اخبار روز

تغییر یارانه خانوار با اطلاعات جدید/ ۷۹ میلیون ایرانی وارد چرخه صدک می شوند


به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا: تابستان امسال بود که وزارت رفاه آمادگی خود را برای به روز رسانی عشریه اعلام کرد. در پی این موضوع، علیرضا عسگریان، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آخرین تغییرات و نقل و انتقالات دهم اعلام کرد که «حذف یارانه بگیران از فهرست یارانه بگیران منوط به «آزمایش گسترده» است. از خانه ها و داده های جدید آنها و در حال حاضر داده های جدید سال 1402 را داریم و در هنگام اعمال تغییرات به اعشار انجام می شود.

عسگریان با بیان اینکه داده های جدید اندازه گیری بعد خانوار با اتصال به سامانه های دیگر انجام می شود و طبق قانون هر 6 ماه یکبار داده ها اعمال می شود، تاکید کرد: اطلاعات امسال را داریم اما طرح جدید مصوب دولت است. انجام دادیم تا یکی دو ماه دیگر اعمال می کنیم بنابراین بین دهک ها تغییراتی ایجاد می شود اما سقف پرداخت یارانه دولت که 27 هزار میلیارد تومان است و همچنین تعداد کل یارانه بگیران تغییر نمی کند یا کاهش می یابد. فقط دهک های درآمدی برخی افراد جابه جا می شود.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود در جلسه هم اندیشی اعضای شورای عالی استان ها به این موضوع پرداخت و با اشاره به مهاجرت و جابه جایی بین دهک ها اعلام کرد: برای منطقی شدن عدالت در توزیع یارانه ها باید داده ها به روز است و باید اراده ای وجود داشته باشد باید گروهی تشکیل شود تا هر 6 ماه یک بار داده ها وارد شود تا بتوانیم در مورد آن تصمیم گیری کنیم.

عسگریان همچنین گفت: داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد شخصی و خانوادگی، املاک، خودرو، حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی، حساب‌های ساتنا و پایا، فعالیت بورس، مسافرت‌های خارجی و غیره و تمامی این داده‌ها با هوش مصنوعی تأیید می‌شود. میزان نفوذ هر شاخص مشخص می شود و در نهایت نشان داده می شود که هر فرد در کدام دهک قرار دارد و چقدر باید یارانه دریافت کند بسته به روش واجد شرایط بودن، تمام داده ها اعمال می شود و حتی اگر فردی بیمار خاصی در آن داشته باشد. خانواده، همچنین در شرایط عمومی اعمال می شود.

در ادامه این عدد، عسگریان در هفته جاری هنگام تشریح جزئیات طبقه بندی درآمد خانوار از «عشر» به «درصد» اظهار کرد: براساس آخرین تغییرات، عشر را از درآمد از بعد خانه حذف می کنیم و آنها را دسته بندی خواهد کرد. به عنوان “افراد” برای ساده کردن فاصله اعشار. در مرحله دوم آن‌ها را به «درصد» تبدیل می‌کنیم تا تحلیل بین اعشار کلی نباشد و به‌طور بسیار دقیق‌تر و دقیق‌تری آن‌ها را بررسی می‌کنیم. بنابراین هر دهک درآمدی 10 قسمت و درصد می شود. فرض کنید یک بار گفته اند که درآمد دهم از دریافت یارانه حذف شود، اما از این به بعد اگر قرار است حذفی در آینده صورت بگیرد، به صورت درصدی است، مثلاً می گویند سه تا آخر. درصد حذف شود و یارانه نگیرد. یا در صورت نیاز به کمک خاصی از این روش نیز استفاده خواهیم کرد. قبلا دهک اول را داشتیم که از نظر معیشتی پایین ترین دهک درآمدی است و مثلاً اگر قرار بر این باشد که به این دهک یارانه ویژه بدهیم، می گویند به 5 درصد اول یارانه ویژه می دهیم. که تعداد آن نصف کل دهک اول است. بنابراین، توانایی تجزیه و تحلیل صدک ها بسیار آسان تر و درک فاصله آنها بسیار بهتر است. این طرح از ماه آینده اجرایی می شود.

وی در خصوص شاخص های در نظر گرفته شده در رتبه بندی صدک خانوارهایی که یارانه دریافت می کنند، گفت: این داده ها و شاخص ها بسیار جزئی است که مهم ترین آن اندازه خانه و ساختار خانواده است. چند نفر در خانواده هستند؟ چند نفر از اعضای خانواده درآمد دارند؟ آیا آن خانواده فرزند معلول یا بیمار خاصی دارد؟ و… چند شاخص در این پروژه بررسی می شود.

معاون رفاه اجتماعی ادامه داد: شاخص دیگر بررسی تراکنش های بانکی مردم و حساب های بانکی آنها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی موجودی حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و … است، بنابراین کل حوزه امور بانکی . وی همچنین داشتن خودرو را یکی دیگر از شاخص هایی عنوان کرد که در طرح صدک منازل یارانه ای در نظر گرفته شده است. داشتن خودرو از نظر کمیت و البته کیفیت و قیمت آن مهم است.

لازم به ذکر است که با اعمال درصدها، 79 میلیون و 600 هزار ایرانی (حدود 80 میلیون ایرانی) در این چرخه درصدی یارانه دریافت می کنند، در حالی که برخی افراد که حدود 6 میلیون نفر هستند از ابتدا در طرح مشخص ثبت نام نکرده بودند. و خارج از چرخه یارانه هستند.

در همین رابطه سید سلطان مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین جزئیات اصلاح عشریه به ایسنا گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور، دهک ششم و هفتم درآمدی به عشرهای مشمول افزایش یارانه اضافه شد. در صورت خرید اقلام پیش بینی شده در طرح کالابرگ. اتفاقات خوب و مطلوبی رخ داده است که همکاران ما در حوزه اقتصاد و رفاه به تفصیل توضیح دادند.

وی ادامه داد: در رابطه با اعشار و صدک، قانونگذار به وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی دستور داده است در خصوص بازنگری اعشار اقدامات جدیدی انجام دهد. یعنی در صورت نیاز با کمک پایگاه بهزیستی ایران اقدام کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همکاران ما سرشان شلوغ است و بحث درصدها هم از کار گذشته است. از صدک به دهم رفتیم. ممکن است برخی از دهک های بالا در دهک های پایین و افرادی که در دهک های پایین بودند در دهک های بالا باشند.

مرتضوی در همین راستا اعلام کرد که همکارانش در حال انجام یک مطالعه جامع هستند که به محض اعلام نتایج، جزئیات آن اعلام خواهد شد.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا