اخبار روز

ترکیه، توافقات سیاسی بین ایران و عربستان را امری بسیار مهم دانشت!/ جزئیات خبر

وزیر خارجه ترکیه با خرسندی از توافق بین ایران و عربستان، به عنوان کشوری بزرگ و مسئولیت پذیر در منطقه یاد کرد و نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم را ستایش کرد.

وزیر خارجه ترکیه، هاکان فیدان، به تهران سفر کرده و با علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دیدار کرد تا درباره گسترش روابط دو کشور صحبت کنند.

به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در این دیدار احمدیان، با اشاره به تاریخچه همکاری های دیرینه دو کشور، بر این مسئله تأکید کرد که باید مناسبات دو کشور را بر اساس امنیت و ثبات تقویت کرد و توسعه روابط دوستانه میان دو همسایه، به منافع پایدار ایران و ترکیه خدمت می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار امیدواری کرد که در این دور، با پیروزی اردوغان و حزب ایشان و انتصاب او به عنوان وزیر خارجه ترکیه، روابط میان تهران و آنکارا به سطح بیشتری ارتقا یابند.

احمدیان تصریح کرد: ایران و ترکیه مسافران یک کشتی هستند و دشمنان با علم به این توانمندی سعی دارند ضمن ایجاد اختلال در روند همکاری های دوجانبه، هم افزایی ظرفیت های عظیم دو کشور را مختل کنند.

وی با بیان اینکه هر دو کشور توسط تروریست های مسلح و مجهز به حمایت و حمایت غرب و رژیم صهیونیستی آسیب دیده اند، گفت: خوشبختانه کشورهای منطقه به درک مشترکی رسیده اند که امنیت تضمین شده، تضمین شده و پایدار نیست. و مکانیسم های همکاری محلی و منطقه ای امنیت پایدار را تضمین می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر تقویت همکاری های اقتصادی تهران و آنکارا به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت تاکید کرد و هدف گذاری 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری را به راحتی قابل دستیابی دانست.

احمدیان با اشاره به لزوم همکاری دو کشور در مقابله با اسلام هراسی و توهین به قرآن کریم، تصریح کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام موظف به انجام تعهدات دینی و تاریخی خود در قبال اسلام هستند. حمله ناجوانمردانه عوامل صهیونیسم بین المللی به ایمان میلیون ها مسلمان در سراسر جهان.

در دیداری با حضور هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به تحولات منطقه قفقاز و نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی در منطقه اشاره کرد و استدلال کرد که برگزاری نشست ۳+۳ می‌تواند اقدام مفیدی برای رفع سوءتفاهمات و حل مسائل میان کشورهای این منطقه باشد.

هاکان فیدان در این دیدار، به مناسبت انتصاب احمدیان به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، علاقه و تمایل ترکیه به گسترش همه‌جانبه روابط با ایران را اعلام کرد و برای شروع فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه امیدوار شد.

وی همچنین بر این تاکید کرد که در این مسیر، نباید از توطئه‌های دشمنان که با بهره‌گیری از ابزار رسانه‌ای به ویژه برای خرابکاری در روابط بین دو کشور، تلاش می‌کنند، غافل شویم.

در شبکه خبری ترکیه، وزیر خارجه این کشور از توافق بین عربستان و ایران خبر داد و ایران را به عنوان یک کشور بزرگ و مسئولیت‌پذیر در منطقه تمجید کرد. همچنین، وی نقش جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم را نیز ستود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا