اخبار روز

آیا مصوبات اتحادیه بورس های آسیایی به نفع تجار ایرانی است؟

به گزارش پی ام آپ، فرهاد مرسلی دبیر اتحادیه صرافی های آسیایی با تاکید بر اینکه در نشست اخیر اتحادیه بورس های آسیایی 12 قطعنامه بزرگ تجاری به تصویب رسید، گفت: مقامات بانک مرکزی هند و پاکستان اذعان کردند که این مصوبات به نفع ایران است، و تجار ایرانی بیش از سایر اعضا از این مصوبات استفاده خواهند کرد.

مرسلی با تاکید بر مصوبات مهم تاثیرگذار بر تجارت تجار ایرانی و سایر بازرگانان در این اتحادیه، تاکید کرد: تصویب کردیم که تجار می توانند حساب روپیه ای افتتاح کنند. این سیستم ها با نام (ACU) E Save-Rupee; E-Civ-Euro و E-Civ-Dollar و تجار ایرانی می توانند در بانک های عاملی که در لیست سایت سندیکا موجود است، حساب روپیه ای در ایران داشته باشند و با این حساب تجارت کنند و این مصوبه تا یک ماه دیگر اجرایی می شود.

دبیر اتحادیه بورس آسیا افزود: در واقع تجار ایرانی می توانند با روپیه، دلار و یوان و همچنین ارزهای محلی تامین مالی کنند و از طریق سامانه دلار و سوئیفت از تحریم های موجود رهایی پیدا کنند.

وی با اشاره به تصمیم تشکیل سبد ارزی برای مبادلات پایاپای بین اعضا، گفت: مبادلات پایاپای به هیچ وجه به معنای مبادله کالا نیست و همه مبادلات با استفاده از ارزهای محلی اعضا و در واقع پول انجام می شود. از جمله هندی روپیه از سر گرفته شد و ارزهای غیرعضو نیز اضافه شد، یعنی یوان چین و روبل روسیه.

مرسلی افزود: تصویب سبد ارزی یکی از مهم ترین تصمیمات این اتحادیه برای داشتن نرخ ارز مناسب است و مراحل مطالعاتی و آزمایشی رو به پایان است و محیط آن شبیه به خود سپام ما است. “سیستم پیام‌رسانی الکترونیکی مالی” با نام جدید Isiomer.

وی در خصوص اینکه آیا این مصوبات امکان مبادله چندجانبه در این فضا را می دهد یا صرفاً دوطرفه، گفت: اساسنامه اتحادیه بر اساس مبادلات پایاپای چندجانبه برنامه ریزی شده است اما نکته مهم این است که دلار ارز شبانه صبح است. این سبد به سرعت ساخته نمی‌شود و نمی‌توان گفت که دلار را در 6 ماهه رها کرده‌ایم، زیرا این روند تدریجی است.

دبیر اتحادیه صرافی های آسیایی درباره نوع پیک بین اعضا نیز گفت: سپام ارزی بانک مرکزی ایران به عنوان پیک داخلی بین اعضای اتحادیه پذیرفته شده است و استفاده از آن توسط اعضا برای ایران تعرفه دارد، و شش ماه تا آماده شدن پیک مشترک می گذرد. اتحادیه، اعضا باید از این پیام رسان به جای سوئیفت استفاده کنند.

وی با اشاره به مزیت های مهم استفاده از قطعنامه های اجلاس تهران و اتحادیه بورس های آسیایی گفت: امکان استفاده از سوآپ روی این مصوبات را داریم و کشورهایی که بدهکار هستند نیز می توانند بدهکار شوند. هند در این اجلاس بسیار قدرتمند ظاهر شد و اکنون پس از 15 سال دو کشور موریس و بلاروس متقاضی الحاق هستند و مراحل پایانی این عضویت را پشت سر می گذاریم.

مرسلی با اشاره به اهمیت حضور موریس در بین اعضای اتحادیه بورس آسیا تاکید کرد: بانک مرکزی موریس دبیر اتحادیه آفریقا یعنی CAMSA (اتحادیه ای شبیه به ACU) است اما بزرگتر است. با حدود 30 عضو و در واقع اضافه شدن مائوریسیو به این معنی است که آنها می توانند در جلسات ما شرکت کنند و ما می توانیم در جلسات آنها شرکت کنیم و هر دو اتحادیه می توانند از خدمات یکدیگر استفاده کنند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا