اخبار روز

تاکتیک های عجیب واسطه ها در بازار خودرو.


به گزارش مانی بان، ثبات نرخ ارز باعث شده سایر بازارها حالت سرمایه را رها کرده و به بازار مصرف تبدیل شوند. این در حالی است که برخی از معامله گران که از ثبات ارز گلایه دارند، در بخش هایی مانند خودرو دست به افزایش قیمت زده اند. بنابراین در حال حاضر محصولات با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی به دست مصرف کنندگان می رسند و دلیل اصلی آن حضور بازرگانان در بازار است.

روزنامه جام جم در این گزارش نگاهی دارد به ترفندهای دلالان خودرو در مراکز خرید و پارکینگ های میانی. ترفندهای وی در خرید و فروش خودروهای سافار نیز ذکر شده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

خودرو یکی از کالاهای مصرفی است که در سال های اخیر به دلیل نوسانات ارزی تبدیل به کالای سرمایه ای شده است. تفاوت قیمت کارخانه و بازار باعث شد تا دلالان زیادی وارد بازار خودرو شوند و اکنون که وزارت حراست طرح یکپارچه خودرو را اجرا کرده و قیمت برخی خودروها را تعدیل کرده است، از ترفندهای جدیدی استفاده می کنند.

تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد برخی خودروها به قدری کاهش یافته که واسطه ها دیگر علاقه و جذابیتی ندارند. این افراد سعی کردند خودروهای خش دار و دست دوم را با تقاضای زیاد وارد بازار کنند.

برای همگام شدن با این موضوع به سراغ معروف ترین مرکز خرید و فروش خودرو در چیتگر رفتیم. خبرنگاری در نقش خریدار و خبرنگاری دیگر در نقش فروشنده وارد این پارکینگ شدند تا بفهمند چه اتفاقی افتاده است.

در زمان بازدید افراد زیادی مقابل درب ورودی پارکینگ ایستاده بودند که خود را خریدار معرفی کردند. قیمت هایی که برای خرید رد و بدل شد بسیار کمتر از قیمت واقعی بود اما همین مدل ها در داخل پارکینگ اصلی حدود 50 میلیون تومان با هم فاصله داشتند.

بررسی میدانی این مرکز نشان داد خودروهایی که در پارکینگ با قیمت بالاتری به فروش می رسند متعلق به همین واسطه ها بوده و با افراد خارج از مرکز در ارتباط هستند.

تاکتیک های عجیب واسطه ها در بازار خودرو.

در واقع کارگزاران اجازه ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده واقعی را نمی دهند. به این صورت که اگر شخصی برای خرید به آن مرکز مراجعه کرده باشد، خودرو از قبل ارائه و انتقال داده می شود و اگر فردی برای فروش مراجعه کند، هر کدام در مدت معینی قیمت را تعیین می کنند.

در واقع قاچاقچیان نمایشی دروغین می سازند. برخی از دوستان فروشنده در نقش خریداران با پیشنهاد قیمت بالاتر می گویند خودرو از نظر قیمت و تکنولوژی بسیار مطلوب است.

اقدام دیگر نمایندگی ها این است که خودروهای گروه خود را جمع آوری و تبلیغ می کنند اما به خودروهای شخصی مراجعه نمی کنند و ادعا می کنند که نسبت به سایر محصولات برتری ندارند.

کارشناسان جعلی

عده ای هستند که در خرید و فروش پارکینگ نقش متخصص را بازی می کنند و با خودروهایی که می خواهند بخرند اشتباه می کنند و خودروهایی را که می خواهند بفروشند تبلیغ می کنند. ترفند اصلی این افراد جلب اعتماد است.

علاوه بر این تعمیرکاران تقلبی با استفاده از اصطلاحات تخصصی جلب توجه می کنند. آنها سعی می کنند به جای قطعات اصلی توجه مردم را به لوازم جانبی نصب شده جلب کنند. از سپر، صندلی و روکش گرفته تا سیستم صوتی.

نمایندگی ها در پارکینگ های مختلف بسیار حضور دارند و سوال اینجاست که چگونه اینقدر هماهنگ می شوند؟ آنچه در اینجا قابل ذکر است این است که سود حاصل از فروش خودرو در پایان روز بین همه اعضا تقسیم می شود.

درآمد روزانه آنها بین 50 تا 200 میلیون تومان است. اگر فرد جدیدی بخواهد به گروه دونده بپیوندد باید 30 میلیون تومان به بالای هرم بپردازد که برای یک ماه است. در واقع روزانه یک میلیون تومان بابت هزینه ورود به گروه.

نکته ای که در اینجا قابل ذکر است این است که افرادی که حاضرند روزانه یک میلیون برای عضویت در صندوق کارگزاری بپردازند، درآمد خود را از کجا تامین می کنند؟ تفاوت قیمت خودروهای خرید و فروش این افراد بین 50 تا 70 میلیون تومان است.

آنها حداقل چهار معامله در هفته انجام می دهند و اگر نتوانند ظرف یک هفته قرارداد ببندند از این گروه حذف می شوند. آنها همچنین حضور فعال و گسترده ای در شبکه های اجتماعی دارند.

به این ترتیب صفحه اول تا سوم سایت های خرید و فروش مانند باما، شیپور و دیوار را با آگهی های مختلف پر می کنند تا قیمت در دست آنها باشد.

به نظر می رسد شهرداری، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد کشور و اتحادیه فروشندگان خودرو باید همکاری گسترده ای برای بستن راه فرار دلالان داشته باشند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا