دانستنی ها

با تب دنگی و علائم آن آشنا شوید

تب دنگی در زبان انگلیسی یک بیماری منتقله از طریق پشه است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رخ می دهد. تب دنگی خفیف باعث تب بالا و علائمی شبیه آنفولانزا می شود. نوع شدید تب دنگی که به آن تب خونریزی دهنده نیز می گویند، می تواند باعث خونریزی شدید، افت ناگهانی فشار خون (شوک) و حتی مرگ شود.

سالانه میلیون ها عفونت دنگی در سراسر جهان رخ می دهد. تب دنگی در آسیای جنوب شرقی، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع تر است. اما این بیماری به مناطق جدید از جمله شیوع محلی در اروپا و جنوب ایالات متحده در حال گسترش است.

محققان در حال کار بر روی واکسن دنگی هستند. در مناطقی که دنگی در حال حاضر شیوع دارد، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت، اجتناب از نیش پشه و اتخاذ اقداماتی برای کاهش جمعیت پشه است. در ادامه این مقاله  علائم تب دنگی و راه های مراقبت و درمان تب دنگی را توضیح دادیم.

علائم تب دنگی

برخی از افراد هیچ علامت یا نشانه ای از تب دنگی را تجربه نمی کنند، اما زمانی که علائم ظاهر می شوند، می توانند با بیماری های دیگر مانند آنفولانزا اشتباه گرفته شوند و معمولاً 4 تا 10 روز پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده شروع می شوند.
تب دنگی باعث تب شدید (104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد)) و هر یک از علائم و نشانه های زیر می شود:

سردرد
درد عضلانی، استخوانی یا مفصلی
حالت تهوع
بالا آوردن
درد پشت چشم
تورم غدد
کهیر
اکثر افراد در حدود یک هفته بهبود می یابند. در برخی موارد، علائم تب دنگی بدتر می شود و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین به این بیماری تب شدید دنگی، تب خونریزی دهنده دانگی یا سندرم شوک دنگی نیز می گویند.

تب دنگی شدید زمانی رخ می دهد که رگ های خونی شما آسیب دیده و نشت می کنند و تعداد سلول های تشکیل دهنده لخته (پلاکت ها) در جریان خون شما کاهش می یابد. این می تواند منجر به شوک، خونریزی داخلی، نارسایی اندام ها و حتی مرگ شود.

علائم هشدار دهنده تب شدید دنگی، یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی، می تواند به سرعت ایجاد شود. علائم هشدار دهنده معمولاً در یک یا دو روز اول پس از کاهش تب شما شروع می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معده درد شدید
استفراغ مداوم
خونریزی از لثه یا بینی
وجود خون در ادرار، مدفوع یا استفراغ
خونریزی زیر پوست که ممکن است شبیه کبودی باشد
تنفس دشوار یا سریع
خستگی
تحریک پذیری یا بی قراری

علل تب دنگی

تب دنگی توسط یکی از چهار نوع ویروس دنگی ایجاد می شود. شما نمی توانید تب دنگی را با قرار گرفتن در نزدیکی یک فرد مبتلا به آن دریافت کنید، در عوض، تب دنگی از طریق نیش پشه منتقل می شود.

دو گونه پشه که بیشتر ویروس‌های دنگی را منتشر می‌کنند، هم در سکونتگاه‌های انسانی و هم در اطراف آن رایج هستند. هنگامی که پشه فردی را که به ویروس دنگی مبتلا شده است نیش می زند، این ویروس وارد پشه می شود. سپس وقتی پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می شود و باعث عفونت می شود.

پس از بهبودی از دنگی، نسبت به نوع ویروسی که شما را آلوده کرده است مصونیت طولانی مدت خواهید داشت، اما در برابر سه نوع دیگر ویروس دنگی نه. این بدان معناست که ممکن است در آینده به یکی از سه نوع ویروس دیگر آلوده شوید. اگر برای بار دوم، سوم یا چهارم به تب دنگی مبتلا شوید، خطر ابتلا به تب دنگی شدید افزایش می‌یابد

عوارض تب دنگی

تب دنگی شدید می تواند باعث خونریزی داخلی و آسیب اندام شود. فشار خون می تواند به سطوح خطرناک کاهش یابد و به فرد مبتلا شوک وارد کند، به طوری که در برخی موارد تب دنگی شدید می تواند منجر به مرگ شود.

زنانی که در دوران بارداری به تب دنگی مبتلا می شوند، می توانند این ویروس را در هنگام تولد به جنین منتقل کنند. علاوه بر این، نوزادان زنانی که در دوران بارداری به تب دنگی مبتلا می‌شوند در معرض خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد یا سایر عوارض مشابه هستند.

درمان تب دنگی

طبق گزارشات، هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد، و شما باید اقدامات احتیاطی ویژه ای را انجام دهید که در زیر ذکر شده است:

هنگام بهبودی از تب دنگی، مایعات زیادی بنوشید.

اگر هر یک از علائم و نشانه های کم آبی را داشتید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

کاهش ادرار

اشک کم یا بدون اشک

خشکی شدید دهان یا لب ها

خواب آلودگی یا گیجی

سرما یا گرمای شدید اعضای بدن

دارویی برای درمان تب دنگی

داروی بدون نسخه استامینوفن (OTC) (تیلنول، سایرین) می تواند به کاهش درد و تب عضلانی کمک کند. با این حال، اگر تب دنگی دارید، باید از سایر مسکن‌های بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم (Aleve) اجتناب کنید. این مسکن ها ممکن است خطر عوارض خونریزی ناشی از تب دنگی را افزایش دهند.

اگر تب دنگی شدید دارید حتما به پزشک مراجعه کنید و او را تحت نظر بگیرید یا حتی در بیمارستان بستری کنید.

منبع: نمناک

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا