دانستنی ها

بیماری های خود ایمنی که سلامت انسان را تهدید می کند

به گزارش سرویس ترجمه پی ام آپ، بیماری خودایمنی به گروهی از بیماری ها گفته می شود که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به خود بدن حمله می کند. سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی از بدن در برابر عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند. به طور معمول، سیستم ایمنی می تواند تفاوت بین سلول های خارجی و خود سلول ها را تشخیص دهد، اما زمانی که یک بیماری خودایمنی رخ می دهد، سیستم ایمنی بخشی از بدن را به عنوان خارجی می شناسد و پروتئین هایی به نام آنتی بادی را برای حمله به سلول های سالم آزاد می کند. در زیر تعدادی از بیماری های خود ایمنی را که سلامت انسان را تهدید می کنند بررسی خواهیم کرد:

سندرم شیطون

سندرم شیطون این نوعی اختلال سیستم ایمنی است که با دو علامت رایج، خشکی چشم و خشکی دهان شناخته می شود. این وضعیت اغلب با سایر اختلالات سیستم ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس همراه است. در این سندرم، غشای مخاطی چشم و دهان فرد و غدد ترشح کننده رطوبت او در درجه اول تحت تأثیر قرار می گیرند. در نتیجه تولید اشک و بزاق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. البته این بیماری به سایر اعضای بدن مانند مفاصل، غده تیروئید، کلیه ها، کبد، ریه ها، پوست و اعصاب نیز آسیب می رساند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. گلوتن، پروتئین موجود در گندم و جو، علائم این بیماری را بدتر می کند. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی کاملاً محدود با گلوتن پیروی کنند. علائم بیماری سلیاک شامل دل درد، اسهال، تهوع، استفراغ، نفخ، درد استخوان و مفاصل، افسردگی، ضعف بدن، خستگی، احتباس مایعات، ناباروری، گرسنگی مداوم، کم خونی و فقر آهن، زخم های دهان و تغییر رنگ دندان ها می باشد. ضعف، وجود خون در ادرار و مدفوع و سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی مانند ویتامین K، ویتامین D و ویتامین B12.

دیابت نوع 1

هورمون انسولین در پانکراس تولید می شود و به تنظیم قند خون کمک می کند. در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می برد. قند خون بالا باعث آسیب به عروق خونی و همچنین اندام هایی مانند قلب، کلیه ها، چشم ها و اعصاب می شود. دیابت نوع 1 معمولاً با تشنگی، تکرر ادرار و کاهش وزن شدید ظاهر می شود. بهترین راه برای کنترل دیابت نوع 1 پیروی از یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل است.

بیماری ام اس

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین که نورون های سیستم عصبی مرکزی را می پوشاند حمله می کند و باعث التهاب مزمن و آسیب عصبی می شود. علائم شایع ام اس شامل اختلال عملکرد مثانه، بی حسی، سرگیجه، مشکلات روده، اختلال شناختی، افسردگی، اختلالات عاطفی، خستگی، کاهش شنوایی، اسپاسم عضلانی، مشکلات تنفسی، تشنج، تغییرات گفتار، مشکل در راه رفتن، اختلالات بینایی، لرزش و ضعف است. . با توجه به اینکه ژنتیک در ابتلا به این بیماری بسیار مهم است، نباید فراموش کرد که با ترک سیگار، مصرف مکمل های ویتامین D، تغذیه سالم، کاهش استرس و ورزش منظم می توان خطر ابتلا به ام اس را کاهش داد.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم بدن حمله می کند و علائمی مانند درد مفاصل، التهاب و بثورات مفصلی، خستگی، کمبود انرژی، کاهش اشتها، کاهش وزن، دمای بدن بالا، تعریق بیش از حد و درد قفسه سینه ایجاد می کند. ناشی از التهاب است. عواملی مانند سن، جنسیت، ژنتیک، وزن، سیگار کشیدن و رژیم غذایی بر این بیماری تاثیر می گذارد. برای جلوگیری از ایجاد آرتریت روماتوئید باید سیگار را ترک کرد، روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش کرد، غذای سالم خورد، مصرف نوشیدنی های شیرین را کاهش داد، از مصرف زیاد نمک و مواد غذایی حاوی امگا پرهیز کرد. رژیم غذایی شما

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا