اخبار روز

جزئیات جدید طرح عفاف و حجاب اسلامی از زبان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

به گزارش پی ام آپ، حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر فردی بی‌حجاب باشد، ممکن است در طول یک روز تا ۱۰ بار جریمه شود. این یک مورد از جریمه نیست و می‌تواند به تعداد بیشتری برسد؛ به عنوان مثال، ممکن است در طول یک روز یک فرد بیش از ۱۰ بار بی‌حجابی کند و به همین دلیل بیشتر از ۱۰ مورد جریمه شود. اگر یک فرد در طول یک ماه ۳۰ بار خطا کند، مبلغ جریمه آن افراد به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد و در صورت ادامه این رفتار تا پایان ماه، مبلغ کل جریمه آن شخص به ۹۰۰ میلیون تومان خواهد رسید

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه بیست و سوم خردادماه با بازنگری در لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یک فوریت موافقت کردند. با حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ابعاد این لایحه گفت‌وگو کردیم. جلالی علاوه بر تشریح عملکرد مجلس و نمایندگان، از برخی رفتارها گلایه کرد و تذکراتی داد تا توجه به آن لطمه ای به لایحه وارد نشود.

مجلس برای حجاب و عفاف برنامه داشت، اما لایحه دولت در نهایت مشخص شد. در راه چه اتفاقی افتاد؟

مجلس اول خودش برنامه داشت، اما دید راحت این طرح را به قوه قضائیه و دولت ارسال می کند که در قالب لایحه بیاید. اسکناس آمد، اما نمی دانم چه دست هایی پشت پرده هستند که شروع به حمله به اسکناس کردند. من منکر نقاط ضعف این لایحه نیستم، اما فکر می کنم افرادی نمی‌گذارند منعقد شود، نمی‌گذارند این هواپیما فرود بیاید تا ما ببینیم مسافرانش چه کسانی هستند؛ روی همان آسمان منهدمش می‌کنند. متأسفانه این افراد مدام می گویند که ما این لایحه را نمی خواهیم. وقتی می گویند ما این لایحه را نمی خواهیم، ​​یعنی باید برگردی و به مجلس برنگردی. ما بگوییم که لایحه به مجلس می رسد، آنجا نظر می دهند و در کمیسیون قضایی اصلاح می کنند، گوش نمی دهند.

این حملات از کجا می آیند؟

فکر می‌کنم این حمله زیاد از جانب خودی‌ها نیست، اگر هست برای سادگی این کار را انجام می‌دهند. کسانی هستند که نمی خواهند ما در این زمینه قوانینی داشته باشیم. مجلس روز سه شنبه این لایحه را تصویب کرد اما ظاهرا به کمیسیون فرهنگی ارجاع نمی شود، بلکه به کمیسیون قضایی ارجاع می شود و دکتر غضنفرآبادی با هماهنگی کمیسیون فرهنگی تلاش می کند تا کار این لایحه را به اتمام برساند.

چرا بین لایحه دو فوریتی و یک فوریتی تفاوت وجود داشت؟

ما می خواستیم این لایحه یک فوریت باشد، زیرا ما زمان نداریم و می توانیم به سرعت آن را وارد فرآیند نظارتی کنیم. اگر لایحه فوری تهیه می شد یکشنبه هفته آینده به اتاق می رسید اما چون فوریت تصویب نشد فعلا به کمیته ارسال می شود. کمیسیون به مدت یک ماه صورتحساب را بررسی می کند. امیدواریم بتوانیم با مشورت آقای قالیباف در مجلس، لایحه را در اولویت قرار دهیم، چرا که طرح های فوری بسیار زیاد است و عمر این مجلس نمی ماند. پیشبرد لایحه حجاب و عفاف بیش از یک سال طول می کشد. این نکته در صحبت های آقای قالیباف رئیس مجلس نیز وجود داشت. امیدواریم بعد از یک ماه لایحه ارائه کنیم.

قوه قضائیه لایحه را تدوین کرده یا دولت؟

قوه قضائیه آن را (در لایحه) جرم انگاری کرده و به تشخیص خود به دولت ارسال کرده است. دولت نیز آن را اصلاح کرده و به مجلس فرستاده است.

آقای محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت و گو با همشهری گفت: مجلس می تواند در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ قانون جدیدی وضع کند که بی حجابی جرم محسوب شود. محوریت لایحه دولت در مورد حجاب و عفاف چیست؟ آیا جرم است یا جرم محسوب می شود؟

در این موضوع کاهش خدمات اجتماعی بیشتر مطرح است. عده ای فکر می کنند در صورت عدم تعیین مجازات مالی، بی حجابی می تواند جریمه مالی را بپردازد و به اشتباه خود ادامه دهد; این جریمه محدودیتی ندارد. آیا خودرویی که تخلف می کند و جریمه می دهد همیشه می تواند تند برود؟ دوربین بعدی چه خواهد کرد؟ فرد بی حجاب روزی 10 بار جریمه می شود. فقط جریمه نیست که بگوییم 1 میلیون، 2 میلیون یا 3 میلیون خیلی کم است. اگر 10 بار اشتباه کنید 30 میلیون تومان جریمه می شوید و برای ماه 900 میلیون تومان. برخی نمی توانند بگویند جریمه های در نظر گرفته شده بازدارنده نیست. برخی می گویند دوربین می تواند یک بار چهره یک فرد بی حجاب را ثبت کند و یک سال دیگر آن را ضبط نکند. معلوم است که اگر جلوی دوربین حاضر نشوید جریمه نمی شوید اما زیرساخت ها به گونه ای مهیا شده است که فرد با تدابیری که در روز چندین بار اندیشیده شده مواجه شود.

همچنین تجمعی در مقابل مجلس با طرح این سوال که چرا طرح پیشنهادی ستاد امر به معروف و نهی از منکر اجرا نمی شود؟ علت چه بود؟

رها نشده بود. ما همین طرح را به قوه قضاییه دادیم. قوه قضائیه طبق قوانین خود آن را تنظیم و جرم انگاری کرد. قوه قضائیه خواهان آن است که هر قانون جدید عملیاتی و لازم الاجرا باشد و در ضوابط این مرجع لحاظ شود. قوه قضائیه حکم خود را در طرح ما اعمال کرد.

یعنی ترجیح می دهید دولت لایحه ای را تصویب کند تا اینکه مجلس وارد آن شود؟

فکر می کنم عاقلانه بود که هر 3 قوه در این لایحه شرکت کنند. همه در آن سهم دارند. چون هر 3 نفر در طرح شرکت می کنند، ممکن است ضمانت اجرایی طرح افزایش یابد.

این افرادی که می گویید منتقد لایحه هستند چه کسانی هستند؟

به کسانی که به طور مرتب پیام می فرستند و قصد خاصی ندارند توصیه می کنم به حساب کاربری حمله نکنند. این افراد تحت تأثیر سایبری چه سودی از حمله به این لایحه دارند؟ ما معتقدیم که قانون بد بهتر از بی قانونی است و قانون حداقلی بهتر از بی قانونی است. ما معتقدیم بی قانونی و هرج و مرج در حوزه حجاب و عفاف آسیب بزرگی به کشور وارد می کند. مخالفان اجازه دهند لایحه اصلاح شود و به همه نمایندگان فشار نیاورند. اینقدر به نمایندگان توهین نکنید. من به آنها می گویم بالاخره شما باید از یک جایی شروع کنید. تلاش می کنیم اصلاحات را به گونه ای انجام دهیم که دغدغه های متدینین و خانواده شهدا در نظر گرفته شود.

مخالفان این لایحه می گویند ملایم است. شما چی فکر میکنید؟

بسیاری از کسانی که این حرف ها را می زنند، لایحه را نخوانده اند. یک نفر در جایی از سر دلسوزی چیزی می گوید و این افراد احساس ناچاری می کنند و 24 ساعت شبانه روز انتقاد می کنند. نمایندگان به دلیل اینکه روزانه نزدیک به 500 پیام با تهدید و توهین دریافت می کنند، اسیر و ناراحت هستند. وقتی به این افراد می گوییم اشکالات لایحه را به ما بگویید، می گویند ما نمی دانیم. فقط فحش میدن این خوب نیست. شماره تلفن های نمایندگان در فضای مجازی پخش می شود و این پیام ها در هر موضوعی اعم از همسان سازی حقوق، صلاحیت معلمان، نقاط قوت شرکتی، کنکور و … برای نمایندگان ارسال می شود. پیام های زیادی برای نمایندگان ارسال می شود که تلفن های همراه ما زنگ می زنند. این یک خطر است و این افراد باید بدانند که وقتی نماینده عصبانی می شود می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. ما خودمان متوجه این موضوع هستیم و این لایحه در کمیسیون در حال بررسی است. به این معنا نیست که 2 میلیون کنکور به نمایندگان پیغام بدهند که باید این کار و آن را بکنند. در بحث حجاب هم این اتفاق افتاده و نتایج منفی می دهد و نمایندگان را عصبی می کند.

چه گروه هایی با موضوع حجاب این پیام ها را ارسال می کنند؟ همان افراد دلواپسی که در طول صحبت ها به آنها اشاره کردید؟

در پشت صحنه آن دشمنی است که هدایت می کند و این افراد را دلسوز و دلسوز معرفی می کند و این بچه ها نمی دانند که در اردوگاه دشمن بازی می کنند. آنها فکر می کنند که نگران هستند و دارند خدمت می کنند، اما بدون اینکه بدانند عمل می کنند. افرادی که نمی خواهند حجاب قانونی شود، شایعه پراکنی می کنند تا اجازه ندهیم در این زمینه قانونمند و قانونی باشیم. متأسفانه خودی ها هم بازیچه این احمق ها می شوند و به این صورت حساب آسیب می رسانند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا