اخبار روز

سرمایه‌گذاران بهتر است از چه سکه‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند!/ بدترین و بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری

به گزارش پی ام آپ، در بازار داخلی، قیمت طلا و دلار در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته به ترتیب ۹.۳۵ درصد و ۵.۷ درصد کاهش یافت. همچنین، با توجه به افت قیمت جهانی طلا در همین مدت، کاهش قیمت آن حدود ۳.۶ درصد بوده است.

این عقب‌نشینی همزمان ارزش دلار و افت قیمت طلا در داخل و خارج باعث شد که بازار سکه پیامی واضح و رک و بی‌پرده دریافت کند و قیمت سکه امامی در طول همین مدت ۹ درصد کاهش یافت. همچنین، قیمت سکه گرمی ۱۱.۴ درصد کاهش یافت و میزان افت قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و سکه ربع بهار آزادی تقریباً ۱۱ درصد بود.

بیشترین کاهش قیمت، به نیم سکه تعلق داشت که در بهار سال جاری از ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسید و با سه میلیون و ۲۶۰ هزار تومان ریزش، رکورد افت قیمت ۱۷.۴ درصدی را به‌نام خود ثبت کرد.

قیمت سکه در بهار امسال دو روی متفاوت داشت. یازدهم اردیبهشت ماه ماه با قیام دلار شاهد رکوردشکنی قیمت طلا و انواع سکه بودیم که این روند ادامه نداشت و در هفته پایانی خردادماه بازار سکه و طلا سقوط کرد. به دلیل نوسانات بالا، بهتر است رویاهای سکه را در بازه های زمانی بلندمدت، مانند یک سال بررسی کنید. سال گذشته، در اواخر بهار، سرمایه گذاران در انتخاب بین طلا و ارز آزاد بودند. در بازار سکه، علاوه بر انتخاب بین سکه تمام بهار جدید و قدیم، می توانید سکه های نیم بهار آزادی، ربع سکه لیبرتی و سکه گرمی را نیز خریداری کنید.

به نظر شما نتیجه هر یک از این انتخابات در اواخر بهار 1402 چه بوده است و کدام سرمایه گذار بیشترین سود و بازدهی را داشته است؟

قیمت سکه امامی در آخرین روز خرداد ماه امسال به 28 میلیون و 739 هزار تومان رسید، بنابراین در فصل بهار 2 میلیون و 981 هزار تومان ارزان شد. بازدهی سکه امامی در این سه ماهه منفی 9.4 درصد برآورد می شود. با این حال مردمی که یک سال پیش برای خرید سکه امامی پیش قدم شدند به دلیل بازدهی 85 درصدی همچنان لبخند می زنند.

سکه امامی در ابتدای سال 1402 روی 31 میلیون و 721 هزار تومان ایستاد و در 31 خرداد با رسیدن به 27 میلیون و 444 هزار تومان کمترین قیمت سال را تجربه کرد. همچنین حداکثر قیمت سکه امامی در سال 1402 را باید 34 میلیون و 981 هزار تومان در نظر گرفت که همچنان به عنوان بالاترین قیمت تمام شده سکه امامی در 21 اردیبهشت ماه ماه باقی است.

در سال ۱۴۰۲، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با مبلغ ۲۸ میلیون و ۳۰ هزار تومان شروع شد و در آخرین روز خرداد امسال با مبلغ ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان تمام شد. ارزش این سکه در طول سه‌ماه بهار، به میزان ۱۱ درصد یا سه میلیون و ۱۲۹ هزار تومان کاهش یافته است، با این حال، اگر یک‌سال پیش برای خرید سکه تمام بهار طرح قدیم اقدام کرده باشید، بازه‌ی یکساله تا این لحظه هنوز بازدهی مثبت ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد.

21 اردیبهشت ماه امسال قیمت سکه تمام بهار آزادی با ثبت رکورد جدید به 30 میلیون و 886 هزار تومان رسید اما در 31 خرداد امسال کمترین قیمت سال و نزدیک به 24 میلیون و 300 هزار تومان را تجربه کرد. آنها مورد مذاکره قرار گرفتند.

قیمت سکه نیم بهار آزادی در آخرین روز خرداد ماه امسال با 17.5 درصد کاهش به 15 میلیون و 470 هزار تومان رسید. این در حالی است که بازده سرمایه گذاری یک ساله در این سکه 83 درصد است که میانگین سکه را در جایگاه سوم نرخ بازدهی در بازار سکه قرار می دهد. این سکه در ابتدای سال با قیمت 18 میلیون و 730 هزار تومان فروخته می شد، در 21 اردیبهشت ماه به 19 میلیون و 820 هزار تومان رسید و در 31 خرداد به 15 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

قیمت سکه ربع بهار آزادی در ابتدای سال 11 میلیون و 720 هزار تومان بود و پس از 11 روز از اردیبهشت ماه ماه، برای ثبت رکورد جدید به 12 میلیون و 790 هزار تومان رسید. حداقل قیمت سکه روبهار آزادی در سال جدید را در 31 خرداد ماه سال جاری در نظر گرفته ایم که به 10 میلیون و 40 هزار تومان رسیده است. طلافروشان در آخرین روز خرداد سکه بهار آزادی را 10 میلیون و 440 هزار تومان فروختند، بنابراین بازده بهاره این سکه حدود 11 درصد برآورد می شود.

در طول بهار سال ۱۴۰۲، قیمت سکه ربع بهار آزادی به میزان یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار تومان کاهش یافت. با این حال، اگر یک‌سال پیش برای خرید سکه ربع بهار آزادی به این خرید پرداخته‌اید، به طور نمادین، سرمایه‌ی شما با رشد ۹۳ درصدی پاداش داده شده است. پس نباید ناراضی باشید.
قیمت هر گرم سکه در معاملات تک‌فروشی در روز ۲۹ خرداد به شش میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید، به گونه‌ای که افزایش بازده یک‌ساله‌ی سرمایه‌گذاران به ۱۰۰ درصد رسید. قیمت هر قطعه سکه گرمی از اوایل خرداد سال گذشته تا نهایت خرداد امسال، به میزان سه میلیون و ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است، با این وجود، در سه‌ماه ابتدایی سال گذشته ۷۹۰ هزار تومان از ارزش خود از دست داده و بازدهی منفی ۱۱ درصدی داشته است.
قیمت سکه گرمی در ابتدای سال جاری با مبلغ شش میلیون و ۹۱۰ هزار تومان شروع شد و در یازدهمین روز از ماه اردیبهشت به میزان تاریخی هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید، اما در روز‌های ۲۱ و ۲۲ خرداد به کفی شش میلیون و ۲۰ هزار تومان نزدیک شد.

قیمت سکه گرمی در سال جاری در حالی آغاز به کار کرد که روی سکوی شش میلیون و 910 هزار تومان قرار داشت. سکه گرمی در 21 اردیبهشت ماه ماه به بالاترین سطح تاریخ 7 میلیون و 720 هزار تومان رسید، اما در روزهای 31 و 22 خردادماه سال جاری قیمت پایین 6 میلیون و 20 هزار تومان را تجربه کرد.

در ابتدای سال جدید، قیمت طلا ۱۸ عیار با نرخ دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز شد و سپس به صورت آرام و پیوسته به ارزش دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان در یازدهم خرداد رسید. اگر در آن زمان سرمایه‌گذاری روی طلا کرده بودید، هم اکنون با توجه به قیمت دو میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان در ۲۱ خرداد و عدم توانایی در رسیدن به کفایت سودی بالاتر، ممکن است ناراحت باشید.

در سه ماه ابتدایی سال، قیمت طلا ۱۸ عیار ۹.۳۵ درصد از ارزش خود از دست داده است، با این حال، اگر برای بازدهی سرمایه‌گذاری روی طلا، بازه‌ی یکساله را در نظر بگیریم، با قدرت رقابت با بازدهی حدود ۶۰ درصدی مواجه می‌شویم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا