اخبار روز

افزایش ۳۴ درصدی حقوق و دستمزد در ترکیه!/ جزئیات این خبر

به نقل از شمانیوز؛ به گزارش پی ام آپ، دستمزد و حقوق در ترکیه سالی دو بار افزایش می یابد، یک بار در شش ماه اول سال و بار دوم در شش ماه دوم سال.

کمیسیون تعیین حداقل دستمزد ترکیه متشکل از نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایان و نمایندگان دولت پس از سه دور مذاکره، افزایش حداقل دستمزدها را در نیمه دوم سال جاری تعیین و اعلام کرد.

وزیر کار و تامین اجتماعی، ودات ایشیخان، پس از تصمیم گیری کمیسیون مربوطه درباره حقوق و دستمزد، اعلام کرد که حداقل دستمزد در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ برابر با ۱۳ هزار و ۴۱۴ لیره ناخالص و ۱۱ هزار و ۴۰۲ لیره خالص خواهد بود.

دولت ترکیه در سال گذشته به دلیل بروز مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ تورم، سه بار حقوق و دستمزد را افزایش داد. در آخرین افزایش حقوق و دستمزد که اکنون نیز در حال اجراست، حداقل حقوق و دستمزد به مقدار ۸ هزار و ۵۰۰ لیره ترک (معادل ۳۶۰ دلار آمریکا) افزایش یافت.

در پایان سال گذشته، حداقل حقوق و دستمزد در ترکیه برای اجرا در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، ۵۴.۵ درصد افزایش یافت و با افزایش فعلی که از اول ماه ژوئیه (۱۰ تیرماه ۱۴۰۲) به اجرا در می‌آید، مجموع افزایش حقوق و دستمزد در ترکیه نسبت به سال گذشته ۸۸.۵ درصد رشد خواهد داشت.

وزیر کار و تامین اجتماعی این افزایش حقوق را در راستای وعده های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در روزهای انتخابات دانست و گفت: این اقدام برای برقراری عدالت برای شهروندان و مقابله با آثار منفی تورم بسیار مهم است.

ودات ایشیخان، وزیر کار و تامین اجتماعی، بیان کرد که تعیین حداقل دستمزد باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر تامین رضایت کارگران، اشتغال و تداوم تولید را نیز تضمین کند و درخواست دولت و جامعه شاغلان ترکیه است. او افزود که این افزایش ۳۴ درصدی بالاتر از نرخ تورم بوده است.

ایشیخان همچنین به افزایش ۱۰۷ درصدی حداقل دستمزد در ترکیه نسبت به نیمه دوم سال گذشته اشاره کرد و تأکید کرد که این رقم افزایش جدید، به منظور حمایت از کارگران و تأمین تداوم تولید و اشتغال، به نفع جامعه کارگران و کارفرمایان است.

اوزگور بوراک آکول، رئیس کنفدراسیون اتحادیه های کارفرمایان ترکیه نیز به این افزایش حداقل دستمزد در ترکیه پاسخ داد و گفت: این رقم جدید حداقل دستمزد بر اساس توافق سه جانبه بین کارفرما، کارگر و دولت تعیین شد.

علیرغم اقدام دولت ترکیه برای ترمیم و افزایش دستمزدها، با توجه به افزایش نرخ تورم در این کشور که در سال گذشته به طور میانگین 64.27 درصد بوده و در حال حاضر حدود 40 درصد تخمین زده می شود، مردم از سیاست دولت انتقاد کرده اند و اقدام آنها در مدیریت بحران اقتصادی را ناکافی می دانند.

رسانه های ترکیه اعلام کردند این افزایش حداقل دستمزد باعث افزایش دستمزد 31.5 میلیون نفر شاغل در این کشور می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا