اخبار روز

جمجمه 8 میلیون ساله راز اجداد انسان را فاش کرد

یک گروه تحقیقاتی بین المللی این نظریه را مطرح کرده است که اجداد ما با بررسی یک جمجمه 8.7 میلیون ساله در اروپا تکامل یافته اند.

ثریا به نقل از ژورنال ارتباطات زیست شناسی نوشت: مدت هاست که معتقد بودند اولین سکونت اجداد انسان آفریقا بوده است، اما جمجمه میمون 8.7 میلیون ساله که در ترکیه پیدا شده است نشان می دهد که آنها برای اولین بار در اروپا ظاهر شدند.

این جمجمه متعلق به یک میمون تازه شناسایی شده به نام Anadoluvius turkae است و گمان می رود اولین نشانه شناخته شده از گروه هومینین باشد که شامل میمون های آفریقایی و انسان می شود. دانشمندان بر این باورند که جمجمه ثابت می‌کند که انسان‌ها در اروپای غربی و مرکزی تکامل یافته‌اند و بیش از پنج میلیون سال قبل از مهاجرت از مدیترانه به آفریقا در آنجا سپری کرده‌اند.

این باور عمومی که اجداد ما در آفریقا تکامل یافته اند عمدتاً بر جمجمه گونه منقرض شده انسان به نام Sahelanthropus tchadensis استوار است. اعتقاد بر این است که این گونه منقرض شده انسان نما قدیمی ترین گونه شناخته شده در شجره نامه بشر است که تا هفت میلیون سال پیش می زیسته است.

این یافته ها نتیجه تحقیقات انجام شده توسط یک گروه تحقیقاتی بین المللی به سرپرستی پروفسور دیوید بگون از دانشگاه تورنتو (U of T) و پروفسور آیلا سویم ارول از دانشگاه آنکارا (دانشگاه آنکارا) است. این تحقیق جدید یک جمجمه به خوبی حفظ شده کشف شده در سال 2015 را بررسی می کند. این جمجمه بیشتر ساختار صورت و قسمت جلویی مغز را شامل می شود.

این جمجمه از منطقه Çorakyerler در نزدیکی شهر Cangiri ترکیه که در حدود 140 کیلومتری شمال آنکارا قرار دارد، کشف شد. محققان گفتند میمون صاحب جمجمه بین 110 تا 130 پوند وزن داشت، در یک محیط جنگلی خشک زندگی می کرد و احتمالاً زمان زیادی را روی زمین سپری می کرد.

بگون گفت: صورت اغلب پس از تصویربرداری آینه تمام می شود. قسمت جدید پیشانی است که استخوان آن در جمجمه محفوظ است. فسیل‌هایی که قبلاً توضیح داده شد، محفظه‌های مغزی به این اندازه ندارند.

همچنین محققان گفتند که این میمون و سایر میمون‌هایی که فسیل‌هایشان از مناطق مجاور به دست آمده است، گروهی از انسان‌های اولیه را تشکیل می‌دهند. اظهارات او به این ایده مربوط می شود که انسان برای اولین بار در اروپا و شرق مدیترانه ظاهر شد، و به طور خاص که میمون های باستانی بالکان و آناتولی از اجداد اروپای غربی و مرکزی تکامل یافته اند.

محققان می نویسند، این مطالعه، با داده های گسترده تر، شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد سایر میمون های بزرگ نیز میمون های بزرگ بودند، و این احتمال را بیشتر می کند که کل گروه در اروپا تکامل یافته و متنوع شده است. این سناریوی جایگزینی را که در آن گونه‌های منفرد میمون‌ها چندین میلیون سال پیش از آفریقا به اروپا مهاجرت کردند و سپس از بین رفتند را رد می‌کند.

بستارت اعتراف کرد که هیچ مدرکی برای نظریه دوم وجود ندارد. وی افزود: در بین کسانی که فرضیه منشاء اروپایی را قبول ندارند، نظریه دوم همچنان رواج دارد. نتایج ما با این دیدگاه قدیمی که میمون‌ها و انسان‌های آفریقایی منحصراً در آفریقا تکامل یافته‌اند، در تضاد است.

بگون ادامه داد: اگرچه بقایای میمون های بزرگ اولیه در اروپا و آناتولی به وفور یافت می شود، اما تا حدود هفت میلیون سال پیش که اولین میمون های بزرگ در آفریقا ظاهر شدند، هیچ اثری از آنها در آفریقا وجود نداشت. شواهد جدید از این فرضیه حمایت می کند که انسان در 9 تا 7 میلیون سال پیش از اروپا سرچشمه گرفته و به همراه بسیاری از پستانداران دیگر به آفریقا گسترش یافته است.

بیگان خاطرنشان کرد: به هر حال شواهد جدید به طور قطعی این نظریه را ثابت نمی کند. برای اثبات این نظریه، باید فسیل های بیشتری از اروپا و آفریقا پیدا کنیم که بین هشت تا هفت میلیون سال قدمت دارند تا ارتباط قطعی بین این دو گروه برقرار شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا