اخبار روز

قیمت دلار و تمایل نداشتن بازار ساز برای کاهش آن !

به گزارش مانی بان، معامله گران می گویند با وجود اخبار مثبت قیمت دلار از کانال 48 هزار پایین نمی آید و این نشان می دهد که بازارساز در شرایط فعلی نمی خواهد خیلی پایین بیاید. این گروه معتقدند بازار صادراتی ایران با کاهش قیمت دیگر جذابیتی نخواهد داشت و صنایع داخلی وابسته به قیمت دلار هستند.

در آخرین هفته خرداد ماه، قیمت دلار تنها سه روز در کانال 48 هزار تومان دوام آورد. روز چهارشنبه بازار ارز با سیل اخبار مثبت از توافق موقت مواجه شد اما قیمت دلار در سطح 48 هزار و 600 تومان باقی ماند.

یک خبر منفی پشت خط چهارشنبه شب کافی بود تا قیمت دلار پس از سه روز دوباره به کانال 49 هزار تومانی صعود کند. انتشار خبر تصویب طرح دائمی شدن تحریم ها علیه ایران در کنگره آمریکا باعث شد تا قیمت دلار هرات در آخرین روز کاری هفته گذشته به 49 هزار و 300 تومان برسد. در اولین روز تابستان 1402 قیمت دلار با 800 تومان افزایش تا مقاومت 49 هزار و 500 تومان بالا رفت اما با کاهش در 49 هزار و 300 تومان بسته شد.

این افزایش قیمت دلار در حالی بود که قیمت تتر بدون تغییر بود. در یک اتفاق نادر قیمت تتر با فاصله حدود 400 تومانی از قیمت دلار عقب افتاد. تتر با نوسان رفت و برگشت در سقف 49000 تومان پشت خط جمعه قرار گرفت. در حالی که شکاف تتر و دلار کاهش یافته بود، قیمت دلار هرات همچنان بالاتر از تتر بود و در پشت خط روز جمعه 49 هزار و 250 تومان بسته شد.

معامله گران می گویند با وجود اخبار مثبت قیمت دلار از کانال 48 هزار پایین نمی آید و این نشان می دهد که بازارساز در شرایط فعلی نمی خواهد خیلی پایین بیاید. این گروه معتقدند بازار صادراتی ایران با کاهش قیمت دیگر جذابیتی نخواهد داشت و صنایع داخلی وابسته به قیمت دلار هستند. در عوض مرز روانی 50 هزار نفر تبدیل به یک مقاومت بزرگ شده و تنها در صورت اخبار منفی می توان به شکستن سقف امیدوار بود.

تکنسین ها معتقدند با افزایش قیمت روز پنجشنبه سقف کانال نزولی که از قیمت 55 هزار تومان شروع شده بود شکسته شد. اگر قیمت دلار بالای این کانال یعنی قیمت 49200 تومان تثبیت شود، مقاومت بعدی 49800 تا مرز روانی 50 هزار تومان خواهد بود. به گفته آنها، در صورت عبور قیمت دلار از کانال 50 هزار، فشار خریداران در بازار افزایش می یابد و احتمال افزایش قیمت تا مرز 52 هزار وجود دارد. اما این سناریوی گرافیکی با توجه به خبر توافق موقت و تبادل اسرا و آزادسازی منابع بلوک ایران چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

ریزشگران بازار معتقدند 49 هزار و 800 تومان به سقف ثابتی در بازار تبدیل شده است که چند برابر افزایش قیمت نتوانسته آن را بشکند و کاهش یافته است. سطح حمایت اول 49000 و حمایت بعدی 48800 تومان است. آنها می گویند در صورت از دست دادن این حد، احتمال نوسانات تا 48 هزار و 300 تومان در بازار وجود دارد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا