اخبار روز سینما

تشکیل انجمن غیردولتی جهانی به ابتکار ایران/از نصف جهان چه خبر؟



به گزارش شمانیوز، آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث ناملموس استان تهران به مناسبت برگزاری نشست تخصصی زیرمنطقه ای با عنوان «میراث فرهنگی ناملموس و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن» در بیانیه ای ویژه نقش فعالان جامعه مدنی را بیان کرد. غرب و آسیای مرکزی».

مومنی با اشاره به بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو در سال 2003، آن را منشور اصلی سازمان یونسکو معرفی کرد و افزود: میراث و ارتقای آن به عنوان میراث انسانی در پی تصویب کنوانسیون 1972 برای حفاظت از میراث فرهنگی یادبود، شکافی در برخی از این میراث وجود دارد که از ایجاد بناهای تاریخی حمایت می کند، به همین دلیل است که کنوانسیون حفاظت و حفاظت از بناهای تاریخی در سال 2003 با هدف ایجاد هماهنگی بین کشورها. ملت ها و کشورها

تاکید بر نقش فعالان جامعه مدنی در حفاظت از میراث ناملموس و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی

اردوغان با بیان اینکه ایران به دلیل فعالیت های موثر حفاظت، مرمت و احیا در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یکی از پیشروان در این زمینه محسوب می شود، ادامه داد: مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران مرکز حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس است. میراث فرهنگی ناملموس دیده می شود. میراث فرهنگی در غرب و آسیای مرکزی: به منظور افزایش آگاهی، حفاظت، ظرفیت سازی و ایجاد شبکه های حفاظت، حفظ و ارتقای میراث فرهنگی ناملموس، اقدامات موثری در این منطقه که شامل 24 کشور تحت پوشش خود است، انجام می شود. و 11 کشور عضو مرکز تهران.

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران به تشکیل مجدد هیات مدیره در تیرماه سال جاری به ریاست علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور اشاره کرد و ادامه داد: طرح مدیریت را با رای به تصویب رساندیم و اول را اجرا می کنیم. طرحی که با همکاری کره تصویب شد.

مومنی ادامه داد: یونسکو علاوه بر ظرفیت سازی و تحقیقات، وظیفه ایجاد شبکه ای را در کشورهای منطقه به منظور حفاظت، ترویج، حفاظت و انتقال بین نسلی به ما سپرده است.

برگزاری جلسات با حضور 15 کارشناس از ژاپن و اندونزی تا قرقیزستان و ترکیه

اردوغان با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد در دستور کار قرار گرفته است، گفت: افتتاحیه این رویداد در 25 اکتبر 1402 مصادف با 17 اکتبر 2023 است که بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون یونسکو در سال 2003 برای حفاظت از پاکان فرهنگی است. میراث. نشست های میراث و کارشناسی با حضور 15 کارشناس برجسته با حضور افغانستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکیه و همچنین ارمنستان در روزهای 26 و 27 مهرماه در اصفهان برگزار می شود.

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران با اشاره به اینکه کارشناسانی از ژاپن و اندونزی نیز در این نشست حضور داشتند، ادامه داد: در این نشست تلاش داریم تا اتحادیه جهانی جامعه مدنی ایجاد کنیم. همه این کشورها در برخی از آسیب های ناشی از پدیده و تأثیر تغییرات اقلیمی و میزبانی از عناصر میراث فرهنگی ناملموس در قالب دانش و اقدامات سنتی مشترک هستند. بنابراین، این پتانسیل را دارد که به جوامع محلی کمک کند تا انعطاف پذیری خود را در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی تقویت کنند. آنها به کاهش تغییرات اقلیمی و تغییرات آب و هوایی کمک می کنند و در نهایت از میراث فرهنگی ناملموس در مواجهه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن محافظت می کنند.

به گفته مومنی، با ارائه مطالعات موردی، پایش مشترک اثرات تغییرات اقلیمی بر میراث فرهنگی ناملموس و پیشنهاد اجرای طرح‌های آزمایشی در کشورهای منتخب به منظور افزایش آگاهی، امکان به اشتراک‌گذاری تجربیات کارشناسان این کشورها فراهم شد. جوامع محلی در مواجهه با تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر چگونگی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس بهبود و تقویت انعطاف پذیری جوامع محلی نیز کمک خواهد کرد و همچنین به بهبود رفاه موجود جوامع محلی کمک خواهد کرد.

مومنی با بیان اینکه بحران‌های طبیعی ابعاد مختلف و گسترده‌ای دارند، ادامه داد: طبقه‌بندی و درجه‌بندی بحران‌های طبیعی در هر جغرافیایی متفاوت است، جامعه‌ای که بحران را تجربه می‌کند تنها شامل انسان نمی‌شود، انسان، طبیعت و منابع سه ضلع این بحران است. مثلث و بحران هر سه را تحت تأثیر قرار می دهد و جزئیات این قیاس باید با یکدیگر مرتبط باشند.

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران گفت: میراث ناملموس می تواند فرصتی برای افزایش تاب آوری مردم برای سازگاری و ارتباط با زمین و منابع آسیب دیده ایجاد کند.

وی بر اهمیت نقش فعالان مردم نهاد و سازمان های مردم نهاد در مقابله با بحران ها تاکید کرد و ادامه داد: سازمان های مردم نهاد حاصل جامعه مدنی و محلی هستند و می توانند از ظرفیت های دولت نسبت به جامعه محلی و سازنده بهره مند شوند. ارتباط بین مردم محلی مردم آسیب دیده و منطقه ای که به آن تعلق دارند، نقش مهمی دارند.

مومنی با بیان اینکه سه ماده از 40 ماده کنوانسیون 2023 مربوط به سازمان های مردم نهاد است، ادامه داد: این نهادها از نظر حفاظت، انتقال، ارتقاء، توسعه ظرفیت و شبکه سازی برای پایداری و زیست پذیری نسل های آینده حائز اهمیت هستند. میراث فرهنگی ناملموس متعلق به مردم است و حفظ، حمایت، حفاظت و تلاش برای انتقال نسل به نسل بر عهده مردم است.

گفتنی است نشست ویژه زیرمنطقه ای با عنوان میراث فرهنگی ناملموس و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن در غرب و آسیای مرکزی با تاکید ویژه بر نقش فعالان جامعه مدنی توسط مرکز مطالعات منطقه ای برگزار شد. حفاظت. نشست میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (مرکز میراث ناملموس تهران) در تاریخ 25 تا 27 مهر 1402 با همکاری کره در اصفهان برگزار می شود.

علی رمضان پور

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا