دانستنی ها

خواص و مزایای ترشی که از آن بی خبرید

خواص ترشی هم در طب سنتی و هم در طب مدرن به اثبات رسیده است. هر ترشی ویژگی های خاص خود را دارد، آیا می دانید این ویژگی ها شامل چه مواردی می شود؟

به گزارش نمناک؛ ترشی ها در بین خانواده های ایرانی طرفداران زیادی دارد به همین دلیل اکثر بانوان ایرانی به صورت سنتی انواع ترشی ها را برای مصرف در فصل زمستان تهیه می کنند. ترشی مانند سایر غذاها دارای خواص مفید و مضر است.

فواید استفاده از ترشی و ترشی در طب سنتی و جدید

کاهش قند خون

برای تهیه ترشی از سرکه استفاده می شود. سرکه، به ویژه سرکه سیب، قند خون را کاهش می دهد، جذب کربوهیدرات ها را بعد از غذا کاهش می دهد و از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

بسیاری از خواص تغذیه ای

یکی از مواد مفیدی که در تهیه ترشی استفاده می شود سبزیجات و میوه هایی هستند که دارای خواص تغذیه ای فراوانی هستند. از آنجایی که در تهیه ترشی از حرارت استفاده نمی شود، خواص غذایی آن حفظ می شود. مزه ترش ترشی ممکن است به دلیل اسیدی باشد که در طی تخمیر ایجاد می شود. فرآیند تخمیر به دلیل فعالیت باکتری های لاکتوباسیلوس است که باعث تولید ویتامین های گروه B می شود که نقش عمده ای در سلامت دستگاه گوارش دارند.

کاهش ترکیبات ضد تغذیه

همانطور که گفتیم، فرآیند تخمیر برای تهیه ترشی باعث کاهش ترکیبات ضد تغذیه، نیترات طبیعی کلم تا 87 درصد، اسید اگزالیک در چغندر تا 70 درصد و تجزیه فیتات ها می شود. این فرآیند منجر به افزایش جذب مواد ضروری، عادی شدن سطح اسید معده، جذب پروتئین و آهن و رشد فلور طبیعی می شود.

متعادل کننده اسید معده

ترشی یکی از مهم ترین غذاهای تخمیری است. غذاهای تخمیر شده با متعادل کردن میزان اسید معده و باکتری های روده به سیستم گوارش بدن کمک می کنند و به روده اجازه می دهند مواد مغذی بیشتری جذب کند. تخمیر طبیعی غذا باعث حفظ مواد مغذی و تبدیل غذا به شکل قابل هضم تر می شود.

پیشگیری از برخی سرطان ها

ترشی خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. در طی فرآیند ترشی و تخمیر، مواد جدیدی مانند آنتی اکسیدان ها ایجاد می شود که می تواند برای بدن مفید باشد و از برخی سرطان ها جلوگیری کند.

کاهش چربی خون

مصرف ترشی به مقدار بسیار کم در کاهش چربی خون موثر است.

خواص ترشیجات

خواص ترشی بادمجان

بادمجان حاوی پتاسیم و فسفات است و محرک خوبی برای کبد و روده است و زخم معده را کاهش می دهد. این ترشی به فرآیند گوارش کمک می کند و برای درمان بیماری های قلبی عروقی، چاقی، کلسترول بالا و یبوست مفید است.

خواص سیر ترشی

حاوی ویتامین های A، B1، B2 و C است و از آنجایی که یک آنتی بیوتیک قوی است، به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند.

خواص ترشی فلفل

ویتامین‌های A، C و K موجود در فلفل سبز، کم کالری، بدون چربی و سرشار از مواد مغذی مفید برای کاهش وزن، در درمان آسم، التهاب لثه، روماتیسم و ​​زخم‌ها مفید است.

ویژگی های هویج ترشی

هویج حاوی مقدار زیادی کاروتنوئید است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، مشکلات کبدی و پوستی را کاهش می دهد و چین و چروک را از بین می برد.

خواص کلم ترش

کلم مقوی و سرشار از مواد معدنی، پتاسیم و ویتامین های A، B6 و C است که به هضم غذا کمک می کند.

خواص خیارشور

خیار سرشار از ویتامین های A، B و C، اوره، پپتیداز، پروتئاز است که به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و خنک کنندگی به معده کمک می کند تا غذا را هضم کند و مشکلات پوستی، تورم و چین و چروک را درمان کند.

ترشی های آماده نخرید

ترشی های آماده که در کارخانه ها تولید می شوند و در فروشگاه ها به فروش می رسند حاوی مواد نگهدارنده و رنگ های غذایی هستند. خواص این ترشی ها به اندازه ترشی تازه نیست و ممکن است آلوده به قارچ باشد پس بهتر است ترشی ها را خودتان در خانه درست کنید.

نکات مفید برای تهیه ترشی

در قسمت آشپزخانه مرطوب، همه مواردی که ممکن است مفید باشد را به اختصار توضیح داده ایم:

برای جلوگیری از کپک زدن ترشی سرکه را نجوشانید زیرا در محیط گرم اسید سرکه ضعیف می شود و احتمال کپک زدن ترشی زیاد می شود بهتر است از سرکه سیب و خرما و انگور استفاده کنید. ترشی را در ظرف شیشه ای بریزید و ۱ الی ۲ روز در آفتاب بگذارید تا رنگ آن بهتر تغییر کند. اگر آب نمک شفاف و حجیم کدر و شیری رنگ است مصرف نکنید. زیرا مشکوک به داشتن کپک و باکتری است و می تواند شما را بیمار کند.

آب ترشی را دور نریزید

– آب ترشی را بعد از تمام شدن ترشی دور نریزید، به جای آبلیمو، آب ترشی را داخل سالاد کاهو، سیب زمینی یا پاستا بریزید.

– می توانید با همین آب ترشی دیگری هم درست کنید.

– گوشت را در آب ترشی قرار دهید تا نرم شود، زیرا اسید موجود در  آب ترشی، به نرم شدن گوشت کمک می کند.

– هنگام تهیه نان چاودار از آب نمک استفاده کنید.

– مقداری آب ترشی روی پوست خود بمالید تا آفتاب سوختگی برطرف شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا