دانستنی ها

تاثیر این ویتامین در حفظ سلامت ریه را جدی بگیرید!

یک مطالعه جدید نشان می دهد که افرادی که سطوح پایینی از این ویتامین دارند، سلامت ریه هایشان بدتر است. بنابراین احتمال ابتلای آنها به آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه و خس خس سینه بیشتر است.

دکتر «تورکیل جسپرسن»، محقق ارشد از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، گفت: «نتایج ما نشان می دهد که ویتامین K ممکن است در سالم نگه داشتن ریه های ما نقش داشته باشد.

جسپرسن افزود: «یافته‌های ما به تنهایی توصیه‌های فعلی برای دریافت ویتامین K را تغییر نمی‌دهد، اما نشان می‌دهد که ما به تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا برخی از افراد، مانند افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، ممکن است از مکمل‌های ویتامین K بهره ببرند، نیاز داریم. ”

علاوه بر سبزی های برگ دار، ویتامین K در روغن های گیاهی و غلات یافت می شود. این ماده در لخته شدن خون نقش دارد و به بدن در بهبود زخم ها کمک می کند، اما محققان در مورد نقش آن در سلامت ریه اطلاعات کمی دارند.

محققان دانمارکی بیش از 4000 نفر از 24 تا 77 سال ساکن کپنهاگ را برای مطالعه این موضوع انتخاب کردند.

شرکت کنندگان در مطالعه تحت یک تست عملکرد ریه به نام اسپیرومتری قرار گرفتند که میزان هوایی که فرد می تواند در یک ثانیه تنفس کند (FEV 1) و حجم کل هوایی که می تواند در آن تنفس کند (FVC) را در تنفس اجباری اندازه گیری می کند.

شرکت کنندگان همچنین نمونه خون ارائه کردند و به پرسشنامه هایی در مورد سلامت و سبک زندگی خود پاسخ دادند. آزمایش خون سطوح پایین ویتامین K را در بدن نشان داد.

افراد با نشانگرهای پایین سطح ویتامین K، به طور متوسط، FEV1 و FVC کمتری داشتند. افرادی که سطح ویتامین K کمتری داشتند نیز بیشتر به بیماری انسدادی ریه، آسم یا خس خس سینه مبتلا بودند.

این مطالعه نشان می دهد که افرادی که ویتامین K در خونشان کم است ممکن است عملکرد ریه ضعیف تری داشته باشند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا