اخبار روز

بیمه کارگران ساختمانی تاثیری بر قیمت ملک ندارد


به گزارش پی ام آپ، طبق وعده نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس، تکلیف بیمه کارگران ساختمانی به زودی در مجلس مشخص می شود. مصوبه ای که در سال 1401 تصویب شده بود با اعتراض برخی از نمایندگان و به بهانه تاثیر آن بر افزایش قیمت مسکن لغو شد و نمایندگان مجلس به جای مصوبه 1401 برای مدت دو دوره به اجرای قانون سال 93 رای دادند. سال ها با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد. اکنون کارگران ساختمانی منتظر طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس هستند و البته به شدت نگران موانع تصویب این طرح هستند.

حسن علیزاده (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی) گفت: اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی بیش از دو سال است که در مجلس مطرح شده و به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود. برای تصویب این طرح و رفع مشکل بیمه کارگران ساختمانی.

وی با اشاره به بررسی مجدد این طرح در کمیسیون اجتماعی و تغییر مشارکت حق بیمه کارفرما از 1 به 4 درصد به 1 تا 6 درصد، گفت: ایراداتی که نمایندگان به طرح قبلی داشتند در جلسه شورای عالی حل و فصل رفع شد. جلسه کمیسیون و طرح جدید به این دلیل است که بخشی از حق بیمه برای کارفرمای ساختمانی برای ساخت مناطق گرانتر نسبت به کارفرمای مناطق ارزان تر منصفانه تر است. اما حق بیمه ای که کارفرما باید بپردازد بسیار ناچیز است و کمتر از یک درصد درآمد کارفرما را شامل می شود.

علیزاده تاکید کرد: به نظر می رسد هنوز افرادی هستند که به بهانه افزایش هزینه مسکن با بیمه کارگران ساختمانی به دنبال لابی گری برای جلوگیری از به ثمر رسیدن این طرح هستند. ما واقعاً نمی دانیم مخالفان به دنبال چه هستند و چرا یک کارگر ساختمانی باید از حداقل ها محروم شود.

رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی خراسان جنوبی گفت: بیش از 50 درصد حوادث صنعتی در حوزه ساختمانی رخ می دهد اما این کارگران از بیمه اجتماعی که حق مسلم و اساسی کارگران است محروم هستند. در صورت نبود تامین اجتماعی، اگر کارگری دچار حادثه شود و خانه نشین شود یا فوت کند، خانواده کارگر بدون مستمری تنها می مانند.

این فعال کارگری گفت: طبق قانون اگر کارگر ساختمانی بی خانمان شود یا در اثر سانحه کار جان خود را از دست بدهد، تامین اجتماعی باید برای آن خانواده مستمری تعیین کند، اما این مشکل دارد و مواردی داشته ایم که کارگر در حین کار فوت کرده است. تصادف بدون بیمه اما هنوز مستمری دریافت کرده است برای خانواده ایجاد نشده است.

علیزاده ادامه داد: مشکل اینجاست که سازمان تامین اجتماعی به بهانه اینکه منابع لازم را ندارد به تعهدات خود عمل نمی کند. تعلیق بیمه کارگران ساختمانی نیز به همین بهانه رخ داد. کار ساختمانی کار فصلی است و بسیاری از کارگران ساختمانی در فصولی از سال که هوا سرد است کار نمی کنند یا به کارهایی مانند مسافرت روی می آورند. بازرسان تامین اجتماعی بدون در نظر گرفتن ماهیت شغل، بیمه بسیاری از کارگران ساختمانی را قطع کرده اند.

مدیرعامل انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی تاکید کرد: کارگران ساختمانی سخت کوش ترین و محروم ترین اقشار جامعه هستند و از ابتدایی ترین حقوق خود محروم هستند. مجلس باید با تصویب اصلاحیه ماده 5، موضوع بیمه کارگران ساختمانی را هر چه سریعتر حل کند.

امید اشرف (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میاندوآب) نیز به طولانی شدن پروسه تصویب اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه رئیس جمهور دستور رسیدگی به موضوع بیمه کارگران ساختمانی را داده است، اما شنیده اند که وزارت راه بیمه کارگران ساختمانی را منعقد نکرده است، سنگ اندازی کنید. ظاهراً معاون وزیر راه رایزنی هایی برای به تاخیر انداختن مجدد تصویب این پروژه انجام داده است.

وی گفت: از رئیس جمهور و وزیر کار می خواهیم که به این موضوع ورود کنند و اجازه ندهند که کارگران ساختمانی بیش از این از حقوق خود محروم شوند. در حال حاضر بیش از نیمی از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است و این آمار در مقایسه با جمعیت ما بسیار بالاست و کارگران ساختمانی تنها 8 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

اشرف در خصوص وضعیت کارگران ساختمانی گفت: با توجه به رکود در حوزه مسکن، اکثر کارگران ساختمانی بیکار شده و مجبورند برای کار به کشورهای همسایه مهاجرت کنند.

وی درباره ادعای افزایش قیمت مسکن در صورت تصویب اصلاح ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی گفت: این بهانه ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، 0.1 تا 0.3 درصد از درآمد پیمانکار ساختمانی در نهایت صرف بیمه کارگران می شود که در مقابل سود پیمانکار ساخت و ساز چیزی نیست.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میاندوآب گفت: چرا نسبت به افزایش قیمت سیمان، گچ، میلگرد و خاک واکنشی نشان نمی دهید؟! آیا در این سال ها که کارگران ساختمانی از بیمه محروم بودند، قیمت مسکن بالا نرفته است؟ چه استدلال هایی برای سلب امن ترین حق کارگران ساختمانی به کار می رود؟

عباس شیری (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی قم) نیز با انتقاد از موضع وزارت راه و شهرسازی و کشور در خصوص بیمه کارگران ساختمانی، گفت: از سال گذشته قیمت مصالح ساختمانی – آن دسته از مصالحی است که در داخل تولید می شود. – بیش از 100 درصد افزایش داشته اما صدای وزیر راه و شهرسازی شنیده نشده است. حالا بهانه می آورند که ایجاد بیمه کارگران ساختمانی باعث افزایش قیمت مسکن می شود! ما به هیچ وجه این بهانه ها را نمی پذیریم و با مافیای ساختمانی و حامیان آنها برای رسیدن به نتیجه بیمه کارگران ساختمانی مخالفیم.

شیری تصریح کرد: متاسفانه برخی دولت ها هیاهوی دروغین مافیای سازندگی را تکرار می کنند و با ادعای نادرست اثرگذاری اصلاحیه ماده 5 بر قیمت مسکن در مقابل ضعیف ترین کارگران کشور قرار می گیرند. این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس، کمیسیون اجتماعی و اتحادیه کارگران ساختمانی، حق بیمه تعیین شده به عنوان بخشی از کارفرما نصف قیمت ملک است.

رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی قم گفت: بسیاری از کارگران ساختمانی در انتظار بیمه هستند و بیمه بسیاری از کارگران نیز در این مدت حذف شد. با اصلاح ماده 5 قرار بود مشکل منابع تامین اجتماعی برای استقرار بیمه کارگران حل شود، اما این طرح بیش از دو سال است که در مجلس مطرح شده است و با وجود اینکه بازنگری های زیادی در این خصوص صورت گرفته است، این طرح هنوز انجام نشده است. با این حال، برای رسیدن به یک نتیجه. در این مدت چندین کارگر فوت کرده و در خانه رها شده و از تامین اجتماعی محروم شده اند.

شیری تاکید کرد: با رای شورای نگهبان نمایندگان مجلس دیگر نمی توانند از این طرح صرف نظر کنند و باید تکلیف بیمه ای کارگران را مشخص کنند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا