پخش برنامه ها و مراسم محرم در آمریکا، هلند و سایر کشورهای اروپایی اختصاص داشت و با انتشار فراخوان آن، ایرانیان خارج از کشور یا فیلم می گرفتند و به عنوان گزارشگر داوطلب یا به عنوان مخاطب فعال برای این شبکه ارسال می کردند. در قالب 40 برنامه 3 تا 5 دقیقه ای در ایستگاه پخش می شود. اگر این شبکه مخاطب نداشت می توانستیم اینگونه محتوا تولید کنیم؟ ناگفته نماند که نه خودمان به کشورهای خارجی رفته ایم و نه کسی را فرستاده ایم. تمامی ویدیوها توسط مخاطبان ارسال شده است.

این منبع آگاه ادامه داد: مرکز پژوهش های صدا و سیما اعلام کند که چقدر می توانیم از مخاطب انتظار داشته باشیم. شبکه های دیگر مثل شبکه جستجو یا شبکه آیا سیما چند درصد بیننده دارند؟ می گویند شبکه چهار سیما زمانی راضی کننده است که بین 4 تا 7 درصد بیننده داشته باشد. آن وقت شبکه جهانی جام جم باید چند درصد بیننده داشته باشد؟ آیا تا به حال برای اهداف تحقیقاتی به خارج از کشور رفته اید و آیا نظرسنجی علمی انجام شده است که شما آن را گروه هدف این شبکه می دانید؟

گفته می‌شود تلویزیون یکی از راه‌های سنجش این آمار است، اما واقعیت این است که تلویزیون خارج از کشور یا باز نمی‌شود یا وقتی باز می‌شود ویدیویی را با موسیقی خاصی پخش می‌کند و شاهد اعتراض ساکنان خارج از کشور بودیم، حتی انتقادهایی هم مطرح شد. در تلویزیون آنها به تلویزیون کشورشان دسترسی ندارند.

شبکه جام جم جدای از اینترنت و شبکه های اجتماعی تنها راه ارتباط با بینندگان ایرانی مقیم خارج از کشور با هدف نمایش میراث گرانبهای ایران، بیان توسعه اجتماعی در ابعاد مختلف در داخل ایران، تقویت هویت ملی و ایجاد پل فرهنگی برای ایرانیان است. خارج از کشور اینها به وظیفه خود عمل می کنند و همه نهادهای کشور اعم از قوه قضائیه، وزارت امور خارجه، قوه قضائیه و نهاد ریاست جمهوری و… در صدد وصول مطالبات ایرانیان خارج از کشور هستند. بعد می خواهیم شبکه ای را حذف کنیم که خوب کار می کند و برنامه های مختلفی برای مخاطبانش تدارک دیده است.

مشکل بعدی بودجه است. چقدر برای تولید پیش بینی می کنید؟ در مجموع 25 میلیارد تومان برای ساخت برنامه و برنامه سازی این شبکه هزینه شد، با توجه به اینکه بودجه کافی برای دکور شبکه سه «حسینیه معلی» نیست. حتی استودیوهای آن شبکه را هم تصاحب کردند و استودیویی را پشت سر گذاشتند که چند ماه به دلیل راه اندازی تعطیل و غیرقابل استفاده بود. با همه اینها این شبکه تکامل یافته است و امیدوارم بزرگان از حذف این شبکه عقب نشینی کنند و به این شبکه جهانی ارزش بیشتری بدهند. مخاطب خارجی خیلی مهم است و اگر رسانه های معند بفهمند به ما می خندند.

شبکه جهانی جام جم در 5 دسامبر 2016 تاسیس شد. این شبکه با هدف گسترش ارتباطات ایرانیان خارج از کشور، پاسخگویی به نیاز مخاطبان ایرانی و فارسی زبانان خارج از کشور، توجه به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، آگاهی بخشی به رویدادها و حفظ هویت ایرانی ایرانیان، برنامه های خود را به زبان فارسی تولید می کند. خارج از کشور و ایفای نقش مدیر این شبکه در حال حاضر حسن ملکی است که در سال ۱۳۹۷ به این سمت منصوب شد.

پخش برنامه های شبکه جام جم از فروردین ماه 1401 به کیفیت اچ دی آپدیت شد و نسخه H این شبکه با شبکه های H متفاوت است پخش هم اکنون به صورت H264 می باشد که در تمامی رسیورها و رسیورهای هدی قابل دریافت است شبکه جام جم دارای سه کانال اروپا و آمریکا می باشد. و آسیا که پس از مدتی در یک شبکه ادغام شدند. از سال 1398 برنامه های شبکه جام جم از این سه شبکه از سر گرفته شده است.

اکنون اخبار و شایعاتی درباره این شبکه به گوش می رسد و به نظر می رسد مانند سایر شبکه هایی که اخبار انحلال آن را دنبال کرده ایم، مدیران و دست اندرکاران صدا و سیما در حال توطئه ای هستند که این بار تنها راه ارتباطی ساکنان کشور را قطع کنند. با وطن خود . انجام دادن

در حال حاضر شبکه جام جم برنامه هایی مانند مساور، فرصت، شب روشنی، زندهچه، ورزش ایران، یک بود یکه نوبو و … را پخش می کند که به انحاء مختلف مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا