دانستنی ها

بهترین راه برای حفظ انگیزه برای کاهش وزن، از نظر متخصصان

کاهش وزن؛ فراتر از انتخاب یک برنامه غذایی و ورزشی است. موفقیت شما 100% به حفظ انگیزه و مصمم بودن بستگی دارد. رژیم غذایی نادرست قطعا فرصت کاهش وزن را از شما می گیرد، در حالی که ورزش اشتباه می تواند شما را به وزن قبلی بازگرداند یا حتی باعث آسیب شود و ممکن است مجبور شوید کاملاً تسلیم شوید.

مهمتر از همه، ذهن شما نیز باید کاملاً پایدار و قوی باشد. در این قسمت از تناسب اندام مرطوب، عواملی را معرفی می کنیم که به شما کمک می کند در سفر کاهش وزن خود با انگیزه بمانید.

دلایل خود را برای کاهش وزن مشخص کنید

بسیاری از مشتریان کمپین های کاهش وزن در مورد دلایل کاهش وزن صحبت می کنند و برخی از این دلایل فرد را برای رفتن به این راه ترغیب می کند.

اولین و مهمترین گام برای با انگیزه ماندن این است که دلایل خود را شناسایی کنید و زمانی که احساس ناراحتی می کنید آنها را به خود یادآوری کنید. فهرستی از دلایل نیاز به تغییر را تهیه کنید.

مثلا:

من باید قبل از عروسی 20 کیلو وزن کم کنم تا بتوانم به عکس هایم اطمینان بیشتری داشته باشم.

برای رهایی از افسردگی و خستگی باید وزن کم کنم.

مثال های بالا و دلایل خود را روی یک کاغذ بنویسید، یک کپی تهیه کنید و در کیف خود قرار دهید. یا آنها را روی تلفن همراه خود یادداشت کنید و هر زمان که احساس کردید بی انگیزه و خسته شدید به آن مراجعه کنید.

اهداف و انگیزه های واقع بینانه داشته باشید

شاید یک اشتباه بتواند شما را به عقب براند، بنابراین اهداف شما باید واقع بینانه باشند.

به عنوان مثال، انتظار داشته باشید که در یک هفته یک پوند وزن کم کنید، پس انتظار زیادی نداشته باشید. اکثر متخصصان فکر می کنند کاهش وزن در هفته یک استاندارد معقول است و شما نباید بیش از این انتظار داشته باشید. اگر اهداف بسیار بزرگی داشته باشید و در رسیدن به آنها شکست بخورید، قطعا به مرور زمان انگیزه خود را از دست خواهید داد.

از انتقاد از خود بپرهیزید

برای جلوگیری از ناامیدی اهداف واقع بینانه تعیین کنید. اگر شکست خوردید، انتقاد از خود را کنار بگذارید زیرا سطح اضطراب شما را بالا می برد که مطمئناً کورتیزول و آدرنالین را افزایش می دهد که خود می تواند عاملی برای افزایش وزن باشد و میل شما به غذاهای ناسالم را افزایش دهد.

هفته ای یک بار خود را وزن کنید و میانگین را یادداشت کنید

اکثر مردم فکر می کنند که باید هر روز خود را وزن کنند و وزن خود را کاهش دهند، اما وزن شما در طول روز به دلایل مختلفی در نوسان است و بستگی به زمان انجام آن دارد. پس این کار را هر روز انجام ندهید، زیرا انگیزه شما را کاهش می دهد.

این کار را یک بار در هفته و هر بار در یک زمان مشخص انجام دهید. معمولاً بهتر است صبح خود را وزن کنید و میانگین کاهش وزن خود را در 4 هفته گذشته ثبت کنید.

فقط به عدد وزن خود توجه نکنید

یک تصور غلط رایج در این زمینه وجود دارد که مردم فکر می کنند کاهش وزن سالم فقط کاهش وزن است، اما اینطور نیست. کاهش وزن سالم به معنای کاهش چربی بدن است. با ورزش، چربی بدن را از دست می دهید، اما عضله نیز به دست می آورید. این به این معنی است که وزن شما بیشتر نمایش داده می شود، بنابراین نباید آن را با اضافه وزن اشتباه بگیرید.

وقتی کالری می سوزانید، بدن شما شروع به سوزاندن چربی برای انرژی می کند و در نتیجه چربی از بین می رود و عضله جایگزین آن می شود و شما قوی تر می شوید. بنابراین، به جای اینکه خود را وزن کنید و بدن خود را اندازه بگیرید، سعی کنید میزان کاهش چربی بدن خود را اندازه گیری کنید.

راستش را بخواهید برای بدنی که دارید سپاسگزار باشید

افراد دارای اضافه وزن اغلب جلوی آینه نمی ایستند زیرا از ظاهر خود ناراضی هستند. شما باید این عادت را تغییر دهید. تحقیقات نشان می دهد زنانی که صادقانه خود را می پذیرند، صاحب بدن خود هستند و از خود مراقبت می کنند، از نظر تناسب اندام و عادات تغذیه ای وضعیت بهتری دارند.

پس دفعه بعد با اعتماد به نفس جلوی آینه بایستید و سعی کنید خود را همانطور که هستید بپذیرید، آن را دوست داشته باشید و بیشتر به خودتان توجه کنید.

انتخاب های غذایی هوشمندانه داشته باشید

اکثر برنامه های غذایی از تکنیک های مشابه پیروی می کنند. غذاهای خاصی را کاملا حذف می کند و نوشیدنی های خاصی را محدود می کند.

پس سعی کنید برای غذای خود انتخاب عاقلانه ای داشته باشید و با رژیم های غیرقابل اطمینان که بخش های زیادی از غذا را حذف می کند زیاده روی نکنید و از یک متخصص کمک بگیرید. به یک سبک زندگی سالم پایبند باشید و فقط روی غذا تمرکز نکنید.

در هزینه های خود صرفه جویی کنید

همیشه یک سبک زندگی فعال داشته باشید. سبک زندگی فعال چیزی بیش از صرف وقت و انرژی است. سعی کنید عضو ثابت باشگاه شوید و پیشرفت تناسب اندام خود را ثبت کنید. حتی می توانید یک مربی شخصی استخدام کنید و هزینه آن را خودتان بپردازید.

اگر پول خرج کرده اید و وضعیت شما هنوز تغییر نکرده است، احتمالاً در مسیر اشتباهی قرار گرفته اید.

به دنبال کار گروهی باشید

یکی از راهکارهای موثری که در بخش تناسب اندام مرطوب به آن اشاره کردیم، پیوستن به یک گروه است، پس به گروهی بپیوندید که اهدافی مشابه شما دارند و با آنها انگیزه داشته باشید. سعی کنید از تجربیات آنها استفاده کنید. وقتی به صورت تیمی و گروهی کار می کنید، قطعا از نظر انگیزه و تلاش برای کاهش وزن احساس بهتری خواهید داشت.

روابط و انجمن های حمایتی داشته باشید

اگر خوش شانس باشید، دوستانتان نیز به این موضوع علاقه مند می شوند و می توانید با آنها به ادامه تحصیل بپردازید، پس هدف گذاری کنید. این افراد می توانند دوستان نزدیک یا اعضای خانواده باشند که می توانید با آنها یک رابطه حمایتی ایجاد کنید، با هم باشید و به یکدیگر انگیزه دهید.

ماجراجو باشید

به دنبال راه حل های جدید باشید و زیاد به آینده، هفته و ماه آینده نگاه نکنید و بیشتر به زمان حال توجه کنید.

سعی کنید همین امروز کار خود را انجام دهید و با او ماجراجویی کنید:

  • سفر
  • هر هفته با دوستان خود دوچرخه سواری کنید.
  • در کنار آن ها مسیری را طی کنید.
  • یک کوله پشتی بردارید و پیاده روی کنید.
  • به آموزش شنا بروید و از استراتژی های مختلف استفاده کنید.

هدف خود را با اطرافیان خود به اشتراک بگذارید

وقتی هدفی دارید و هیچ کس از آن خبر ندارد، قطعا راحت تر تسلیم شدن است، اما وقتی به دیگران می گویید هدفتان چیست، سطحی از انگیزه پیدا می کنید که حرکت رو به جلو را برای شما آسان تر می کند.

به عنوان مثال، می توانید هدف کاهش وزن خود را در توییتر، اینستاگرام یا رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. تا زمانی که مطمئن باشید به آن پایبند خواهید بود.

معجزه موسیقی را دست کم نگیرید

تحقیقات نشان می دهد که زنان چاق که در حین ورزش به موسیقی گوش می دهند بیش از دیگران به تمرینات خود پایبند هستند. آره! موسیقی می تواند به شما کمک کند ورزش کردن را فراموش کنید که چقدر سخت است. بنابراین هنگام ورزش گوش دادن به موسیقی انرژی زا را فراموش نکنید.

مجلات تناسب اندام و مدلینگ را کنار بگذارید

شاید این مجلات انگیزه دهنده باشند، اما قطعا موقتی هستند زیرا دائماً خود را با این افراد مقایسه می کنید و از اینکه نمی توانید مانند آنها باشید ناامید خواهید شد. در عوض سعی کنید زندگی کسانی را که با تلاش و پشتکار به هدفی مشابه شما رسیده اند را بررسی کنید.

اهداف کوتاه مدت تعیین کنید

دستیابی به اهداف بلند مدت قطعا سخت تر است. اگر در این مسیر اهداف کوتاه مدتی برای خود تعیین کنید و این اهداف هفتگی یا ماهانه باشند، در طول مسیر حس اعتماد به نفس و انگیزه شما افزایش می یابد.

برای کاهش وزن خود را خیلی محدود نکنید

کاهش وزن یکی از گام های شما در این مسیر است. نظافت خانه، تعمیر ماشین، پرداخت بدهی، باغبانی، کمک به دوستان و غیره. شما باید گزینه های دیگری مانند و با خانواده خود داشته باشید.

سعی کنید با انجام سایر کارهای روزانه انگیزه و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و زیاد خود را محدود نکنید و درگیر برنامه های کاهش وزن شوید.

چیزهایی را که دوست دارید در آغوش بگیرید

شاید چیزی که دوست دارید یک شلوار جین باشد که می خواهید اندازه آن را تغییر دهید. انگیزه کاهش وزن می تواند بر افسردگی غلبه کند و باعث شود برای خود ارزش بیشتری قائل شوید.

اهداف شما مطمئناً بزرگ و قابل احترام هستند و اگر به آنها برسید زندگی سالم تری خواهید داشت و زمان با کیفیت بیشتری را با دیگران سپری خواهید کرد. پس تمام چیزهایی که شما را هیجان زده می کند در نظر داشته باشید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید و روی آنها تمرکز کنید.

به این ترتیب، شلوار جین سایز کوچک خود را از دیگران پنهان نخواهید کرد. اینها را در دسترس داشته باشید تا بتوانید به محض کاهش وزن دوباره از آنها استفاده کنید.

رقابتی باشید

معمولاً افراد تمایل دارند در هر زمینه ای بهترین باشند. ما هم کاملاً عاشق کمال هستیم. کاهش وزن رقابتی با تمرینات گروهی قطعا 20 درصد پیشرفت بیشتری نسبت به انجام آن به تنهایی ایجاد می کند. پس سعی کنید با گروهی که با آن ورزش می کنید رقابت کنید و رقابت سالمی را برای غلبه بر محدودیت ها و رسیدن سریعتر به اهداف خود فراهم کنید.

مصمم باش

گاهی اوقات واقعاً خسته می شوید و اصلاً نمی خواهید ادامه دهید، اما به نظر شما در چنین شرایطی چه باید کرد؟ اگر واقعاً احساس خستگی می‌کنید و می‌خواهید تسلیم شوید، این سؤالات را بسیار جدی از خود بپرسید:

  • اگر اکنون تسلیم شوید، آیا هرگز دوباره به هدف خود خواهید رسید؟
  • میتونی دوباره شروع کنی؟
  • اگر از هدف خود دست بکشید زندگی برای شما چگونه خواهد بود؟
  • شش ماه دیگر کجا هستید و چه احساسی دارید؟

وقتی به این سوالات پاسخ دهید، متوجه می شوید که تسلیم شدن کار درستی نیست و بهتر است به کار خود ادامه دهید.

از پیشرفت خود عکس بگیرید

هنگام ورزش و تغذیه سالم قطعا تغییراتی را مشاهده خواهید کرد، اما این تغییرات بسیار کند هستند. بنابراین باید هر از چند گاهی از خود عکس بگیرید تا متوجه این تغییرات کوچک در خود شوید و انگیزه خود را افزایش دهید. این تغییرات فوق العاده کوچک هستند و اگر در عکس ثبت کنید متوجه آنها خواهید شد.

مثل کسی زندگی کن که همیشه آرزویش را داشتی

آیا می خواهید سبک زندگی خود را از نظر غذا خوردن و ورزش تغییر دهید؟ عادت های خود را از امروز مثبت کنید. اگر می خواهید سبک زندگی سالم و فعالی داشته باشید، همین امروز شرایط و محیطی را برای انجام چنین اقداماتی فراهم کنید. حتی لباس، ماشین، محل کار و همه چیز را به دلخواه عوض کنید.

برای تسلیم شدن در طول راه برنامه ریزی کنید

همه ما می‌خواهیم در هدفی که تعیین کرده‌ایم برتر باشیم، اما مشکل اینجاست که همیشه در مسیر موفقیت عقب‌نشینی‌هایی وجود دارد، بنابراین باید اجازه دهید این عقب‌نشینی‌ها و ضعف‌ها ظاهر شوند.

سپس برای بهبود آنها برنامه ریزی کنید. شما سوپرمن نیستید، گاهی اوقات باید متوقف شوید. ذهن خود را برای این شکست ها آماده کنید و تسلیم شوید تا بتوانید راحت تر با آنها کنار بیایید.

فکر نکنید که هدف شما تمام و کمال است

اگر هدف شما کاهش وزن است و می خواهید پس از کاهش وزن به زندگی قبلی خود بازگردید، بدانید که دارید وقت خود را تلف می کنید. کاهش وزن یک راه حل کوتاه مدت نیست، اما باید سبک زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید زیرا اگر به روال قبلی برگردید، قطعا نتیجه شما مانند قبل خواهد بود. به همین دلیل است که باید زندگی خود را برای همیشه بهبود بخشید.

جایگزینی سالم برای عادات یا غذاهای ناسالم پیدا کنید

اگر در طول مسیر اشتباه کردید و هر ماده غذایی یا ماده ناسالمی را مصرف کردید، بهتر است به خودتان قول بدهید که آن را با یک عادت یا غذای سالم جایگزین کنید. در لیست «آشپزخانه مرطوب» از «غذاهای رژیمی»، غذاهای سالم و مورد علاقه را که می توانید با غذاهای ناسالم جایگزین کنید، بیابید. پس همیشه در مسیری که دنبال می کنید مصمم باشید.

از مجلات ورزشی و غذایی استفاده کنید

داشتن یک ژورنال تناسب اندام به شما کمک می کند تا به عادت های سالم خود پایبند باشید، انگیزه ای برای ادامه راه پیدا کنید، برنامه ریزی کنید و ذهن خود را آماده کنید. همچنین می توانید از راهکارهای جدید این مجلات علمی بهره مند شوید.

به هیچ چیز وابسته نشو

در زندگی، افراد به طور کلی با محیط خود سازگار می شوند. به عنوان مثال، اگر کار شما پشت میز نشستن است، قطعاً به این کار همیشه عادت خواهید کرد، اما مراقب باشید به آن عادت نکنید.

هر روز کاری جدید انجام دهید، از یکنواختی دوری کنید و به رشد و پیشرفت خود ادامه دهید. سعی کنید کارهایتان را در حوزه جدیدتری انجام دهید، این کار باعث افزایش خلاقیت شما می شود و کمتر خسته می شوید.

منبع: نمناک

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا