اخبار روز

حذف سن بازنشستگی برای زنان و مردان در لایحه برنامه هفتم توسعه! /جزئیات

به گفته پی ام آپ، ولی اسماعیلی تاکید کرد: در بند «خ» ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای زنان 53سال و برای مردان 56 سال تعیین شد، اما کمیسیون این اعداد را حذف کرد. این بدان معناست که اگر زنی 30 سال کار کرده باشد اما به سن 53 سالگی نرسیده باشد، نمی تواند بازنشسته شود.

وی توضیح داد: این موضوع را حذف کردیم تا فردی با 30 سال سابقه کار با وجود جوان بودن بازنشسته شود. مثلاً اگر خانمی با 30 سال سابقه به سن 50 سالگی رسیده باشد، می تواند بازنشسته شود. این مشکل شامل مردان نیز می شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: بر این اساس هر کارمندی در هر سنی که 30 سال سابقه کار داشته باشد می تواند بازنشسته شود. اساساً تعیین سقف بازنشستگی صحیح نیست و به نفع کارکنان نخواهد بود.

اسماعیلی همچنین گفت: در بند «ذ» ماده 29 لایحه برنامه هفتم، حداقل سن بازنشستگی برای کارهای سخت و زیان آور 45 سال برای زنان و 50 سال برای مردان تعیین شد و این بند حذف شد. زیرا در این شرایط اگر فردی با شغل سخت و زیان آور 20 سال کار می کرد اما به این حد سنی نمی رسید، نمی توانست بازنشسته شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین حذف بند دیگری از لایحه بودجه در خصوص محاسبه میانگین حقوق پنج سال آخر خدمت را ملاک پرداخت مستمری های برنامه هفتم دانست و گفت: در در لایحه برنامه هفتم، میانگین حقوق پنج سال اخیر برای دریافت مستمری تعیین شد که کمیسیون آن را با قانون فعلی حذف کرد، یعنی میانگین دریافتی دو سال حقوق ملاک دریافت بازنشستگی قرار داد.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر پنج سال دریافت آخرین حقوق ملاک دریافت مستمری باشد باعث کاهش حقوق بازنشستگان می شود. به عنوان مثال اگر حقوق بازنشسته ای 16 میلیون تومان باشد، حقوق وی بر اساس ضوابط دریافت 5 سال آخر خدمت به 11700 میلیون کاهش می یابد. لذا این بند را از لایحه برنامه هفتم حذف کرده ایم.

رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان گفت: گزارش کمیسیون اجتماعی به کمیسیون تلفیق ارائه شده است و این موارد نیاز به بررسی و تصویب ابتدا در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی دارد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا