اخبار روز

تحریک یک گسل خطرناک در ایران پس از زلزله در افغانستان/ ثبت 4 زمین لرزه در این استان

زلزله 6.3 ریشتری افغانستان هفته گذشته باعث شد تا شهرهای تایباد، تربت یام، تربت حیدریه و مشهد نیز لرزه های این زمین لرزه را احساس کنند، ضمن اینکه 4 زمین لرزه در استان کرمانشاه نیز به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، زلزله هفته گذشته در هرات افغانستان در صدر فهرست مخاطرات طبیعی قرار گرفت; زمین لرزه ای به بزرگی 6.3 ریشتر تا مشهد احساس شد و به گفته دکتر. به گفته مهدی زارع، کارشناس دانشگاهی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ساختمان های بلند شهر مشهد در 200 کیلومتری این زمین لرزه احساس شد.

زلزله در غرب افغانستان از ساعت 15 تا 20 مهر در این ماه 38 زمین لرزه به بزرگی 4 تا 6.5 ریشتر در منطقه ای به طول 70 کیلومتر و عرض حدود 20 کیلومتر رخ داده است. به گفته محققان، کیفیت کار ساختمانی در این منطقه ضعیف است و از مصالح ساختمانی سنگین، خشت، گل و… سنگ تشکیل شده است. و مطمئناً با خطر تلفات زیاد.

در این منطقه 4 زمین لرزه به بزرگی 6.3 تا 6.5، 4 زلزله با بزرگای 5 تا 5.6، 8 زلزله 4.5 تا 5 ریشتر و 22 زلزله با بزرگی 6.3 تا 5.4 تا 5.5 از ریشتر رخ داده است. 110 صحح در غرب افغانستان رخ داد.

سیستم گسلی داخلی در شمال و دشت بیاض در جنوب

علی بیت اللهی، رئیس اداره زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح می دهد که زمین لرزه های غرب افغانستان – بر اساس نقشه گسل های کواترنری افغانستان – نزدیک به سامانه گسلی “هریرود غربی” است که واقع شده است. بر تعداد زمین لرزه های ثبت شده در این منطقه مربوط می شود. وی بیان کرد: واضح است که چنین تعداد زمین لرزه های موثر و مخرب به ندرت در دنیا رخ داده است و چنین توالی از رخدادهای لرزه ای یکی از حوادث نادر در جهان است، زیرا این نوع رژیم رخداد لرزه ای از سوی دیگر دست نشان دهنده تجمع تنش های بزرگ در امتداد سیستم گسلی است.جاده هاری در سمت غرب قرار دارد.

وی افزود: همچنین این وضعیت حاکی از انتشار شکستگی های بزرگ در طول طولانی این سیستم گسلی است که منجر به انتشار استرس و آرام شدن تدریجی آن می شود.

بیت اللهی افزود: امتداد سامانه گسلی هریرود غربی به سمت غرب و به خاک ایران مربوط به سامانه گسلی درونه در شمال و دشت بیاض در جنوب است که از گسل های طویل و لرزه خیز ایران مرکزی هستند و دارای رخنمون های قابل توجهی در سطح بود.

رئیس اداره زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص احساس این زمین لرزه در مشهد خاطرنشان کرد: فاصله منطقه مرکزی خوشه زلزله در غرب افغانستان 90 کیلومتر از شهر تایباد، 130 کیلومتر است. از تربت یام، 240 کیلومتری تربت حیدریه و 290 کیلومتری مشهد. مردم ساکن در این شهرها و نیز شهرهای کوچک و سکونتگاه های اطراف، لرزش های متعدد لرزه ای ناشی از زمین لرزه های فوق الذکر را به وضوح احساس کردند.

وی افزود: آنچه در مورد امتداد سامانه گسلی هریرود غربی به سمت ایران و تداوم این سامانه در ایران یعنی امتداد گسل «درونه» می توان گفت این است که در سری زمانی رویدادها روند قابل توجهی وجود دارد. در افغانستان، این نشان دهنده گسترش زمین لرزه ها به سمت غرب است. خاک ایران قابل شناسایی نیست.

به گفته وی، امتداد گسل درونه در جهت شرق به غرب در مرکز ایران به طول حدود 700 کیلومتر است که در ادامه سامانه گسلی هریرود در شرق از اطراف شهرستان های تایباد، تربت حیدریه می گذرد. کاشمر و بردسکن در جهت جنوبی استان خراسان رضوی است.

همچنین در کرمانشاه زلزله 4.4 در گیلانغرب، 2.5 در سرپل ذهاب، 3.6 در ساتر و 3.2 در جوانرود و زلزله 3.1 ریشتری در بوئین سفلی استان کردستان به ثبت رسیده است. در استان آذربایجان شرقی زمین لرزه ای به بزرگی 3.9 و خانوک در استان کرمان زلزله ای به بزرگی 3.9 ریشتر را تجربه کردند.

جزئیات زمین لرزه های هفته گذشته به شرح زیر است:

شنبه 15 مهر

زمین لرزه ای به بزرگی 2.5 ریشتر در دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد و زلزله 2.5 ریشتری در سالند استان خوزستان به وقوع پیوست.

در آن روز زلزله ای به بزرگی 6.3 ریشتر در افغانستان رخ داد و در ایران نیز احساس شد.

یکشنبه 16 مهر

زمین لرزه ای به بزرگی 2.6 ریشتر در صوفیان استان آذربایجان شرقی و زلزله 2.8 ریشتری در کوخرد استان هرمزگان به ثبت رسیده است.

دوشنبه هفدهم مهر

زمین لرزه ای به بزرگی ۲.۸ ریشتر در فین استان هرمزگان به ثبت رسید.

زمین لرزه ای به بزرگی 3.9 ریشتر در عمق 5 کیلومتری زمین در ایسکو استان آذربایجان شرقی به وقوع پیوست. کانون این زمین لرزه در 4 کیلومتری ایسکو، 12 کیلومتری خسروآباد و 15 کیلومتری سردرود این استان گزارش شده است.

گیلانغرب استان کرمانشاه در عمق 7 کیلومتری زمین لرزه ای به بزرگی 4.4 ریشتر را لرزاند. کانون این زمین لرزه در 26 کیلومتری گیلانغرب، 34 کیلومتری سرپل ذهاب در استان کرمانشاه و 29 کیلومتری خانقین عراق گزارش شده است.

فین در استان هرمزگان زمین لرزه ای به بزرگی 3.4 ریشتر در عمق 18 کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون این زمین لرزه در 25 کیلومتری فین، 39 کیلومتری فرقان و 47 کیلومتری قاضی قلعه این استان گزارش شده است.

سه شنبه 18 مهر

زمین لرزه ای به بزرگی 2.5 ریشتر در آرادان استان سمنان به ثبت رسید.

چهارشنبه 19 مهر

خانوک در استان کرمان زلزله ای به بزرگی 3.9 ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین را لرزاند و کانون این زمین لرزه در 7 کیلومتری خانوک، 17 کیلومتری زرند و 24 کیلومتری کاظم آباد این استان بوده است.

زمین لرزه ای به بزرگی 3.3 ریشتر در عمق 11 کیلومتری زمین در گوریه استان خوزستان به ثبت رسید. کانون این زمین لرزه در 14 کیلومتری گوریه، 21 کیلومتری ملاثانی و 30 کیلومتری شوشتر این استان بوده است.

زلزله 2.5 ریشتری در سرپل ذهاب استان کرمانشاه و زلزله 2.7 ریشتری در راز استان خراسان شمالی به وقوع پیوست.

زمین لرزه ای به بزرگی 3.6 ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین در ساتر استان کرمانشاه رخ داد و کانون این زمین لرزه در 10 کیلومتری ساتر، 23 کیلومتری سنگر و 25 کیلومتری میان راهان این استان بود.

جوانرود در استان کرمانشاه در عمق 10 کیلومتری زمین زمین لرزه ای به بزرگی 3.2 ریشتر را لرزاند. کانون این زمین لرزه در 10 کیلومتری جوانرود، 19 کیلومتری شاهو و 23 کیلومتری تشی آباد این استان بوده است.

پنجشنبه 20 مهر

زلزله ای به بزرگی 3.1 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین در استان آذربایجان غربی به وقوع پیوست. کانون این زمین لرزه در 22 کیلومتری شات، 26 کیلومتری مرگان لر و 28 کیلومتری سیاهچشمه این استان بوده است.

زمین لرزه ای به بزرگی 3.1 ریشتر در عمق 6 کیلومتری زمین خوسف در استان خراسان جنوبی را لرزاند. کانون این زمین لرزه در 54 کیلومتری خوسف، 65 کیلومتری بیرجند و 66 کیلومتری مود این استان بوده است.

حسن آباد لاین نو در استان خراسان رضوی زمین لرزه ای به بزرگی 3.4 ریشتر را در عمق 7 کیلومتری زمین تجربه کرد و کانون آن در 4 کیلومتری حسن آباد لاین نو و 31 کیلومتری کلات این استان و 28 کیلومتری ترکمنستان گزارش شد.

زمین لرزه هایی به بزرگی ۲.۷ و ۲.۵ ریشتر در زرآباد استان آذربایجان غربی به وقوع پیوست.

جمعه 21 مهر

زمین لرزه ای به بزرگی 3.1 ریشتر در بوئین سفلی در استان کردستان رخ داد که عمق آن 7 کیلومتر و کانون آن در 2 کیلومتری بوئین سفلی، 7 کیلومتری بانه و 11 کیلومتری ارمرده این استان بود.

زمین لرزه ای به بزرگی 2.5 ریشتر در دیباج استان سمنان به وقوع پیوست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا