اخبار روز

وضعیت تعطیلی روزهای شنبه و ساعت کاری در مجلس مشخص شد!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ، حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری (تنظیم ایام تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعات کار) گفت: اعضای شورا کمیسیون اجتماعی مجلس با اکثریت آرا و ایجاد تغییراتی در لایحه، با تشکیل جلسه آخر هفته موافقت کرد و لایحه برای بررسی در صحن علنی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد.

وی در خصوص لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت وظایف عمومی افزود: در این لایحه دولت درخواست کرده است که 2 روز تعطیلی آخر هفته و همچنین تعداد کار هفتگی از 44 ساعت به 42 ساعت و نیم تعطیل شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون با تعطیلی 2 روز در تعطیلات آخر هفته موافقت کردند و نظر کمیسیون به جای پنجشنبه تعطیلی روزهای شنبه و همچنین ساعت کاری که از سوی دولت پیشنهاد شده بود، است. که 42 ساعت و نیم بود با تصویب اعضای کمیسیون اجتماعی به 40 ساعت کاهش یافت.بنابراین با مصوبه اعضا روز‌های کاری از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۷ تا ۲ و ۴۵ دقیقه خواهد شد.

گودرزی تصریح کرد: البته مصوبه کمیسیون اجتماعی باید در جلسه علنی به تصویب نمایندگان برسد و سپس به تایید شورای نگهبان برسد تا به قانون تبدیل شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که این لایحه چه زمانی در دستور کار مجلس قرار می گیرد، گفت: این لایحه به صورت عادی و با توجه به تعداد طرح ها و لوایح تقدیم مجلس شد و با توجه به اینکه بازنگری در لایحه برنامه هفتم توسعه و سپس بودجه سالانه در دستور کار مجلس قرار گرفته است، مشخص نیست چه زمانی در دستور کار قرار می گیرد.

لایحه ای که ماده (87) قانون مدیریت وظایف عمومی را اصلاح می کند

ماده واحده- ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- به صورت زیر اصلاح می‌شود:

ماده 87- روز كار كاركنان دولتي 42 ساعت و 30 دقيقه در هفته است و ترتیب و تنظيم روز كار ادارات به پيشنهاد سازمان اداري و استخدامي كشور و تصويب هيأت وزيران تعيين مي‌شود. اصلاح ساعت کار کارکنان با رعایت سقف مذکور و در چارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد بر عهده دستگاه ذی‌صلاح است. تعداد ساعات تدریس معلمان و اساتید در طرح های طبقه بندی مشاغل مربوطه تعیین خواهد شد.

تبصره 1- كاركنان مي توانند با تصويب دستگاه اجرايي ساعت كار خود را به ميزان يك چهارم روز كاري روزانه (حداكثر (10) ساعت) كاهش دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه برگه خدمت کارکنان مذکور با توجه به ساعات کاری آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در موارد خاص با تصویب هیأت وزیران و رعایت محدودیت ساعات کار، ساعات کار خود را با توجه به شرایط جغرافیایی، منطقه‌ای و فصلی به ترتیب متفاوت تنظیم کنند.

تبصره 3- با توجه به تغییرات تکنولوژیک و در مواقع اضطراری و بحران‌هایی مانند آلودگی هوا، کمبود برق، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های گسترده و یا در ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان به پیشنهاد سازمان اداري و استخدامي كشور و با تصويب هيأت وزيران، ساعات كار و نحوه خدمت كاركنان مستقل از سقف مذكور در اين ماده تعيين مي شود.

تبصره 4- کلیه دستگاههای اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای بخش عملیاتی مراکز و یگان‌های خدماتی از قبیل واحدهای بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، اماکن ورزشی و یگان‌های نظامی، نیروی انتظامی و افسران امنیتی موظفند در پنج روز مشخص هفته ساعت کار کنند.

تبصره ۵- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا