دانستنی ها

توصیه جدی دانشمندان: هر شب در ساعت معینی بخوابید

خواب بسیار آشفته، به ویژه ناشی از کار شبانه، می تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشد. گروهی از محققان بریتانیایی دریافتند که افراد مبتلا به “جت لگ اجتماعی” رژیم غذایی کمی ضعیف تری دارند. ثابت نگه داشتن زمان خواب و خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

مطالعه ای که بر روی 1000 بزرگسال در کینگز کالج لندن انجام شد نشان داد که حتی 90 دقیقه تفاوت در میزان متوسط ​​خواب در طول هفته می تواند بر نوع باکتری های روده تأثیر بگذارد.

تنوع بالای گونه های باکتریایی در دستگاه گوارش بسیار مهم است. برخی از باکتری ها مهم تر هستند، اما داشتن ترکیب مناسب کلیدی برای جلوگیری از برخی بیماری ها است. جت لگ اجتماعی می تواند باکتری ها را با اثرات نامطلوب سلامتی ترویج کند.

زمان های مختلف خواب و بیداری در طول هفته پدیده ای است که به عنوان جت لگ اجتماعی شناخته می شود. این پدیده بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می شود.

رابطه بین مدت خواب و رژیم غذایی

محققان خواب و خون شرکت کنندگان در این مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند و نمونه های مدفوع را جمع آوری کردند و رژیم غذایی آنها را ثبت کردند.

افرادی که دارای جت لگ اجتماعی بودند (16%) احتمال بیشتری داشت که رژیم غذایی سنگین سیب زمینی مصرف کنند. از جمله چیپس و سیب زمینی سرخ شده. آنها همچنین بیشتر نوشیدنی های شیرین و کمتر میوه و سبزیجات می خوردند.

محققان دیگر قبلاً دریافته بودند که افراد مبتلا به جت لگ اجتماعی نسبت به افرادی که ساعات خواب منظمی دارند، فیبر کمتری دریافت می کنند. همچنین جت لگ اجتماعی با افزایش وزن، بیماری و خستگی ذهنی مرتبط است.

به این ترتیب، یک رژیم غذایی ناسالم می تواند بر باکتری های روده تأثیر بگذارد. در گروه جت لگ، سه نوع از شش نوع باکتری فراوان در روده با کیفیت پایین رژیم غذایی، چاقی و سطوح بالاتر التهاب و خطر سکته مرتبط بود.

رابطه بین زمان خواب، رژیم غذایی و باکتری های روده پیچیده است و تحقیقات بیشتری برای درک آن مورد نیاز است. تا آن زمان، محققان توصیه می کنند در صورت امکان همه چیز را در طول هفته ثابت نگه دارید.

منبع: دیجیاتو

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا