اخبار روز

جنگ زرگری علیه سپاه پاسداران برای بازگرداندن اینترنشنال به لندن! / واکنش وزیر امور خارجه به آداب معاشرت و دیپلماسی ضعیف مقامات لندن!

شبکه اینترنشنال که در سال گذشته ز هیچ اقدامی برای شایعه پراکنی علیه دولت ایران فروگذار نکرده بود با انتشار اکاذیبی علیه سپاه ایران دفتر خود را در لندن ترک کرد. حال این خبرگذاری با انجام دعوای زرگری قصد بازگشت دوباره به این شهر را دارد.

شبکه اینترنشنال بهمن ماه گذشته به بهانه مشکلات امنیتی و تهدید خبرنگاران خود از ایران، فعالیت خود را در لندن به حالت تعلیق درآورد و مقر خود را به واشنگتن منتقل کرد. این شبکه 29 بهمن 1401 با انتشار خبری در تارنمای خود مدعی شد: «به منظور حفظ امنیت خبرنگاران و همکارانمان، از عصر جمعه (28 بهمن 1401) پخش برنامه های این شبکه را متوقف کردیم و همه برنامه های خبری 24 ساعته خود را به واشنگتن منتقل کردیم.

اینترنشنال مدعی شد: این تصمیم پس از دریافت اخطار پلیس متروپولیتن لندن به مدیران ایران اینترنشنال مبنی بر تهدید جدی و فوری امنیت خبرنگاران ایرانی شاغل در این رسانه اتخاذ شد.

این شبکه آخرین مورد تهدید علیه وی را به یک شهروند اتریشی به نام «محمد حسین دوتایف» نسبت داد و اعلام کرد که وی «توسط پلیس ضد تروریستی انگلیس دستگیر شده است». وی سپس بدون ارائه مدرک مدعی شد که «مقامات جمهوری اسلامی بارها  ‌اینترنشنال و کارکنان آن را تهدید کرده اند» و این مشکل در ماه های اخیر افزایش یافته است.

ماجرای تهدید خبرنگاران این شبکه که روزنامه‌نگار معروف صهیونیستی «باراک راوید» از آن به عنوان ابزاری برای جنگ اطلاعاتی علیه ایران یاد می‌کند، از آبان ماه سال گذشته آغاز شد. مدیران بین الملل با کمک رژیم صهیونیستی مدعی شدند که خبرنگاران این رژیم توسط عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف قرار گرفته اند و از امنیت لازم برای فعالیت های خبری برخوردار نیستند.

«علی اصغر رمضان پور» نسخه انگلیسی مسیح (معصومه) علینژاد و یکی از کارگردانان این نمایش جعلی در اینترنشنال، در چندین مصاحبه با رسانه های انگلیسی به اتهامات بی اساس علیه ایران دامن زد و اسنادی را به پلیس لندن ارائه کرد که در آن به وی برای امنیت جانی هشدار داده بودند.

همزمان این بحث در پارلمان انگلیس مطرح شد و دست اندرکاران این ادعا از طریق «باب بلکمن» رهبر گروه دوستی پارلمانی انگلیس و رژیم اسرائیل، خواستار تشدید تحریم ها علیه سپاه شدندو سپاه را به عنوان یک سازمان به اصطلاح تروریستی معرفی کردند. در این جلسه که نمایندگان وزارت خارجه انگلیس حضور داشتند، بلکمن پرسید که سپاه چه اقدامات اضافی باید انجام دهد تا ما آنها را در لیست گروه های تروریستی قرار دهیم؟

این فشار در پی گزارش ساندی تایمز است که ادعا می‌کند صدها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در بریتانیا در ماه‌های اخیر نامه‌هایی از پلیس ضد تروریسم بریتانیا دریافت کرده‌اند که در آن هشدار داده شده است که ممکن است به دلیل مخالفت با جمهوری اسلامی ایران مورد حمله قرار بگیرند.

وزارت خارجه بریتانیا در پی تصمیم شبکه بین‌المللی مبنی بر انتقال مقر آن از لندن به واشنگتن،1 اسفند 1401 کاردار سفارت ایران را احضار کرد و در بیانیه ای اتهامات علیه ایران را تکرار کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: امروز وزیر امور خارجه دستور داد تا دیپلمات ارشد ایران به دلیل تهدید جدی خبرنگاران مقیم انگلیس احضار شود تا روشن شود انگلیس تهدیدی علیه حیات و آزادی رسانه ها را تحمل نخواهد کرد.

شنیده ها حاکی از آن است که کاردار ایران در آن جلسه تمایل تهران را برای راستی آزمایی اسناد ادعایی انگلیس با برگزاری جلساتی بین مقامات امنیتی دو کشور اعلام کرده است که طرف انگلیسی حداقل تا زمان انتشار این گزارش پاسخ روشنی به پیشنهاد ایران نداده است. البته این رفتار دولت لندن زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم موساد، سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی، ادعای ساختگی درباره تهدیدات سپاه علیه خبرنگاران ایرانی را جعل کرده و به انگلیس منتقل کرده است.

سایت تایمز اسرائیل در گزارشی ادعایی نوشت: اسرائیل اطلاعاتی را در اختیار مقامات انگلیسی قرار داد و آنها را قادر ساخت تا نقشه ایران برای حمله به روزنامه نگاران مستقر در انگلیس را خنثی کنند.

پس از آن، رئیس سازمان اطلاعات داخلی انگلیس مدعی شد که نهادهای امنیتی این کشور تهدیدهای متعدد ایران برای کشتن و ربودن شهروندان انگلیسی را خنثی کرده اند. کن مک کالوم آبان ماه گذشته رژیم صهیونیستی بر اساس اطلاعات جعلی مدعی شد که نهادهای امنیتی انگلیس حداقل ده مورد «تهدید بالقوه از سوی ایران برای ربودن یا حتی کشتن شهروندان انگلیسی یا افرادی که در بریتانیا زندگی می کنند و دشمنان ایران محسوب می شوند در سال 2022 دولت را کشف و خنثی کرده اند.

جالب اینجاست که اینترنشنال همچنین در این خبر به توقف فعالیت خود در لندن اشاره کرده است: «شبکه تلویزیونی 11 اسرائیل قبلاً اعلام کرده بود که موساد، سازمان امنیت داخلی انگلیس، تهدیدات علیه شهروندان ایرانی در انگلیس به ویژه خبرنگاران شاغل را به  ام‌آی۵ اطلاع داده است.

اما اکنون شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اینترنشنال قصد دارد به لندن بازگردد و فعالیت های خود را از سر بگیرد. البته «تام توگندات» معاون وزیر کشور انگلیس و یکی از حامیان گروهک تروریستی منافقین در اسفند 1401 در سخنانی در مجلس عوام گفت که برنامه های اینترنشنال برای انتقال از لندن به واشنگتن موقتی است و “ما تضمین خواهیم کرد که استودیوی دائمی جدید در بریتانیا ایمن است.”

گمانه زنی هایی در مورد دفتر مرکزی جدید این شبکه در لندن وجود دارد، اما نکته قابل توجه در اینجا این است که نهاد استاندارد رسانه ای موسوم به “آفکام” در انگلیس هنوز مجوز فعالیت این شبکه را صادر نکرده است، بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا حدس و گمان به حقیقت می پیوندند. آیا اینترنشنال مشمول مقررات آفکام خواهد بود یا به عنوان یکی از صاحبان آن رژیم صهیونیستی با وجود داشتن صدها زرادخانه مجهز به کلاهک هسته ای مشمول کنوانسیون های بین المللی خلع سلاح هسته ای نیست، این شبکه همچنین قصد دارد به عنوان یک شنونده آزاد و خارج از آن عمل کند.

آنچه به گمانه زنی ها درباره بازگشت اینترنشنال به لندن دامن می زند، وقوع دو اتفاق مهم در روزهای اخیر است که بی ارتباط با زمینه سازی برای ازسرگیری فعالیت این شبکه نیست. از یک سو، مشاجرات میان وزرای کشور و امور خارجه انگلیس بر سر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشدید شده است و رسانه های جریان اصلی حاکی از مخالفت رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس با استقرار نام سپاه پاسداران در سازمان های تروریستی است.

روزنامه تلگراف اخیراً گزارش داده است که سولا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، ظاهراً اظهاراتی داشته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را “بزرگترین تهدید برای امنیت ملی بریتانیا” خوانده است. وی همچنین مدعی شد: «تهدید ایران بیش از هر چیز دیگری ما را نگران می‌کند.» این یک مشکل بزرگ است.» اما جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا با این تصمیم مخالف است، زیرا نگران است که چنین اقدامی نتیجه معکوس داشته باشد و عواقبی در پی داشته باشد.

از سوی دیگر «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران با انتشار پیامی در یکی از شبکه های مجازی این جنگ زرگری را رهبری کرد و نوشت: «ایران 17 مرداد او را روز خبرنگار اعلام کردند. ما به خبرنگارانی که اجازه انجام وظایف خود را ندارند و امنیت خود را در خطر می بینند ادای احترام می کنیم.»

وزارت امور خارجه کشورمان در جریان تشکیل سفیر انگلیس در تهران، اعتراض شدید ایران به مواضع خارج از مقررات گمرکی، آداب معاشرت و دیپلماسی را به شرکلیف ابلاغ کرد. اما اگر دو رویداد اخیر یعنی جنگ زرگری مقامات بریتانیا بر سر سپاه و سفارت سفیر آن کشور را با هم ترکیب کنیم، می‌توان ردپای تلاش لندن برای کوک کردن ابزار بازگشت اینترنشنال و زمینه‌چینی برای سازماندهی مجدد به شبکه ای که ماموریت آن گسترش نفرت، شایعه پراکنی و سرنگونی نظام جمهوری است را دید.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا