دانستنی ها

بهترین زمان برای چرت زدن، چه زمانی است؟

ممکن است متوجه شده باشید که برخی از روزهای هفته بعد از ظهر احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید، حتی اگر در حال تماشای تلویزیون یا انجام فعالیت دیگری هستید، در صورت امکان می توانید در آن زمان از روز بخوابید.

کارشناسان می گویند: به نظر می رسد این بی حسی ها دائما در یک زمان خاص اتفاق می افتد.

پس چرا هر روز در ساعت خاصی احساس خستگی می کنیم و نیاز به چرت زدن داریم؟ آیا راهی برای غلبه بر این خستگی وجود دارد؟ تاکنون کارشناسان خواب مطالعاتی در این زمینه انجام داده اند و به نتایجی نیز دست یافته اند.

چرا هر روز در یک ساعت مشخص خسته می شوید؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد که چرا هر روز در ساعت خاصی احساس خستگی می کنید، اما عوامل متعددی می توانند در پیدایش این وضعیت نقش داشته باشند. علاوه بر نداشتن خواب کافی در شب، سایر عوامل بالقوه عبارتند از:

1- ریتم شبانه روزی شما

به گفته ترزا شنورباخ، روانشناس و دانشمند خواب آمریکایی، ریتم شبانه روزی شما “یک تایمر 24 ساعته داخلی” است که مسئول کنترل بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله الگوهای خواب و بیداری است. این ریتم بسته به ژنتیک و سایر خصوصیات شخصی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

2- الگوهای روزانه

برنامه روزانه و فعالیت‌هایی مانند زمان صرف شده در محل کار، ورزش یا مطالعه می‌تواند بر زمانی تأثیر بگذارد که بیشترین احساس خستگی را دارید. شنورباخ می‌گوید ممکن است یک عامل طبیعی دخیل باشد، زیرا بدن یک الگوی تکراری و روتین را یاد می‌گیرد و زمان‌های خاصی را با خواب‌آلودگی مرتبط می‌کند.

3- کرونوتایپ شما

در حالی که بسیاری از ما الگوهای خستگی مشابهی داریم، مانند انرژی کم حوالی ساعت 2 بعد از ظهر پس از بیدار شدن از خواب، زمان دقیق این خستگی می تواند متفاوت باشد. جف کان، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Rise Science، سازنده ردیاب خواب و انرژی Rise، می‌گوید: «زمان‌بندی این الگوی خستگی فردی است و به شدت تحت‌تاثیر کرونوتیپ است. [تیپ شخصیتی زمانی]ما جای خود را گرفتیم. به عنوان مثال، بستگی به این دارد که ما خروس سحرخیز باشیم یا جغد شب‌زنده‌دار یا چیزی بین این دو

4- وضعیت سلامت

به گفته شنورباخ، کم کاری تیروئید، دیابت، سندرم خستگی مزمن و عدم تعادل هورمونی نیز می توانند در زمان های خاصی باعث ایجاد احساس خستگی در شما شوند. اگر علائم دیگری دارید، احتمالاً ایده خوبی است که به پزشک خود مراجعه کنید.

5- عوامل حواس پرتی

اگرچه مغز انسان یک تایمر نسبتاً دقیق است، اما دنیای امروز پر از عوامل حواس‌پرتی محیطی است که می‌توانند ریتم طبیعی ما را مختل کنند.

6- نورپردازی

همانطور که می دانید، فناوری و نورها می توانند حواس ما را پرت کنند و در زمان های خاصی بیش از بقیه ما را بیدار نگه دارند. به عنوان مثال، ممکن است یک پرستار در هنگام تعطیلات در زیر نورهای روشن صفحه موبایل خود در ساعت یک بامداد کاملاً بیدار باشد، اما ممکن است در نیمه های صبح خسته باشد.

7- زمان و مقدار غذایی که می خورید

آیا تا به حال بعد از یک شام بزرگ احساس خواب آلودگی کرده اید؟ این به این دلیل است که برخی از وعده های غذایی می توانند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شوند. شنورباخ می گوید زمان و ترکیب وعده های غذایی می تواند بر سطح انرژی تأثیر بگذارد. وعده های غذایی سنگین می تواند فعالیت دستگاه گوارش را افزایش داده و در نتیجه منجر به کاهش انرژی شود. همچنین، برخی از غذاها در اواخر شب خورده می شوند و خوابیدن را سخت می کنند. مانند لبنیات، غذاهای تند، تنقلات شیرین و تنقلات شور.

چه زمانی چرت زدن مناسب است و چه زمانی باید در برابر آن مقاومت کنیم؟

بیشتر مردم احساس می کنند که بعد از ظهر میل به چرت زدن دارند.

کاتن می‌گوید حوالی ساعت دو بعد از ظهر، به دلایلی که هنوز کاملاً شناخته نشده‌اند، اما احتمالاً مبنایی تکاملی دارند، بیداری کاهش می‌یابد و میل به خواب افزایش می‌یابد. این احساس خواب آلودگی بعد از ظهر بخشی از ساختار بیولوژیکی ما است، اما برخی افراد را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین به طور کلی، “ایمن ترین” زمان برای چرت زدن، به عبارت دیگر، زمانی که چرت شما خطری برای اختلال در خواب شبانه شما ندارد، بعد از ظهر است.

جف کان می افزاید: برای اکثر مردم، این بین دو تا چهار بعد از ظهر خواهد بود. افراد سحرخیز این افسردگی را زودتر احساس می کنند و جغدهای شب دیرتر.

با این حال، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید، مانند اینکه شب قبل چقدر خوابیده اید، آیا بین مناطق زمانی سفر کرده اید یا نه، و چه ساعتی می خواهید به رختخواب بروید.

به گفته کارلی گارسیا، مربی علوم خواب، اگر در نهایت می‌خواهید بعد از ظهر چرت بزنید، اگر فقط دو تا سه ساعت قبل از خواب است، مقاومت کنید، در غیر این صورت ممکن است برای افتادن مشکل داشته باشید. شب می خوابد

چرت زدن چقدر باید طول بکشد؟

با توجه به اینکه چرت های بسیار کوتاه می تواند بی معنی باشد و چرت های بسیار طولانی می تواند باعث تنبلی شود، شما اساسا دو راه دارید. طبق گفته کاتن، قانون کلی این است که چرت زدن خود را به 20 دقیقه محدود کنید یا به خود اجازه دهید یک چرخه کامل 90 دقیقه ای خواب را کامل کنید.

مدت زمانی که انتخاب می کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه چرت زدن چه عواقبی برای شما دارد و آیا زمان کافی برای آن دارید یا خیر.

گارسیا توضیح می دهد که یک چرت 10 تا 20 دقیقه ای می تواند منجر به افزایش سریع انرژی شود، در حالی که یک چرت منظم 30 تا 60 دقیقه ای مزایای بیشتری نسبت به خواب عمیق دارد. یک چرت طولانی حدود 90 دقیقه می تواند یک چرخه کامل خواب را کامل کند، اما می تواند باعث سبکی سر موقت در هنگام بیدار شدن شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا