دانستنی ها

اگر به دنبال پوستی صاف هستید از این ویتامین غافل نشوید! / معرفی منابع غنی ویتامین B!

ویتامین B انواع مختلفی دارد و این موضوع می تواند افراد را گیج کند. در ادامه ضمن نعرفی انواع ویتامین به یکی از ویتامین های این گروه که تاثیر زیادی بر روی پوست دارد می پردازیم.

ویتامین B ممکن است به دلیل انواع مختلف آن برای عموم گیج کننده به نظر برسد، اما هشت نوع ویتامین B وجود دارد که برخی بسیار شناخته شده و برخی کمتر شناخته شده اند.

هر یک از ویتامین ها خواص مفید متفاوتی برای بدن دارند. ویتامین B که دارای انواع مختلفی مانند B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 است، یکی از این ویتامین ها است.

B12 (کوبالامین) اغلب قابل توجه ترین ویتامین است، زیرا وجود آن برای تشکیل گلبول های قرمز، دی‌ان‌ای، انرژی، عملکرد مغز و سایر بافت های عصبی حیاتی است. اما B3 یا “نیاسین” تا حدودی ناشناخته تر بود.

نیاسین در واقع یک مولکول کلیدی است که به عملکردهای مختلف بدن کمک می کند و به ویژه برای پوست مفید است.

نیاسین برای بدن چه می‌کند؟

این ویتامین کمتر شناخته شده در صدها واکنش شیمیایی در بدن ما مرتبط با سوخت و ساز و ​​متابولیسم انرژی نقش دارد.

نیاسین فواید زیادی برای سلامتی ما دارد. این ویتامین کلسترول “بد” (از جمله L) سطح کلسترول “خوب” از جمله H را کاهش می دهد و در عین حال L و تری گلیسیرید را در بدن کاهش می دهد.

دکتر شاد مروستی، متخصص پزشکی خانواده در آریزونا، می گوید نیاسین می تواند فشار خون را کاهش دهد، از سلول های پوست محافظت کند و به طور بالقوه به پیشگیری از دیابت نوع 1 کمک کند.

نیاسین چگونه به پوست کمک می کند؟

همچنین دکتر متخصص پوست مایا توسنی می گوید مصرف نیاسین به شکل نیاسینامید (یا نیکوتین آمید) یک گزینه درمانی ایمن، مفید و کم هزینه برای موارد پیش سرطانی و سرطان های پوست غیر ملانوم است.

به گفته وی، این به این دلیل است که وقتی کراتینوسیت ها (سلول های پوستی واقع در لایه بیرونی پوست) حاوی نیاسین کافی نباشند، منجر به تجمع گونه های فعال اکسیژن (رادیکال های آزاد) می شود که می توانند باعث ایجاد سلول های سرطانی شوند. در مورد کمبود نیاسین، این کراتینوسیت ها بیشتر مستعد آسیب دی ان ای و مرگ سلولی هستند.

نیاسین همچنین ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان های پوست کمک کند. نیاسین امید به عنوان پیشگیری کننده در بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به کراتوز اکتینیک پیش سرطانی و همچنین سرطان های پوست مانند کارسینوم سلول بازال و سلول سنگفرشی هستند استفاده می‌شود.

در سال های اخیر، محققان بیشتر از فواید این ویتامین آگاه شده اند. آنها می گویند نیاسین همچنین به نظر می رسد در درمان سرطان، پیری و بیماری های قلبی عروقی و متابولیک مفید باشد.

منابع غنی نیاسین چیست؟

نیاسین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، اما در برنج قهوه‌ای، سیب‌زمینی، مرغ و آجیل به‌ویژه بادام زمینی یافت می‌شود.

متخصصان تغذیه می گویند: مصرف نیاسین به عنوان مکمل نیز به طور کلی بی خطر است زیرا تبدیل به یک ویتامین محلول در آب در بدن می شود، به این معنی که مقادیر اضافی از طریق ادرار دفع می شود.

با این حال، مصرف چنین مکملی می تواند عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی داشته باشد، بنابراین کارشناسان توصیه می کنند قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سلامت نیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا