اخبار روز

به یاد جشن تولدی که ستاره آن امین تارخ بود!/عکس

حدود یک سال از درگذشت ناگهانی امین تارخ می گذرد و اگر او هنوز در میان ما بود 20 مرداد تولد 70 سالگی اش را جشن می گرفت اما حالا که نیست، یاد شبی می افتیم که جمعی از همکارانش و دوستان برای تولد او جمع شده بودند

در سال 1395 ویژه برنامه «تولد ماه» به مناسبت شصت و سومین سالگرد تولد امین تارخ و هنرمندانی چون محمدمهدی عسگرپور، مرحوم پرویز پورحسینی، عنایت بخشی و علی دهکردی در سازمان فرهنگ و هنر شهرداری تهران برگزار شد. اکرم محمدی، شهرام قائدی و الهام پاوه نژاد درباره این بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) صحبت کردند.

عصر همان روز، علی دهکردی با اشاره به اینکه تارخ یکی از خارق‌العاده‌ترین بازیگران است، گفت: ستاره کسی است که سال‌ها در حرفه خود سرآمد بوده و این درخشش برای او و امین تارخ برای همیشه ماندگار خواهد بود. “یکی از آن ستاره هاست. تارخ یکی از بنیانگذاران آموزشگاه آزاد نمایش است و افرادی را در این آموزشگاه تربیت کرده است که امروزه درخشش تک تک آنها را در پرده سینما می بینیم. او از معدود افرادی است که وقتی در توصیفش از واژه استاد استفاده می کنیم، مفهوم معلم بودن را در کنار معنای توانایی دارد.

محمدمهدی عسگرپور همچنین گفت: چنین مراسمی نور امید را در دل هنرمندان روشن می کند و خوشحالم که به مناسبت تولد امین تارخ در این مراسم حضور دارم زیرا معتقدم شخصیت وی والا و قابل تقدیر است و حتی پیشنهاد می کنم. از او و فعالیت هایش مستند بسازد

جشن تولدی که ستاره آن امین تارخ بود

جشن تولدی که ستاره آن امین تارخ بود

شهرام قائدی یکی از شاگردان امین تارخ در مرحله اول کارگاه آزاد بازیگری با بیان خاطره ای از اولین برخوردش با تارخ گفت: وقتی برای اولین بار وارد دفترش شدم و گفتم دوست دارم بازیگر شوم. آقای تارخ وقتی من را دید توصیه هایی به من کرد که چگونه برای حرفه بازیگری آماده شوم. یکی از آنها کاهش وزن و خلاصی از لهجه ام بود. بازیگری و زندگی ام را تا پایان عمر مدیون او هستم و همیشه قبل از شروع یک نقشه نامش را می آورم و همیشه از او تشکر می کنم که الفبای هنر و بازیگری را به من آموخت.

به یاد پرویز پورحسینی که در سال ۱۳۹۸ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، وی نیز در این مراسم حضور داشت و امین تارخ را به افتخار این بازیگر ایرانی معرفی کرد.

وی بیان کرد: افرادی مانند امین تارخ می توانند الگوی بازیگران نسل آینده باشند. این افراد در زمانی زندگی می کردند که زمان زیادی برای تمرین، مطالعه و تحقیق داشتند. امین تارخ هنر بازیگری جدیدی را در سینمای ایران خلق و توسعه داد.

زنده یاد امین تارخ که در این مراسم نیز به ایراد سخنرانی پرداخت، بزرگترین توقع هنرمندان از مردم و مسئولان را «خسته نباشید» عنوان کرد.

وی افزود: اصولاً وقتی انسان به میانسالی می‌رسد، خیلی با گذشته‌اش زندگی می‌کند یا خیلی به آینده‌اش مشغول است و همین باعث می‌شود زندگی در لحظه را فراموش کند، اما برگزاری چنین مراسمی می‌تواند ما را متوجه این مشکل کند. برای یادآوری اینکه زندگی از دو پرسش و دو معمای بین تولد و مرگ تشکیل شده است. باور کنید در آغاز میانسالی تنها برگزاری چنین مراسمی می تواند به او یادآوری کند که انسان در لحظه زندگی می کند. بزرگترین هدیه ای که از این سالن می گیرم این است که افراد زیادی برای خوشحال کردن من زحمت کشیده اند و من باید یاد بگیرم در لحظه زندگی کنم.

تولد امین تارخ درست قبل از تولد علی حاتمی است. دو هنرمندی که فیلم «مادر» یکی از آثار ماندگارشان در کنار هم است.

تارخ درباره نحوه آشنایی اش با علی حاتمی در جایی گفته بود: «آشنایی من با زنده یاد حاتمی کاملا تصادفی و از شانس من بود.» در فیلم «جستجوگر» محمد متوسلانی بودم که حاتمی به صحنه فیلم آمد. گفت همیشه دوست داشت درباره مادر فیلم بسازد و من با طیب خاطر موافق بودم.

تارخ با توجه به موقعیتی که به عنوان بازیگر داشت، معتقد بود: علی حاتمی هرگز به درستی درک نشد. «واقعیت این است که منتقدان هرگز سعی نکرده اند نگاهی درست و منصفانه به سینمای حاتمی داشته باشند. سینمای بزرگان دیگر مثل کیمیایی و مهرجویی همیشه یک ما غیر ایرانی دارد اما سینمای حاتمی سینمای خودش است و ما خارجی ندارد و سینمای او یک سینمای کاملا ایرانی است. شاید سینمای دیگران به دلیل موضع سیاسی یا نگاه دیگری که دارند، آنطور که باید باشد و به درد جامعه ایران و فرهنگ ما نمی خورد. نگاه غالب آنها نگاه تخریبی است، اما این نوع نگاه در سینمای حاتمی دیده نمی شود.

وی ادامه داد: علی حاتمی و سینمای او به قدری ظالمانه بود که حتی میزانسن فیلم هایش که کاملا برگرفته از فرهنگ ناب ایرانی بود نادیده گرفته شد. می گفتند سینمای او سینمای کاسه و بشقاب است و خیلی ها مدام می گفتند سینمای او سینمایی است که عناصر معماری ایرانی را به نمایش می گذارد. حاتمی حتی در حد یک تولید تحت تاثیر سینمای هالیوود قرار نگرفت.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا