اخبار روز

ترمیم حقوق بازنشستگان با افزایش 6 میلیونی از عصر امروز

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حقوق بازنشستگان به ویژه کم درآمدها باید در بودجه سال آینده افزایش یابد. به طور مستمر و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در فهرست، قانون بیمه های اجتماعی و قانون سازمان خدمات کشوری و بر اساس مقررات جدید بازنشستگان کشوری و بیمه های اجتماعی پرداخت می شود. سه میلیون و 600 هزار مستمری بگیر منتظر اجرای مصوبه قانونی یکسان سازی حقوق بازنشستگی هستند. مطالبات مستمری بگیران از تامین اجتماعی در سال 1402 از جمله آنهاست حقوق بازنشستگان این کشور کوچکتر است. اخبار جدیدی از افزایش شگفت انگیز حقوق بازنشستگان در نیمه دوم سال به گوش می رسد.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

این صفحه آخرین اخبار افزایش حقوق بازنشستگان اعم از لشکری، کشوری، تامین اجتماعی و فرهنگی را منتشر می کند و شما دوستان “ای استخدام” می توانید با مراجعه به جداول زیر و در ادامه از وضعیت حداقل حقوق بازنشستگان مطلع شوید. آخرین صفحه برای بحث در مورد این موضوعات.

جدول افزایش حقوق و مزایای بازنشستگان کشوری

جدول افزایش حقوق 1402

افزایش حقوق بازنشستگان، نظامیان و مشترکین صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی.

20 درصد

(حداقل 70800000 ریال)

9,174,720 ریال حمایت خانواده کارگران و مستمری بگیران

حقوق اولاد کارگران و مستمری بگیران 4.225.200 ریال

حقوق بازنشستگان به شرح زیر است:

مزایای دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی

ردیف مبلغ بر اساس ریال

حق امرار معاش 2,000,000

حقوق خانواده 3,700,000

حق فرزندان 970000

هزینه مسکن 1500.00

رئیس اتحادیه جامعه ایثارگران کارگری درباره حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم گفت: در برنامه هفتم توسعه نه تنها چیزی تحت عنوان همسان سازی قانونی نمی بینیم، بلکه شاهد نابرابری نیز هستیم.

پیش نویس قانون برنامه توسعه هم اکنون توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی است، هرچند کارشناسان می گویند که منطق این برنامه در حال حاضر نامشخص است. با این وجود، یکی از بندهای بحث برانگیز امروز حذف همسان سازی از برنامه هفتم شماست. جایی که محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز در مجلس اعلام کرد؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم پیش بینی شده بود در برنامه هفتم لغو شد.

اخبار مهم در مورد بازنشستگان

به گفته وی، همه ما انتظار داشتیم که دولت عدالت محور آقای رئیسی برنامه ای ارائه دهد که تابش عدالت باشد، اما یکسان سازی حقوق بازنشستگی که در برنامه ششم آمده بود، در برنامه هفتم حذف شد.

وی یادآور شد: انتظارات جامعه، شعار دولت و همچنین موازین اسلامی و وضعیت مستمری بگیران را در نظر بگیرید. چرا در برنامه هفتم به این موضوع پرداخته نشده است؟ یا موضوع جمع بندی و شفاف سازی حقوق کارکنان و کارمندان کشوری که در برنامه هفتم لحاظ نشده است. به همین دلیل معاونت یک مجتمع سالانه 400 میلیون تومان اضافه کار دریافت می کند.

صباغیان تاکید کرد: حداقل انتظار داشتیم که این قوانین در صورت اجرا نشدن در برنامه هفتم گنجانده شود. دولت مدام بر مردمی شدن اقتصاد و کشور اصرار دارد اما مدیریت واحد شهری که الفبای مردمی سازی است در برنامه هفتم مورد توجه قرار نگرفت.

در حال حاضر نمایندگان بخش بازنشستگی تاکید می کنند که اصلی ترین خواسته فعلی بازنشستگان این است که موضوع جذب بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه دیده شود. چرا که دولت برنامه مشخصی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم ارائه نکرده است.

وی با بیان اینکه مستمری بگیران نگران هستند، تصریح کرد: این موضوع باید شفاف سازی شود; دولت قبل در این زمینه کار سیاسی کرد اما دولت فعلی هم سکوت کرده است.

بابایی تاکید کرد: مستمری بگیران لشکری، کشوری و تامین اجتماعی انتظار نوعی مجلس را دارند و باید بر اساس مفاد برنامه هفتم تصمیمات مربوطه را شفاف سازی کنیم.

اما قبل از داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد مفاد برنامه هفتم یکی بالاتر از دیگری.

همسویی حقوق بازنشستگان و صندوق های بازنشستگی اعلام کرد: در خصوص همسان سازی، اقدامات لازم در دو سال اخیر به ویژه در سال های 1388 و 1400 انجام شده است.

حقوق بازنشستگان چه زمانی پرداخت می شود؟

در همین رابطه حسن صادقی قائم مقام دبیر کل خانه کارگر و رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری درباره حذف یکسان سازی حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم گفت: در برنامه توسعه داریم. تحت عنوان برابری حقوق نه تنها چیزی نمی بینیم، بلکه نابرابری را نیز مشاهده می کنیم.

وی افزود که شرکت های بیمه و به ویژه شرکت های تامین اجتماعی را از مطالبات خود از دولت محروم می کنند. بدهی ملی قبلاً به صورت سهام پرداخت می شد که لغو شده است. یعنی عملاً چیزی تحت عنوان همسان سازی در برنامه هفتم توسعه ندیده ایم.

قائم مقام دبیر کل خانه کارگر تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ششم توسعه دو سال متوالی تمدید شده است که یکی از بندهای آن همسان سازی حقوق ها بود. چرا همگام سازی لغو شد؟ نمی شود یک بند طرح جامع اجرا کرد و یک بند اجرا نشد.

صادقی خاطرنشان کرد: اگر دولت واقعاً تلاش می کرد تناسب حقوق را اجرا کند، در برنامه ششم که به مدت دو سال تمدید شد، باید در آن دو سال همسان سازی را اجرا می کرد، اما دیدیم که اجرای همسان سازی متوقف شد. .

وی گفت: آیا انتظار دارید اگر برنامه فعلی متوقف شود، بیایند و برای آینده همسان سازی انجام دهند؟ اگر می خواستند همسان سازی را اجرا کنند، حقوق ها را متناسب با تورم افزایش می دادند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری گفت: دولت مسئول عقب ماندگی حقوق نسبت به تورم است. پس انتظار دارید دولت و مجلس عقب افتادگی حقوق ها را در برنامه هفتم جبران کنند؟» در این مواقع چشمم آب نمی شود. نه مجلس و نه دولت نباید چیزی تحت عنوان برابری با توافق طرفین ایجاد کنند.

مروتی، کارگر بازنشسته در خصوص بحث جذب اخیر گفت: حتی اگر همسان سازی را در برنامه هفتم وارد کنند، اتفاق خاصی نمی افتد زیرا برنامه توسعه یک استراتژی است نه تکلیف. اعتبارات جبرانی در بودجه های سنواتی برای همه صندوق ها و به ویژه تامین اجتماعی لحاظ شود وگرنه درج خسارت در برنامه هفتم تفاوتی نخواهد داشت.

وی افزود: دولت تاکنون به وظایف برنامه‌های توسعه بازنشستگان عمل نکرده است. پس از بحث های فراوان در سال 1999، آنها بر روی همسان سازی توافق کردند، اما آنچه کارگران بازنشسته دریافت کردند، اقتباسی پر از نقص بود.

مروتی تاکید می کند: به جای هضم، بدهی ملی به تامین اجتماعی را پرداخت کنند. در عوض از قانون و به ویژه مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی پیروی کنید. وقتی قانون رعایت می شود، دیگر نیازی به مقایسه و بحث در مورد آن نیست.

افزایش 2 میلیون و 500 هزار تومانی حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقررات تعیین می شود که عوامل مختلفی از جمله طبقه مستمری بگیران، نوع شغل و مدت خدمت بر آن تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، نهاد تامین اجتماعی می تواند در صورت لزوم تغییراتی در حقوق بازنشستگی ایجاد کند. یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگی، سابقه کار آنهاست. یک شاخص مهم برای محاسبه مستمری، سنوات خدمت یک فرد در سازمان یا شرکتی است که در آن کار کرده است. در ایران برای محاسبه حقوق بازنشستگان از فرمول استانداردی استفاده می شود که نرخ حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می گیرد.

علاوه بر محاسبه افزایش حقوق معلمان بازنشسته بر اساس رتبه بندی، این سوال نیز مطرح می شود که رتبه بندی معلمان پس از این همه بررسی و رویه چقدر برای دولت هزینه داشته است؟

بر اساس آخرین اخبار، جزئیات افزایش حقوق با رتبه بندی فرهنگیان بازنشسته با احتساب محاسبه مستمری بر اساس میانگین حقوق دو سال آخر کارمند و همچنین تاثیر تایید معلم قانون ارزیابی حقوق و پاداش بازنشستگی به شرح زیر است:

با توجه به درج فاکتور ارزش گذاری مورخ 31 خرداد 1400 مستمری بگیران تا قبل از این تاریخ مبلغی را بابت ارزش گذاری دریافت نخواهند کرد. آخرین بازنشستگان اسفند در دوران بازنشستگی، 1401 سه چهارم مبلغ رتبه بندی در نظر گرفته شده را دریافت می کند. آخرین بازنشستگان شهریور 1402 در دوران بازنشستگی کل ارزشیابی ثبت شده در قضاوت خود را دریافت خواهد کرد. 31 بازنشسته شد شهریور 1400 و پس از آن برای محاسبه میزان پاداش بازنشستگی خود، به تشخیص خود از نظر رتبه ثبت نام و سایر بندها، مبلغ را در تعداد سنوات خدمت (حداکثر 30) ضرب کنند.

«مهدی اسماعیلی» معاون اول رئیس جمهور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ابعاد مختلف ارزشیابی معلمان و تأثیر حجم بودجه بر ارزشیابی معلمان صحبت کرد. سیستم ارزشیابی معلم دو وظیفه مهم را پوشش می دهد. از یک سو ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان است و از سوی دیگر توجه به معیشت و منزلت و جایگاه معلم است که هر دو در رأس نظام هستند.

برای رسیدن به این جایگاه در خصوص معلمان باید نظام ارزشیابی را به طور کامل اجرا کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که دولت قصد ندارد حقوق کارکنان دولت را در میانه سال افزایش دهد و به نظر می رسد دلیل این تصمیم عواملی چون دوری از کسری بودجه باشد. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که دولت لایحه افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران دولت را در اواسط سال به شورای اسلامی ارائه کرد، احتمال افزایش نارضایتی‌ها و همچنین تبعیض از طریق افزایش حقوق کارگران وجود داشت.

با توجه به این موارد، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیراً توجه مردم را به موضوع افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران در نیمه دوم سال جاری جلب کرده است، زیرا تورم و اقتصاد اینچنین نیست. کاهشی فشار: در نیمه دوم افزایش حقوق جدیدی نداریم، افزایش حقوق سالی یک بار لحاظ می شود، افزایش حقوق سال جاری در ابتدای سال لحاظ شده است.

به نظر می رسد پس از چندین سال افزایش حقوق میانسالی کارکنان دولت، سازمان برنامه و بودجه دیگر قصد ندارد چنین رویکردی را دنبال کند. همچنین لازم به ذکر است که دولت کنترل کسری بودجه را یکی از عوامل ایجاد تورم برجسته کرده و به نظر می رسد این تصمیم در همین راستا اتخاذ شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا