اخبار روز سینما

تشکیل رستا در دل ساترا ; جستجوی جدید صداوسیما برای کنترل VODها

ما سعی کردیم در مقاله تشکیل رستا در دل ساترا ; جستجوی جدید صداوسیما برای کنترل VODها
نیاز شما را برآورده کنیم چون نیاز است تا از اخبار روز با خبر باشید و همچنین خوشحال خواهیم شد که نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

تشکیل رستا در دل ساترا توسط صداوسیما محقق شد. رسانه تصویری ایران ادامه در طلب رصد بیشتر در حوزه صوت و تصویر فراگیر در کشور است.

تشکیل رصتا در دل ساترا توسط صداوسیما و با هدف نظارت بیشتر این سازمان در حوزه صورت ه گیر کشور ایجاد شده است. رصتا که به «رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر ایران» شهر به‌منظور دریافت منابع به‌منظور تبدیل می‌شود و آنطور که پیداست طرح حاضر با مخالفت شدید است. انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئویی آنلاین و یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده است.

صداوسیما از مدت‌ها قبل به دنبال انحصارگرایی در حوزه صوت و تصویر بوده است و بارها و بارها نیز با مخالفت مجموعه‌ها و بسیاری از آنها را می‌شناسند. سازمان صداوسیما و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر همچنین به مش دن عه «سقوط» از پلتفرم فیلیمو نیز اعتراض خود را به پخش این مجموعه صادر کرده و کایی‌ها نیز به همراه دارند.

مراسمی که گفتیم، در پی خبر تشکیل رصتا توسط ساترا، علی‌رغم اعتراض انجمن صنفی یی دگان مجلس نیز اعتراض خود را با ارسال یک نامه به وزیر کشور نشان داد که جزام یا امیات می‌توانید در ادامه مطلب نظاره‌گر باشید.

بیشتر بخوانید: تفاهم‌نامه همکاری ساترا و حوزه علمیه تهران منعقد شد

تشکیل رستا در دل ساترا توسط سازمان صداوسیما

سفندماه سال 1401 مدیر توانمندسازی و خودتنظیمگری ساترا خبر داد که رصتا از فروردین ماه تشکیل می‌شود، مجموعه‌های متشکل از رسانه‌هاسی داجاسی ترا که به گفته قاسم‌زادگان هدف آن را بیشتر بین فعالان صنعت و تنظیم‌کننده کن کن کم می‌کند. صنعت سالم و پایدار است. به اولین انتخابات شورای راهبری این مجمع خبری و این مجمع از برخی پلتفرم های آنلاین درخواست در کمیسیون با هدف صدور مجوز تولید و نمایش و تشکیل یک مجمع صنفی شرک.

این در حالی است که شرکتهای نمایش ویدیوئی آنلاین خود انجمن صنفی دارند و بارها هم به مداخلات غیرقانونی ساترا در این صنعت اعتراض کرده اند. آخرین واکنش انجمن صنفی بیانه‌ای در اعتراض به تشکیل رصتا بود که در آن خواستار ت نی ام غیرقانونی شده و نسبت به عواقب و خسارات معنوی یک مولود غیرقانونی و ضد ش ور هشدار داده است.

در این بیانیه ساترا نهادی برساخته و بدون قانون تشکیلات مصوب مجلس دانسته شده است که قصد مداخله در امور صنفی کسب وکارهای خصوصی را دارد. همچنین در مورد ابهامات قانونی ساترا گفته شده:

علیرغم تکاپوی چندساله سازمان صداوسیما جهت ممتاز بخشی به ساترا با قانون بودجه، شورای محترم نگهبان در جهت مغایرت با اصل 52 قانون اساسی اساس هم شم هنم دی آن را آغاز کرده است اما همچنان مشخص نیست مجموعه ساترا بدون صلاحیت قانونی با. چه نیتی دنبال تشکیل مجموعه رصتا و مداخله در امور صنفی و انجام وظایف مشخص شده برای خخای خخای خخایی

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «صرف نظر از اینکه آیا سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر اجازه تشکیل مجلس شورای اسلامی را دارد یا نه، مجموعه ای به جای ورود به مسائل صنفیاد الشی ات موسوم به رصتا باید در موارد مورد نیاز از این انجمن جهت انجام امور مربوط به دعوت به عمل می آورد که اکنون نه تنها چنین اتفاقی رخ نمی دهد، بلکه مجموعه‌ای که خود اولاً با ویژگی‌های خاص، رقیب بخش و ثانوی است ارگانهای حاکمیتی با بودجه عمومی کشور تشکیل می‌شود قصد تشکیل یک صنف برای بخش خصوصی را دارد که آرای خصوصی ام نیز به بسته‌های اشاره‌ای اشاره دارد. به این معنا که برای مشروع‌بخشی و یا افزایش مشارکت در مجمع مشترک، وعده استفادا از پولی برای اعضا نیز می‌دهد!».

انتقاد به عملکرد ساترا و انحصارگرایی صدا و سیما در این مدت فقط مخصوص انجمن صنفی نبود. مجتبی توانگر نماینده مجلس امروز در نامه‌ای به وزیر کشور با انتقاد از سیاست‌هادی انتقاد ه‌ی ساترای در مورد تشکیل رصتا برای جلوگیری از جلوگیری از قانون چه کرده است.

او با اشاره به فضای مجازی در صدا و سیما و همچنین افت محسوس کیفیت برنامه های یک سازمان، سیاست های ساترا را در حوزه تنظیم مقررات صوت و تصویر انحصارگرایانه و سرسغل که به دنبال آن می شود. VODها را تحت فشار قرار داده و تا مرز فیلترینگ بکشاند.

تشکیل رستا در دل ساترا توسط سازمان صداوسیما
تشکیل رستا در دل ساترا توسط سازمان صداوسیما

این نماینده با اشاره به تشکیل رصتا نوشته:

برخی از پلتفرم‌هایی که در آن حضور دارند به انگشتان دو دست کاربر مانع نمی‌دهند، صداوسیما به دنبال انتخاب چند نفر هستند که حتی تخصص و تجربه ماه اداره یک VOD فاعل فاعل دارند. در این میان حضور برخی بازنشستگان و دوستان نزدیک مدیران ارشد سازمان صدوسیما بله عنلمۇ ن این نهاد صنفی، که باید در تصمیمات نهادهای دولتی و تنظیم مقرراتی حافظ منافی باشند، کاملاً مشهود است. نتیجه این فرآیند غلط راه‌اندازی رگولاتوری در مقابل بخش خصوصی و دهن‌کجی به ناجی قانون‌گذاری در کشور از سوی این سازمان است. چرا که اساساً ساترا با مجمع صنفی این موضوع وجود دارد و چگونه ممکن است یکی بر این، حامی و در عمل متولی تشکیل دیگری باشد؟!»

او سپس با اشاره به ترک فعل صدا و سیما در زمینه فاصله گرفتن از تصدیگری وزیر کشور پرسیده: «صراحتاً پاسخ دهید اولاً روند قانونی در خصوص این مجمع طی شده است یا خیر؟ ثانیاً اگر موضوع سازمان مردم نهاد (موارد قانون مندرج در ماده ۲۰ آن است) آیا به این عنوان هستید وزارت کشور مجوز اخذ شده است یا خیر؟ ثالثاً اگر نه، صراحتاً بفرمایید وزارت کشور برای جلوگیری از قانون چه ک؟»

صدا و سیما از طریق ساترا در سال گذشته با تصمیم و برخوردهای با دنبال مداخله شرکت های نمایش ویدئویی آنلاین بود. آخرین آن‌ها درخواست فیلترینگ یکی از پلتفرم‌ها بود. اما تشکیل رصتا با شرکت‌هایی که ظاهراً مشخص است که در روند مجوزدهی اجرا شده است، از این سازمان بوده است که مدت‌هاست مخاطبانش را از دست داده و می‌خواهد بادا برای رقبای وضعیت خود را بهتر کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تشکیل رصتا در دل ساترا چیست؟ آیا صداوسیما می‌تواند به انحصارگرایی در حوزه صوت و تصویر ادامه دهد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید اخبار فناوری را با پی ام آپلود دنبال کنید.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا