اخبار روز

تحقیقات ایرلند در مورد وجود قطعات ساخت داخل در پهپادهای ایرانی مورد استفاده علیه اوکراین

پس از ادعاهایی مبنی بر استفاده از قطعات ساخت ایرلند در پهپادهایی که روسیه در جنگ علیه اوکراین از آن استفاده می کند، وزارت تجارت، صنایع دستی و کار ایرلند اعلام کرد که در حال آغاز تحقیقات است.

به گزارش ایسنا، روزنامه آیریش تایمز در گزارشی نوشت که وزارت تجارت و کار آن کشور در حال بررسی کشف قطعات ساخت داخل در پهپادهایی است که گفته می شود ساخت ایران و در جنگ علیه اوکراین استفاده شده است.

گفته می شود قطعه ساخت ایرلند در پهپادهای ایرانی استفاده شده است

روزنامه آیریش تایمز مدعی شد که عبارت «ساخت تیلستون» و «ساخت ایرلند» بر روی موتور پهپاد Witness ساخت ایران حک شده است که بقایای آن چند روز پیش در میکولایف اوکراین پیدا شد. Tylstone یک شرکت آمریکایی مستقر در Tralee، ایرلند است که موتورهای کوچکی را برای برخی از تجهیزات مدرن باغبانی، از جمله اره برقی و چمن زنی می سازد.

سخنگوی وزارت تجارت و کار ایرلند گفت: “ایرلند یک سیاست کنترل صادرات سختگیرانه را اعمال می کند که شامل اعمال استانداردهای مربوطه اتحادیه اروپا و کنترل صادرات بین المللی است.”

وی گفت: هرگونه اقدامی که بر خلاف سیاست های کنترل صادرات باشد، جدی گرفته می شود و احتمال استفاده از قطعات ایرلندی در پهپادهای ایرانی مورد استفاده فدراسیون روسیه در جنگ اوکراین بررسی می شود.

به گفته این مقام ایرلندی، Shore همچنین به طور فعال با مؤسسه تحقیقات مهمات بریتانیا کار می کند تا اطمینان حاصل کند که قطعات ایرلندی، عمدا یا ناخواسته، در مناطق جنگی در سراسر جهان مستقر نمی شوند.

بر اساس گزارش آیریش تایمز، Tylstone همچنین در بیانیه ای گفت که استفاده از محصولات خود را بسیار جدی می گیرد: “در حالی که ما قطعات خود را برای کاربردهای نظامی طراحی نمی کنیم، برخی از موتورهای کوچکتر که محصولات ما می توانند از آنها استفاده کنند را می توان برای آنها نصب کرد.” برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین ما این “کاربرد دوگانه” را با دقت بیشتری رصد خواهیم کرد.”

بیانیه تیلستون ادامه داد: در این راستا، ما از نزدیک با دولت جمهوری ایرلند و موسسه کنترل تسلیحات برای نظارت و پیگیری فروش و توزیع محصولات خود کار می کنیم.

این شرکت گفت که با دولت ایرلند و موسسه تحقیقاتی Ordnance همکاری خواهد کرد تا در صورت سوء استفاده از محصولاتش، منبع احتمالی را شناسایی کند.

به گفته تیلوستون، «اولین گام این است که مشخص شود کالای مورد نظر اصل است یا تقلبی و اصل بودن آن، شناسایی مشتریان بالقوه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در صورت تقلبی بودن محصول سعی می کنیم اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آوریم تا از منشأ آن مطلع شویم.

تیلوستون در بیانیه خود به اصل یا تقلبی بودن قطعات استفاده شده در این پهپاد اشاره ای نکرد. در این بیانیه همچنین توضیحی در مورد چگونگی پیدا شدن اجزای اصلی در پهپاد ایرانی ارائه نشده است.

این شرکت ایرلندی همچنین گفت: «ما همچنین می‌دانیم که نسخه تقلبی برند ما برای استفاده در ابزار باغبانی اغلب در چین تولید می‌شود و با دولت چین اقداماتی را انجام داده‌ایم تا برند خود را با سیاست‌های آن‌ها هماهنگ کنیم تا از هرگونه استفاده غیرقانونی برای کشف جلوگیری کنیم. استفاده می کند.»، روزنامه ایرلندی تایمز گزارش داد. ما باید در حوزه کنترل صادرات به آن پایبند باشیم.»

گزارش آیریش تایمز پس از آن منتشر شد که آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه تصویر بخشی از شرکت تایل استون را در صفحه توییتر خود منتشر کرد و مدعی شد که اولین تصویر کاربراتور خارجی را نشان می دهد. موتور پهپاد ایرانی که به میکولایف حمله کرد. . این کاربراتور و صدها قطعه دیگر در کشورهای غربی و آسیایی تولید می شود. فدراسیون روسیه گاهی اوقات شماره سریال قطعات خارجی را حذف می کند. شما می توانید آن را در برداشت دوم ببینید.

یرماکوف همچنین در کانال تلگرامی خود ادعاهای غرب مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد و گفت: روسیه سال‌هاست که با فناوری خارجی کالا می‌خرد، اما اکنون به ابزاری برای کشتار، تروریسم و ​​کشتار تبدیل شده است. همینطور ادامه بده ما نمی توانیم از این موضوع چشم بپوشیم و بگوییم تحریم ها کافی است.

یرمک افزود: خیر. تحریم ها کافی نیست، زیرا حملات پهپادی به صورت روزانه ادامه دارد. اینکه پهپادهای شهید و موشک های فعلی دارای قطعات آسیایی و غربی هستند یعنی محدودیت ها کافی نیست. تولیدکنندگان نمی‌توانند از این که محصولاتشان در سلاح‌هایی که مردم را می‌کشند استفاده شود، راضی باشند.»

ادعای ایران برای حمایت نظامی از روسیه در جنگ علیه اوکراین از سوی ایران و روسیه رد شده است.

ایران همکاری نظامی با روسیه را در چارچوب همکاری های دفاعی و روابط دوجانبه با این کشور بررسی می کند و آن را بی ارتباط با جنگ اوکراین می داند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود گفت: ما اتهامات علیه ایران را رد می‌کنیم، همانطور که بارها گفته‌ایم ایران طرف جنگ اوکراین نیست و ما معتقد به راه‌حل سیاسی برای حل این مشکل هستیم. این بحران

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا