اخبار روز

برترین ارزهای دیجیتال برای تریدرهای ایرانی کدام‌ها هستند؟

به گزارش پی ام آپ، بیت کوین با رسیدن به کانال 30000 دلار بهترین موقعیت خود را در سه ماه گذشته تجربه می کند و در این مدت هشت درصد بازدهی داشته است. در همین بازه زمانی، به دلیل رویدادهای بازار فارکس و عقب نشینی دلار، سرمایه گذاران ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال کمتر از 1 درصد از افزایش 2300 دلاری قیمت بیت کوین سود دریافت کردند و سرمایه گذاران ایرانی که از اتریوم راضی بودند، علی رغم اینکه از اتریوم خوشحال بودند، از دست دادند. بازده مثبت در میان ارزهای رمزپایه ای که تقریباً در تمام صرافی های ایرانی می توان به آنها دسترسی داشت، ریپل و ترون عملکرد بهتری داشتند، اما از طرف دیگر، وضعیت برای معامله گرانی که دوج کوین و کاردانو را در کیف پول خود داشتند، خوب پیش نرفت.

بازده سه ماهه بیت کوین برای ایرانیان; هجده درصد

بیت‌کوین با توجه به سیل اخبار و سیگنال‌های امیدوارکننده، به قیمت ۳۰ هزار دلار رسیده است. این در حالی است که در اولین روز فروردین، بیت‌کوین با نرخ ۲۷ هزار و ۷۰۰ دلار ثبت شده بود و با توجه به این مقدار، بازدهی آن در حدود هشت درصد محاسبه می‌شود. در این بازه زمانی، نرخ دلار از حدود ۵۳ هزار به کف محدوده ۴۹ هزار آمده است. به همین دلیل، سود سرمایه‌گذاران ایرانی بیت‌کوین در این سه ماه، به‌طور دقیق هشت‌دهم درصد تخمین زده می‌شود. البته، بالاوپایین شدن‌های دلار همیشه به‌ضرر سرمایه‌گذاران ایرانی نیست. به عنوان مثال، در مقایسه با قله تاریخی خود در آبان ۱۴۰۰، قیمت بیت‌کوین حدود ۵۶ درصد ریزش داشته است. با این حال، به‌خاطر ماجرای دلار، ضرر ایرانی‌ها در این قضیه کمتر از ۲۵ درصد است.

بازدهی سه‌ماهه اتریوم برای ایرانی‌ها؛ منفی یک‌دهم درصد

با توجه به نمودار بازدهی سه‌ماهه مثبت هفت درصد اتریوم، مشخص است که قیمت آن در حال رشد بوده است. اما علاوه بر قیمت اتریوم، باید به ارزش دلار نیز توجه کرد. طبق گفته‌ها، قیمت اتریوم درحدفاصل اول فروردین تا پایان خرداد از هزار و ۷۵۰ دلار به هزار و ۸۸۰ دلار رسیده است که نشان دهنده رشد قابل توجهی است.

با این حال، افرادی که در این مدت اتریوم را در کیف پول خود نگهداشته بودند، ضرر کردند. زیرا ارزش دلار در این بازه زمانی کاهش یافته بود. در نتیجه، بازدهی اتریوم برای سرمایه‌گذاران ایرانی معادل منفی یک‌دهم درصد بوده است.

با توجه به نوسانات دلار در این مدت، قیمت هر واحد اتریوم به‌پول خودمان از ۹۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به ۹۲ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان رسیده است. این نوسانات نشان دهنده تأثیر قیمت ارز بر ارزش سرمایه‌گذاری‌هاست.

به علاوه، باید توجه داشت که اتریوم با تسلط به ۱۸ درصد از حجم کل معاملات بازار، دومین ارز یجیتال مهم دنیاست که نشان دهنده قدرت و تأثیرگذاری آن در بازار ارزهای دیجیتال است.

بازده فصلی ریپل برای ایرانیان; مثبت هشت درصد

ریپل با سهم 2.2 درصدی از تراکنش ها، رتبه ششم را در بین تمام ارزهای رمزنگاری شده به خود اختصاص داده است و ارزش آن در سه ماهه قبل حدود 16 درصد رشد داشته است.

ریپل یا XRP در آخرین روز بهار امسال با قیمت 0.497 دلار یعنی 24500 تومان و در اولین روز سال 0.427 دلار یعنی 22566 دلار معامله شد. با این حال، کسانی که ریپل را در کیف پول خود نگه داشتند، بیش از 8 درصد سود نداشتند. اکنون حجم کل معاملات ریپل در جهان به 26 میلیارد دلار رسیده و در 24 ساعت گذشته تنها 1 میلیارد دلار برای خرید و فروش آن رد و بدل شده است.

عملکرد فصلنامه کاردانو برای ایرانیان; منهای 26 درصد

فعلی قیمت کاردانو ۰.۲۹۱ دلار است. اما اگر به اولین روز بهار سال ۱۴۰۲ برگردیم، متوجه ریزش ۲۱ درصدی در ارزش کاردانو خواهیم شد. زیرا کاردانو در آن زمان ۰.۳۷۳ دلار ارزش داشته و با توجه به نوسانات بازار ارز در ایران، ارزش آن از ۱۹ هزار و ۶۴۰ تومان به ۱۴ هزار و ۳۶۶ تومان کاهش یافته است.

این کاهش باعث می‌شود بازدهی کاردانو برای سرمایه‌گذاران ایرانی منفی ۲۶ درصد باشد که بدترین عملکرد بین ارزهای دیجیتال سرشناس است. کاردانو یا ADA با سهم هشت‌دهم درصدی از خرید و فروش‌های بازار، هفتمین ارز دیجیتال پر مخاطب دنیاست.

عملکرد فصلنامه دوج کوین برای ایرانیان; منهای 20 درصد

Dogecoin و سایر memecoin ها به عنوان یک شوخی ایجاد شده اند و هرگز نمی توانند جدی باشند. به همین دلیل با خبر و شایعه سقوط می کنند و با توییت ایلان ماسک بلند می شوند. در حال حاضر، روزهای بد برای Dogecoin و سرمایه‌گذاران آن مدت‌هاست که گذشته است و در پایین‌ترین سطح خود از سال 1400 معامله می‌شود.

قیمت Dogecoin از 0.076 دلار به 0.066 دلار در سه ماهه قبل کاهش یافته است و تقریباً 13 درصد کاهش یافته است. اما ارزش دارایی بازرگانان ایرانی که پول خود را به دوج کوین تبدیل کردند 20 درصد کاهش یافت.

عملکرد فصلی ترون برای ایرانیان; مثبت هشت درصد

ترون با نماد TRX، دهمین ارز دیجیتال برتر بازار است و حدود نیم‌درصد از حجم معاملات بازار را تشکیل می‌دهد. در سه‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، تریدر‌های ایرانی که به ترون دلخوش بودند، با سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال به سود هشت درصدی رسیدند، درحالی که قیمت ترون دوبرابر آن رشد کرده بود.

قیمت ترون از ۰.۰۶۲ دلار به ۰.۰۷۲ دلار رسیده است و نوسان دلار باعث شده بازدهی این ارز برای تریدرهای ایرانی از ۱۶ به هشت درصد تقلیل پیدا کند. باید توجه داشت که قیمت ترون نسبت به قله تاریخی خود در دی‌ماه سال ۹۶، یعنی ۰.۳ دلار، حدود ۷۵ درصد کاهش داشته است.

با این حال، با توجه به نوسانات دلار و قیمت ارز، ضرر تریدرهای ایرانی در این یک قلم به ۲۰ درصد نرسیده است و تنها بازدهی آنها کاهش یافته است. علاوه بر این، ترون با تسلط به حدود نیم‌درصد از حجم معاملات بازار، نشانگر تأثیرگذاری و قدرت آن در بازار ارزهای دیجیتال است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا