اخبار روز

جزئیات فرار سرباز انگلیسی متهم به جاسوسی برای ایران/ «دانیل عابد خلیفه» که بود و چگونه از زندان انگلیس فرار کرد؟

رسول سلیمی: دولت بریتانیا بیانیه‌های رسمی منتشر کرد مبنی بر اینکه یک سرباز سابق انگلیسی که قرار بود به اتهام جاسوسی برای ایران محاکمه شود، از زندانی در لندن فرار کرده است.

گفته می شود این سرباز متهم به جاسوسی در آشپزخانه زندان مشغول به کار بود که ساعت 7:50 صبح روز چهارشنبه با لباس آشپز فرار کرد. گفته می شود او با بستن خود به کامیون حمل غذا از زندان فرار کرده است.

رسانه‌های انگلیسی مدعی شدند که «این سرباز سابق انگلیسی ۲۱ ساله به اتهام جمع‌آوری اطلاعاتی که «دشمنان» می‌توانند از آن استفاده کنند، زندانی شده است.» با ذکر نام ایران، او را به جاسوسی علیه ایران متهم کردند. شبکه جهانی خبر بی بی سی، پنجشنبه شانزدهم شهریور 1402 در گزارشی نوشت که گمان می رود کلمه «دشمن» در اسناد دادگاه در پرونده عابد خلیفه اشاره به جمهوری اسلامی ایران دارد.

جزئیات اطلاعات جاسوس ایرانی

نام این سرباز ارتش بریتانیا «دانیل عابد خلیفه» است که در سال ۲۰۱۹ به ارتش بریتانیا پیوست و در دفتر وزارت دفاع استنفورد مستقر شد. خلیفه نقش خود را در رسانه های اجتماعی به عنوان یک متخصص کامپیوتر با مهارت هایی مانند فناوری اطلاعات و مدیریت سیستم ها توصیف کرده بود.

رسانه ها گزارش دادند که خلیفه قبلا در یک پادگان وزارت دفاع در استافورد انگلیس مستقر بود. این پادگان مقر تیپ 1 ارتش سلطنتی بریتانیا، آژانس دفاع الکترونیکی، پایگاه مشترک فرماندهی تامین هلیکوپترهای تاکتیکی نیروی هوایی سلطنتی و محل استقرار اولین گروه کادت هوایی است.

بیشتر بخوانید:

سرباز سابق انگلیسی متهم به جاسوسی برای ایران از زندان لندن فرار کرد

واکنش مجید تفرشی به حادثه دانیال عابد خلیفه

به گزارش رویترز، خلیفه که در ماه می از ارتش اخراج شد، متهم به تهیه اطلاعات برای شخصی است که احتمالاً در حال آماده سازی یک حمله تروریستی در سال 2021 در حالی که در یک پادگان در مرکز بریتانیا مستقر بوده است.

به گزارش روزنامه گاردین، خلیفه قرار بود در ماه نوامبر در دادگاه وولویچ کرون محاکمه شود. او دی ماه سال گذشته پس از بازداشت به اتهامات مختلف با قرار وثیقه آزاد شد.

عابد خلیفه همچنین متهم به استفاده از بمب های جعلی در پایگاه نظامی خود برای شبیه سازی یک بمب گذاری واقعی بود. علاوه بر این گفته می شود که خلیفه با دسترسی به پرونده های سربازان ارتش به اطلاعات پرونده های پرسنلی وزارت دفاع دسترسی پیدا کرده است.

اولین جلسه دادگاه او گفت که در سال 2021 او اطلاعات شخصی سربازان را از سیستم مدیریت مشترک کارکنان وزارت دفاع “جمع آوری” کرد تا این داده ها “توسط شخصی که آماده انجام این کار است” استفاده شود. اقدام تروریستی انجام دهد.»

احتمال خروج دانیال عابد خلیفه از انگلیس

مقامات انگلیسی به رسانه ها گفتند که تجربه نظامی خلیفه ممکن است به او در فرار از پلیس کمک کرده باشد. اسکاتلندیارد همچنین گفت که او با کینگستون در جنوب غربی لندن و شمال غرب انگلیس مرتبط بوده است، اما شکار او در سراسر انگلیس گسترش یافته است.

دومینیک مورفی، فرمانده پلیس مبارزه با تروریسم نیز تایید کرد که تمامی نیروهای پلیس و گذرگاه های مرزی در بریتانیا در حال جستجوی زندانی فراری هستند.

در همین حال، اتحادیه نگهبانان زندان بریتانیا فاش کرده است که کاهش بودجه دولت بر خدمات زندان تأثیر منفی داشته است و منجر به برخورد کارکنان کمتر با زندانیان بیشتر شده است. رهبر آن اتحادیه گفت: واندیوورث یکی از آنهاست، بزرگترین زندانهای کشور زندانیان زیادی دارند و منابع و بودجه آنها کم است.

حزب کارگر بریتانیا نیز از دولت خواسته است تا توضیح دهد که چگونه این فرار صورت گرفت. سخنگوی سازمان زندان گفت: با پلیس کلانشهر برای دستگیری این زندانی همکاری داریم و در حال بررسی فوری نحوه فرار وی هستیم.

یک وزیر دولت روز پنجشنبه گفت که تحقیقات درباره چگونگی فرار خلیفه و اینکه چرا او در یک مرکز امنیتی بالاتر نگهداری نمی شود، آغاز شده است. بی بی سی همچنین به نقل از یک بازپرس سابق پلیس گفت که به احتمال زیاد عابد خلیفه اکنون کشور را ترک کرده و فرار خود را کامل کرده است.

علاوه بر این، مجید تفرشی، محقق و تاریخ‌دان، معتقد است که دولت ایران سال‌هاست که مورد انتقاد قرار گرفته و برخی مظنونان امنیتی ظاهراً با کشورهای دشمن/دشمن به‌ویژه انگلیس مرتبط هستند. با این حال، تهران و لندن روابط دیپلماتیک گسترده ای دارند. حالا انگلیس رسماً همین اشاره را به ایران کرده است که البته چیز جدیدی نیست. در طول 20 سال گذشته، بازداشت های امنیتی شهروندان انگلیسی گاهی متهم به همکاری با “دشمن” (ایران) شده است. به عنوان مثال، در سال 2008، یک مترجم ایرانی در افغانستان به نام دانیل جیمز به دلیل انتقال اطلاعات محرمانه به دشمن ایران دستگیر و محکوم شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا