اخبار روز

جلوه خوشنویسی هنرمندان تبریزی; در گالری استاد بزرگ

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ از روابط عمومی حوزه هنری؛ در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که به همت مرکز هنرهای زیبای حوزه هنری و با همکاری حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری و محمد زرویی نصرآباد سرپرست از مرکز هنرهای زیبای گروه هنر، دکتر. ناصر فیض، مدیر دفتر حفظ آثار و اشاعه زبان فارسی در حوزه هنری، استاد مرتضی سرهنگی، روح‌الله متفکرآزاد نماینده تبریز در شورای اسلامی، دکتر علی اصغر شعاردوست نماینده سابق تبریز در شورای اسلامی، نوید ناصر رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی، شلاله خوخنابی برادرزاده استاد شهریار، دکتر دکتر شهریار حضور داشتند. دکتر اسماعیل امینی علی داودی و جمعی از هنردوستان.

سخت زندگی کن

در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی نیز برگزار شد. این مراسم با معرفی کوتاه علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری آغاز شد و سپس دکتر دکتر علی اصغر شیردوست، نماینده سابق تبریز در شورای اسلامی که پیشنهاد کرده بود سالگرد درگذشت استاد شهریار را این روز به نام روز شعر و ادب فارسی نامگذاری کنند، با بیان اینکه چگونه این روز را پرداخت کرد، گفت: شب تردید داشتم که به او بدهم. باید این پیشنهاد را بدهد یا نه این موضوع خیلی وقت است که مرا آزار می دهد، چرا در تقویم ما روزی با عنوان شعر و ادب فارسی وجود ندارد؟ در حالی که روز موسیقی، سینما، کتاب و خیلی چیزهای دیگر را داشتیم، روز شعر در تقویم ما خالی بود. از طرفی هر شاعری که انتخاب می کردیم، چه قدیم و چه معاصر، دلیلی برای آن داشت. اما حتی منتقدان منصف هم به عظمت استاد شهریار پی بردند. بعد از استخاره نامه ای نوشتم و بالاخره با فراز و نشیب های فراوان تصمیم بر آن شد که سالگرد درگذشت استاد شهریار را به عنوان روز شعر پارسی نامگذاری کنند.

دکتر شهریار با اشاره به ساده زیستی استاد شهریار. شیر دوست در ادامه به بیان خاطره ای از وی پرداخت و اظهار داشت: زمانی که حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور بودند صلاح را نزد استاد شهریار فرستادند. آقای میرمحمدی از طرف استاد شهریار می آید و چک را به استاد می دهد. با اینکه سقف خانه شان چکه می کرد، استاد شهریار چک را برداشت و روی آن نوشت: «کمک شهریار برای حمایت از مبارزه حق و باطل.» این زندگی او بود که با مستمری خود در بانک آمورات سپری کرد. در حالی که عربی و فرانسه را روان صحبت می کرد و با بزرگان معاشرت می کرد، زندگی ریاضتی و دوستی با ائمه داشت.

نماینده سابق تبریز در پایان با تشکر از حوزه هنری برای برگزاری نمایشگاه جوهر تجلی گفت: مردم تبریز به استاد شهریار علاقه مند هستند، هرکسی که هنر دارد بخشی از هنر خود را به استاد شهریار تقدیم کرده است.

بزرگترین شاعر معاصر

دکتر. ناصر فیض، مدیر دفتر حفظ و نشر زبان فارسی حوزه هنری، دومین فردی بود که پشت تریبون قرار گرفت و سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: به نظر من استاد شهریار شایسته ترین فردی است که می توان نام برد. روز شعر و ادب فارسی. شاعران بزرگی چون سعدی، حافظ و فردوسی جایگاه خود را دارند اما در روزگار امروز استاد شهیار شاعر زمانه است. چرا که در مقایسه با زبان فارسی و ترکی جلو ندارد. او به جای خود شعر را به بهترین وجه چه به زبان فارسی و چه به زبان ترکی خواند. او به دو زبان اصلی تسلط دارد و اقوام دیگر او را به شعر فارسی می شناسند و مناسب ترین فرد برای شعر فارسی است. قرن ها باید بگذرد تا شهریار به عنوان شاعری بزرگ در خط مقدم شناخته شود. نیما وقتی شعر نیمایی جدیدی را به او پیشنهاد می کند، شعر «متاسفم برای مادرم» را به فارسی و سهندیا را به زبان ترکی به سبک نیمایی می سراید. باید بپذیریم که شهریار بزرگترین شاعر معاصر بوده است. هیچ شاعری در کشورهای همسایه ترک زبان به اندازه استاد شهریار مورد استقبال قرار نگرفت. بیشتر مردم با شعر شهریار آشنا هستند. باعث افتخار است که سالگرد درگذشت او در دوران معاصر به عنوان روز شعر مودبانه جشن گرفته شده است.

جایگاه فرهنگی هنر

دکتر. روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز آذر شهر و اسکو که برای افتتاحیه نمایشگاه به شورای اسلامی شهر آمده بودند نیز به نکته مهمی از این مراسم اشاره کردند و گفتند: هر تمدنی که در تاریخ باقی مانده و حاکمان آن به علم و هنر احترام گذاشته اند. فرمانروایان خردمند عاشق هنر و علم بودند و به هنرمندان و دانشمندان احترام می گذاشتند. نمونه آن دوره صفویه است که هنر اصیل جایگاهی در تمدن داشت. در نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه رهبر معظم انقلاب به عرصه هنر و شعر تأثیر بسزایی داشت. حوزه فرهنگ نیاز به کار فرهنگی دارد و توجه به این عرصه ها حافظ جوانان ماست. وظیفه ما در حکمرانی تجلیل از هنر است. من تمام تلاشم را کردم تا در عرصه فرهنگ جای پایی پیدا کنم. سعی کردیم در نهایت برای اولین بار تصویر مقبره شاعر تبریز را روی سند پول ملی چاپ کنیم.

عظمت از خداست

میرحسین زنوزی، خوشنویس تبریزی که در این نمایشگاه 6 تابلوی خوشنویسی را به نمایش می گذارد نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به آرزوی صادقانه آیت الله مرعشی از استاد شهریار، گفت: ما نمی توانیم کسی را بزرگ یا کوچک کنیم، عظمت و عزت از خدا داده است. استاد شهریار است.

شعرهای ساختگی

شلاله خوشنابی برادرزاده استاد شهریار نیز به نمایندگی از خانواده استاد شهریار در این تجمع حضور داشت. وی در این مراسم با اشاره به اینکه هیچ یک از فرزندان استاد در فضای مجازی فعال نیستند و با هماهنگی خانواده ام در این فضا فعالیت می کنم اشاره کرد. وی ادامه داد: اشعار جعلی معلم در فضای مجازی دست به دست می شود که تنها منبع موثق آن دیوان معلم است.

همچنین کتابی به نام خلوت شهریار نوشته مرحوم بیوک نیک اندیش وجود دارد و اخیراً کتاب صوتی آن منتشر شده است که صرفاً خاطره ای از نویسنده و نویسنده است.

نتیجه خوب سخنان برادرزاده معلم، غزلی بود که «مست آمدم، ای پیر، مست می میرم، مست میمیرم در این گوشه میخانه».

بر اساس این گزارش، 36 اثر خوشنویسی و 4 نقاشی پرتره از استاد شهریار در نمایشگاه جوهر جلی به نمایش گذاشته شد و این نمایشگاه تا پنجمین دوره دایر است. مهر ماه باز خواهد شد.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از سه شنبه 7 شهریور تا 14 مهر شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 به گالری استاد هنر مراجعه کنند.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا