اخبار روز

طی پدیده‌ای عجیب، مردمک چشم این حیوان مستطیلی است!/ عکس

به نقل از شمانیوز، مردمک چشم بزها بر خلاف اکثر موجودات مستطیل شکل است.

طی پدیده‌ای عجیب، مردمک چشم این حیوان مستطیلی است!/ عکس

طی پدیده‌ای عجیب، مردمک چشم این حیوان مستطیلی است!/ عکس

اندازه مردمک به وسیله عضلات عنبیه بر حسب شدت نور تنگ و گشاد می شود و شکل مردمک در گونه های مختلف جانوران متفاوت است: دایره ای، هلالی،… ; مردمک چشم بز مستطیل افقی با گوشه های محدب است.

بزها فقط به حدود 5 ساعت خواب نیاز دارند و اغلب در طول روز چند چرت کوتاه می زنند. اگر به اندازه کافی گرم باشد، در شب که گرسنه هستند، در تمام طول شب حرکت می کنند و می چرند.

ممکن است همه چیز را در مورد عادات غذایی بزها و نحوه حفظ سلامت آنها یاد گرفته باشید، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بزها چگونه می بینند؟ بزها حیوانات شکاری هستند و چشمان آنها طوری طراحی شده است که به آنها اجازه می دهد. هر زمانی از روز شکارچیان اغلب دوست دارند از پوشش تاریکی برای شکار طعمه خود استفاده کنند، بنابراین مهم است که بزها بتوانند آن را نه تنها در روز، بلکه در شب نیز تشخیص دهند.

آیا بزها می توانند در تاریکی ببینند؟

بزها به لطف طراحی مردمک خود می توانند در تاریکی ببینند. در حالی که برخی از حیوانات مردمک های گرد یا عمودی دارند، مردمک چشم بزی افقی و مستطیلی شکل است. این موقعیت به بز اجازه می دهد تا طیف وسیعی از محیط اطراف خود را ببیند. اعتقاد بر این است که بزها میدان دید نزدیک به 360 درجه دارند.

آنها همچنین می توانند میزان نوری که وارد چشمشان می شود را کنترل کنند. حتی به آنها اجازه می دهد در تاریکی ببینند و همچنین به آنها کمک می کند در روشن ترین ساعات روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنند. اگرچه آنها می توانند یک شکارچی را در میدان دید وسیع خود تشخیص دهند، مردمک های گشاد شده آنها همچنین به آنها اجازه می دهد تا ببینند کجا می دوند تا از برخورد با چیزها یا رفتن در جهت اشتباه جلوگیری کنند.

بزها به لطف مردمک های مستطیل شکل خود و اینکه مردمک ها به صورت افقی در چشمانشان قرار دارند، می توانند در تاریکی نسبتاً خوب ببینند.

مردمک مستطیل شکل مکانیزمی است که به چشمان شما اجازه می دهد تا نور بیشتری را در تاریکی وارد کنند. این چیزی است که باعث می شود آنها در شب خیلی خوب به نظر برسند، خیلی بهتر از ما!

البته، بزها در تاریکی نمی توانند به خوبی در روز ببینند. آنها می توانند به اندازه کافی ببینند که از محیط اطراف خود آگاه باشند، با خیال راحت حرکت کنند و در شب به میل خود چرا کنند. آنها همچنین می توانند حرکت در محیط خود را تشخیص دهند و شکارچیان بالقوه را حتی در تاریکی شناسایی کنند.

چرا چشم بز می چرخد؟

چشمان بز در حالی که سر خود را پایین می اندازند به گونه ای می چرخد ​​که مردمک های آن موازی با زمین بماند. این به بزها این امکان را می دهد که وقتی سر خود را به سمت پایین خم می کنند به جای تمرکز روی زمین، محیط اطراف خود را به طور کامل ببینند.

این مکانیسم دفاعی به ویژه در شب مفید است، زمانی که شکارچیان می توانند از پوشش تاریکی برای شکار بز استفاده کنند. مردمک های چرخان بز به او اجازه می دهد هر حرکتی را که ممکن است درنده در محیط اطرافش باشد، حتی در حالی که در حال چرا است، ببیند.

چرا بزها عجیب به نظر می رسند؟

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که شکل و اندازه مردمک چشم یک حیوان نقش بسیار مهمی در بقا و تکامل گونه دارد. به همین دلیل، شکل خاص چشم بز نشانه ای از موقعیت آن در زنجیره غذایی طبیعی است.

بزها یکی از حیوانات خوش شانسی هستند که با داشتن مردمک های افقی و مستطیلی شکل تکامل یافته اند تا با محیط خود سازگار شوند. این چشم‌های عجیب می‌توانند ترسناک باشند، اما بزها از این طریق در طبیعت زنده می‌مانند. این به بزها کمک می کند دید بهتر و محتاطانه تری برای دفاع از خود و سازگاری با زیستگاه طبیعی خود داشته باشند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا