دانستنی ها

بهترین غذا برای معده درد

از مهمترین خواص این گیاه دارویی می توان به ضد تشنج، ضد صرع، مقوی معده، مدر، بادشکن، مدر و معرق اشاره کرد.

زیره یکی از ادویه ها یا گیاهان دارویی است که می توانیم در خانه خود در کنار وعده های غذایی خود ببینیم. پخت زیره پلو و ضرب المثل «زیره را به کرمان ببر» نیز از نشانه های این حضور قدرتمند است. این بار می خواهیم درباره این گیاه معطر که از نوع سبز، سیاه و کوهستانی است بیشتر بدانیم.

زیره و خواص آن

نام: زیره سبز

نام های دیگر: کاشم، کاشان، کاشم رومی، انجدان رومی

نام علمی: Levisticum officinale Koch

تیره: جعفری

این گیاه گیاهی است چند ساله و علفی، با ساقه ای ضخیم و استوانه ای شکل تا دو متر ارتفاع، برگ های این گیاه ضخیم و گوشتی و دارای چندین برگ سبز تیره براق است. میوه این گیاه تخم مرغی و بوی آن شبیه گلپر است. گونه های این گیاه در استان کرمان دیده شده است. در درمان از ریشه و دانه این گیاه استفاده می شود.

اسانسی از زیره خرد شده به دست می آید که خواص درمانی زیادی دارد. زیره دارای بافتی گرم و خشک است و برای درمان سرماخوردگی بسیار مناسب است. به طور گسترده ای برای درمان بیماری های کبدی استفاده می شود. نفخ آور، مقوی معده، مدر و منظم است. این گیاه باید برای درمان کمردرد و سیاتیک استفاده شود، اما برای زنان باردار نباید استفاده شود.

زیره سیاه و خواص آن

نام: زیره سیاه

نام های دیگر: زیره، زیره شاه، زیره کرمانی، زیره ایرانی، زیره رومی

نام علمی: Carum carva L

تیره: جعفری

سیاه دانه یکی از مهم ترین گیاهان دارویی برای درمان مشکلات و بیماری های گوارشی است. این گیاه دو ساله و گاهی یک ساله است. بنابراین، مانند هویج، فقط دو، گاهی یک سال زندگی می کند. این گیاه دارای ساقه توخالی و برگهای سبز رنگی است که نیمی از میوه است. زیره سیاه خلط آور، افزایش دهنده شیر مادر، قابض و ضد میکروب است.

زیره دارای طبیعت گرمایی است و از پودر زیره به عنوان داروی ضد نفخ و آروغ زدن استفاده می شود. اگر درد قاعدگی شدید دارید یا پریودتان عقب افتاده، استفاده از زیره سیاه درمان خوبی برای این مشکلات است. جوشانده زیره سیاه اگرچه به صورت موضعی استعمال شود، اما در درمان فلج اندام، تسکین درد سیاتیک، القای درد زایمان و رفع قولنج کودکان مفید است. زمزمه کردن زیره در آب نیز برای تنگی نفس و اشک ریزش موثر است.

زیره و خواص آن

نام: زیره سبز

نام علمی: Cuminum cinumum

تیره: جعفری

زیره سبز گیاهی گلدار، علفی و یک ساله است. ارتفاع این گیاه حدود 60 سانتی متر است. اغلب از زیره در انواع نان ها یا برای پخت برنج استفاده می شود. در سریلانکا دانه های زیره را پس از بو کردن در آب می جوشانند و به عنوان نوعی چای استفاده می کنند.

این چای خوش طعم درد معده را تسکین می دهد. میوه زیره دارای اسانس است، قسمت اصلی اسانس آن را زیره سبز تشکیل می دهد، ماده ای که مسئول عطر مطبوع زیره است. یکی از جذاب ترین تاثیرات زیره برای خانم ها تاثیر آن در کاهش وزن است. زیره مانند زیره سیاه گرم و خشک است.

از مهمترین خواص این گیاه دارویی می توان به ضد تشنج، ضد صرع، مقوی معده، مدر، بادشکن، مدر و معرق اشاره کرد. زیره شیر مادر را زیاد می کند و جریان قاعدگی را باز می کند و عرق و ادرار را افزایش می دهد. ریختن پودر زیره روی خونریزی و زخم آن را متوقف می کند.

منبع: رویداد 24

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا