اخبار روز

تکذیب تعلیق سهمیه پولی


به گزارش پی ام آپ، پرس و جوها حاکی از آن است که روز گذشته شایعه ای مبنی بر با مشکل مواجه شدن روند تخصیص ارز سهمیه ای از ابتدای هفته جاری منتشر شده است. در این گزارش مدعی شد برخی صرافی های رسمی که اقدام به فروش سکه توافقی می کردند، عرضه سکه مورد توافق را متوقف کرده اند.

روز گذشته اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران در گفتگو با «دنیای اقتصاد» ضمن تکذیب ادعای مطرح شده مبنی بر توقف تخصیص سهمیه ارزی طی روزهای اخیر، تاکید کرد: بانک مرکزی بورس ایران و ایران مرکزی تحت ضوابط تخصیص ارز سهمیه ای تامین نیازهای ضروری (کد 56) که در بالا اعلام شد، ارز مورد نیاز بازار را تامین می کند و از این نظر مشکلی وجود ندارد. مصطفی قمری وفا، روابط عمومی بانک مرکزی نیز از نشست صرافان مختلف با اعضای بانک مرکزی در عصر یکشنبه خبر داد. قمری وفا گفت: نشست نمایندگان بانک ها و بورس های سراسر کشور از جمله مدیران بیش از 50 شرکت صرافی امشب با معاونان ارزی و نظارتی بانک مرکزی برگزار شد که هدف از این امر نشست اجماع سازنده با سیاستگذاران و تعاملات فنی و تخصصی در بازار ارز است.

این در حالی است که در روزهای اخیر خبری مبنی بر انحلال کانون صرافان کشور منتشر شد. روند تخصیص ارز توافقی از ابتدای سال جاری تاکنون دستخوش تغییرات جدی شده است. مهمترین این تغییرات الزام خریدار به ایجاد حساب ارزی و واریز مبلغ به صورت مبادله ای به آن حساب ارزی است که می تواند فعالیت های سودجویی در بازار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. حال باید دید توقف فروش ارزهای سهمیه ای ربطی به خبر انحلال کانون صرافی ها دارد و نتیجه نشست مسئولان بانک مرکزی و مجاز چه تاثیری دارد. مبادله خانه ها فرآیند تخصیص ارز دیروز دوشنبه 16 مرداد در ماه جاری، روند شاخص نرخ ارز در معاملات غیررسمی در بازار ارز تهران صعودی بود.

هر برگ از این اسکناس آمریکا در آخرین معاملات نقدی روز یکشنبه با ۱۲۰ تومان کاهش نسبت به نرخ های قبلی به ۴۹ هزار و ۴۸۰ تومان (با ثبت نرخ بسته شدن روز شنبه) رسید. پس از حرکت ناموفق قیمت دلار به سمت سطوح قیمتی کانال 50 هزار تومانی، اکنون به نظر می رسد کانال 49 هزار تومانی محل توافق عرضه و تقاضای بازار بر روی قیمت دلار است. لازم به ذکر است که قیمت سایر ارزها در شاخص بازار در روز گذشته بر خلاف روند قیمت دلار روند کاهشی داشته است. قیمت سکه طلای طرح جدید نیز با افت قیمتی دو برادر کوچکتر، 60 هزار تومان افزایش یافت و بین 28 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که نیم سکه 100 هزار تومان و ربع سکه 50 هزار تومان کاهش یافت.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا