اخبار روز

توضیحات سازمان اداری و کارگری احیای حقوق کارگران

سازمان اداری و استخدامی کشور در واکنش به نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از انتشار متن نامه این سازمان که موجب سردرگمی برخی نهادها در خصوص «احیای حقوق» شد، اطلاعیه ای صادر کرد. کارمندان و مستمری بگیران و دستمزد آنها.

به گزارش ایرنا، در پی پیشنهاد اولیه سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیات وزیران، قانونگذار در 17 اسفندماه آبان ماه 1401 در قسمت (1) تنها ماده قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و اعاده حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​از اول مهر ماه 1401 مقرر داشته است: «(3000) امتیاز برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات عمومی مصوب 17 مهر 1386 و معادل ریال برای کارکنان موضوع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 22 شهریور 1370 و سایر موارد موضوع «بخش (1)» بند «الف» تبصره (12) قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل (210) ریال امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات با عنوان «احیاء». حقوق» به طور دائم در مقررات کار و قراردادهای آنها گنجانده می شود.

سازمان اداری و استخدامی کشور در اجرای این قانون طی بخشنامه شماره 62603 مورخ 23 آبان در ماه 1401 دستورالعمل این قانون بر اساس ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

شورای اداری دیوان عدالت اداری مورخ ۲۹ فروردین در ماه 1402 با توجه به اینکه ابلاغ دستورالعمل این ماده از اختیارات شورای مزد و حقوق است، شورای مزد و حقوق به لغو بخشنامه 62603 رأی داد که موجب ایجاد ابهام در دستگاه های اجرایی در خصوص «احیاء» شد. حقوق»؛ به طوری که به دلیل برداشت نادرست از مصوبه صادره و ابهامات موجود در ماده واحده قانون، در سال 1402 برخی نهادها افزایش حقوق سالانه کارکنان دولت را به سایر بندهای آیین نامه استخدامی تعمیم دادند.

سازمان برنامه و بودجه کشور با نامه 301769 مورخ 14 شهریور 1402 با توجه به رای هیأت رئیسه دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو رسمی دستورالعمل های سازمان اداری و استخدامی کشور، برداشت نادرست برخی نهادها را که منجر به افزایش 3000 ریالی امتیازات ترمیم حقوق و دستمزد شد، یادآور شد. تاکید کرد: این اقدام نهادها مغایر با مجوزهای قانونی است و حداقل 35 میلیارد تومان بار مالی بر دوش دولت تحمیل می کند.

سازمان برنامه و بودجه کشور در این نامه به بند «ح» ماده ۲۸ قانون الحاقی (۲)، ماده (۷) بند «۳» قانون برنامه ششم توسعه و بند «ط» استناد کرده است. تبصره 12 قانون بودجه کل کشور افزایش معادل 3000 ریال. امتیاز با تشریح حق اعاده حقوق به عنوان مازاد اعتبار و غیرقابل اجرا دانستن آن، در نهایت از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست در جلسه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این موضوع را مطرح کند.

موضوع نامه سازمان برنامه و بودجه به سازمان اداری و استخدامی با دستور فوری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور جهت پیشنهاد در شصت و سومین جلسه حقوق و دستمزد به سازمان اداری و استخدامی ارائه شد. و شورای دستمزد و همچنین جلسه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی.

شورای حقوق و دستمزد در شصت و سومین جلسه مورخ 31 شهریور 1402 برای هماهنگی تعیین حقوق و مزایای کارکنان دستگاههای اجرایی با توجه به الزامات سازمان برنامه و بودجه کشور و تعداد. پرس و جوها و ابهامات برخی از اجسام که منجر به برداشت نادرست می شود. به استناد مفاد رأی شورای اداری دیوان عدالت اداری، موضوع را بررسی و در مورد آن تصمیم گیری کرد.

بر اساس مصوبه این شورا مبنی بر تأثیر میزان «اعاده حقوق» موضوع بند (1) ماده واحده «قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و اعاده حقوق کارگران و کارگران». «بازنشستگان کشوری و لشکری» به سایر مؤلفه‌های پرداختی، اولاً معادل 3000 ریال امتیاز بازپس‌گیری حقوق ثابت و ثانیاً مبلغ ناشی از اعمال امتیازات جزء (1) ماده واحده تصویب شد. قانون فوق الذکر 1 دی ماه 1401 می تواند در محاسبه «پاداش پایان خدمت» و «ذخیره مرخصی استحقاقی» در زمان بازنشستگی و حقوق بازنشستگی افراد واجد شرایط در نظر گرفته شود.

پس از تصویب این مصوبه در شورای مزد، در 17 مهر 1402، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به تاریخ 23 مهر 1402 پاسخ داد. در سال 1402 مبلغ 3000 ریال بابت ترمیم حقوق تعیین شده به عنوان مازاد وام افزایش یافت. و آنها را غیرقابل اجرا اعلام کرده بود، شورای مزد 30 شهریور 1402 مقرر کرد معادل 3000 ریال امتیاز برای اعاده حقوق تعیین و اعمال آن به پاداش و اندوخته استحقاقی پایان خدمت اعلام شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در این نامه اعلامیه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر مازاد بر افزایش سه هزار ریالی امتیاز ترمیم حقوق و عدم تخصیص مازاد اعتبار را تایید کرد. فراتر از اعتبارات مصوب افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، ارگان های فراتر از آن. مطابق قانون و تفسیر شورای حقوق و دستمزد لحاظ خواهد شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا