دانستنی ها

بهترین غذاها برای درمان کم خونی

“کم خونی” یک اختلال خونی شایع است که بسیاری از افراد در سنین مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، برخی تصور می کنند کم خونی عوارض جدی ندارد و در درازمدت مشکلات خاصی برای بدن ایجاد نمی کند. با این حال، برخی از دانشمندان دریافته اند که خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به کمبود آهن به طور قابل توجهی بیشتر از افراد بدون کم خونی است.

به گفته این محققان، تا پنج سال پس از تشخیص کمبود آهن، خطر ابتلا به سرطان پانکراس، کلیه، کبد و مثانه بسیار بالاست. بنابراین تشخیص به موقع، پیشگیری و درمان کم خونی بسیار مهم است.

مهمترین وعده غذایی افراد مبتلا به کم خونی

صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که همه افراد به خصوص مبتلایان به کم خونی باید به آن توجه کنند. حتی می توانید با خوردن یک صبحانه غنی از آهن از کم خونی و کمبود آهن در بدن جلوگیری کنید. اما به یاد داشته باشید که گنجاندن غذاهای غنی از آهن در تمام وعده های غذایی باعث افزایش سطح آهن بدن می شود. نوشیدن قهوه یا چای چند ساعت قبل یا بعد از صبحانه توصیه می شود تا در جذب آهن اختلال ایجاد نکند.

بهترین غذا برای پیشگیری و درمان کم خونی

اگر می خواهید با کم خونی مبارزه کنید به نکات زیر توجه کنید:

1- از مصرف غذاهای غنی از آهن به همراه غذاها یا نوشیدنی هایی که مانع جذب آهن می شوند خودداری کنید. برخی از این نوشیدنی ها و غذاها عبارتند از قهوه، چای، تخم مرغ، غذاهای سرشار از اگزالات و غذاهای سرشار از کلسیم.

2- برای افزایش جذب آهن، غذاهای غنی از آهن را با غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، گوجه فرنگی، توت فرنگی مصرف کنید.

3- برای افزایش جذب آهن می توانید از غذاهای غنی از آهن و همچنین غذاهای بتاکاروتن مانند زردآلو، فلفل قرمز و چغندر استفاده کنید.

4- سعی کنید در طول روز از انواع غذاهای غنی از آهن استفاده کنید تا آهن دریافتی خود را افزایش دهید.

5- برای افزایش جذب آهن در بدن تا حد امکان سعی کنید مواد غذایی حاوی آهن هِم و غیرهم را با هم مصرف کنید.

6- غذاهای غنی از فولات و ویتامین B12 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا تولید گلبول های قرمز در بدن تقویت شود.

بهترین آجیل برای پیشگیری و درمان کم خونی

آجیل و مغز یکی دیگر از منابع مهم آهن هستند و پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به کم خونی آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانند. سعی کنید روزانه ۲ تا ۳ عدد پسته، بادام، گردو، بادام هندی و فندق خام مصرف کنید.

البته به یاد داشته باشید که آجیل ها منابع عالی و غنی از پروتئین، فیبر، چربی های خوب، ویتامین ها، مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی مفید هستند. در نظر داشته باشید که تفت دادن این آجیل ها می تواند به مواد مغذی موجود در آنها آسیب برساند، بنابراین بهتر است برای درمان کم خونی از آجیل خام استفاده کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا