دانستنی ها

خوردن جگر مرغ؛ سودمند یا بیماری زا؟

اگر جگر مرغ به صورت ارگانیک تهیه شود، خوردن آن برای کاهش استرس، تقویت پوست و مو و درمان برخی بیماری ها بسیار مفید و موثر است.

جگر مرغ سرشار از آهن است که نقش مهمی در روند خون سازی دارد و برای بسیاری از بیماری ها مفید است. اما این غذای سنتی به دلیل تزریق هورمون به مرغ و مصرف آن برای انسان مضر است به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است.

نکاتی در مورد خواص جگر مرغ

خوردن جگر مرغ برای افرادی که سخت کار می کنند و استرس دارند مفید است. مواد مغذی موجود در جگر مرغ با استرس مبارزه می کند و خواب را بهبود می بخشد.

تقویت ذهن، انرژی و سیستم ایمنی بدن

جگر مرغ سرشار از آهن، روی، فسفر و منیزیم است که باعث افزایش ذخیره گلبول های قرمز خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

سلامت دندان و استخوان با جگر مرغ

فسفر موجود در جگر مرغ فواید بسیار خوبی برای سلامت دندان و استخوان دارد و به رشد استخوان و دندان در کودکان کمک می کند.

جگر مرغ برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن

جگر مرغ حاوی پروتئین است که به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن کمک می کند.

درمان کم خونی با جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از آهن و ویتامین B12 است که نقش مهمی در روند خون سازی دارند. ویتامین B12 با کمک به تولید گلبول های قرمز، عملکرد سلول ها را افزایش می دهد و در تولید گلبول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی نقش دارد.

تقویت بینایی با خوردن جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از ویتامین A به شکل رتینول، آلفاکاروتن، بتاکاروتن و لیکوپن است که در بهبود بینایی مفید است.

با جگر مرغ از آلزایمر پیشگیری کنید

جگر مرغ در مبارزه با آلزایمر موثر است و ویتامین B12 موجود در آن به تقویت حافظه کمک می کند.

خواص جگر مرغ برای سلامت بافت های بدن

جگر مرغ حاوی 2.3 میلی گرم ریبوفلاوین است که از ایجاد ترک یا پوسته پوسته شدن در گوشه های دهان جلوگیری می کند. ریبوفلاوین برای تکثیر، رشد و ترمیم بافت های بدن از جمله پوست ضروری است.

درمان پلاگر با جگر مرغ

جگر مرغ منبع عالی نیاسین است و کمبود آن در بدن به صورت پلاگر رخ می دهد و باعث هذیان، اسهال، التهاب مخاط و لایه برداری پوست می شود.

جگر مرغ در کمک به باروری موثر است

جگر مرغ حاوی فولات است و برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند مفید است و به باروری کمک می کند و از نقص لوله عصبی جنین جلوگیری می کند.

ارزش غذایی جگر مرغ

کالری 156 کیلو کالری

پروتئین 22.9 گرم

ویتامین B12، 45 میکروگرم

نیاسین 0.16 میلی گرم

پتاسیم 300 میلی گرم

منیزیم 23 میلی گرم

آهن 11.3 میلی گرم

مس 3.8 میلی گرم

چربی 7.1 گرم

کلسترول 390 میلی گرم

ویتامین B6، 0.549 میلی گرم

چرا نباید جگر مرغ بخوریم؟

با وجود تمام فواید جگر مرغ که در بالا ذکر شد، مصرف این غذای خوشمزه توصیه نمی شود زیرا:

در پرورش مرغ باید از مواد هورمونی استفاده شود. وقتی به مرغ آنتی بیوتیک تزریق می شود، قرار است به مدت 5 تا 14 روز از کشتن آن خودداری کنند، اما این مورد رعایت نمی شود و در بسیاری از مرغداری ها چندین ساعت قبل از کشتن به مرغ آنتی بیوتیک می دهند. بنابراین از آنجایی که کبد محل سم زدایی است، بیشتر این داروها در جگر مرغ باقی می مانند و بسیاری از داروها قبل از دفع از بدن، با روش های مختلف آنزیمی در کبد خنثی می شوند.

به همین دلیل است که بسیاری از جگر مرغ به شدت آلوده به آنتی بیوتیک ها هستند. با این حال گوشت مرغ کمتر تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد و این داروها بیشتر در کبد و کلیه مرغ تجمع می یابند.

چرا جگر مرغ نخوریم؟

آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم بیشتر در بافت نرم انباشته می شوند و از آنجایی که کبد نیز یک بافت نرم است، این مواد در این بافت تجمع می یابند و با مصرف کبد، آنتی بیوتیک ها وارد بدن انسان شده و سلامتی را به خطر می اندازند. بنابراین اگر نمی دانید چگونه مرغ پرورش داده شده، از آن استفاده نکنید.

متاسفانه برخی از آنتی بیوتیک ها گاهی در مرغداری ها استفاده می شود، بنابراین باید مرغ بسته بندی شده را زیر نظر سازمان دامپزشکی از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و قبل از مصرف گوشت مرغ را به درستی بپزید، زیرا فرآیند پخت باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک ها می شود.

علاوه بر این مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است. جگر مرغ یکی از غذاهای پر کلسترول است که مصرف مقادیر زیاد جگر مرغ باعث افزایش کلسترول و در نتیجه بروز بیماری های قلبی می شود.

منبع: نمناک

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا