اخبار روزدانستنی ها

به این ۵ عامل مهم ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر توجه کنید!

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور کم تحرک هستند و فعالیت بدنی مناسب ندارند که این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماریهای غیرواگیر باشد.

کوروش اعتماد افزود: بر اساس بررسی های انجام شده در کشور، شاخص فعالیت بدنی در 40 درصد جمعیت بالای 30 سال کشور پایین است و با توجه به اینکه بیش از 65 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیر است، این در حالی است که عدم تحرک منجر به بروز سرطان، بیماری های قلبی عروقی و غیره می شود.

وی تصریح کرد: 20 درصد از کل مرگ و میرهای مربوط به بیماری های غیرواگیر مربوط به بیماری های قلبی عروقی و 10 درصد مربوط به سرطان ها است و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها باید هزینه زیادی در راستای آموزش و آگاهی رسانی در راستای خودمراقبتی صرف شود

اعتماد ادامه داد: استعمال دخانیات، فعالیت بدنی کم، مصرف مواد غذایی ناسالم و الکل و آلودگی هوا از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر است که رو به افزایش است و باید برای کاهش آن تدابیری اندیشید.

رئیس مرکز درمان بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در خصوص شیوع فشار خون گفت: فشار خون بالا یک بیماری شایع است و به دلیل عوارض جدی که ایجاد می کند یکی از مهم ترین آن ها محسوب می شود. مشکلات سلامتی و مغز، قلب، کلیه ها و چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. مخرب است.

50 درصد از نارسایی های کلیه به دلیل فشار خون بالا است

اعتماد اضافه کرد: در بسیاری از موارد خونریزی عامل اصلی سکته های مغزی است و 50 درصد موارد نارسایی کلیه، نارسایی قلبی و سکته قلبی نیز مربوط به فشار خون است و برای اطمینان از فشار خون باید به طور منظم و در فواصل زمانی معین اندازه گیری شود  که افزایش فشار خون بالا بود، باید به موقع پیگیری و کنترل شود.

وی تصریح کرد: کنترل عوامل خطر قابل اصلاح مانند کنترل اضافه وزن و چاقی، دیابت، کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف میوه و سبزی، قطع مصرف الکل و مدیریت استرس نقش مهمی در پیشگیری و کنترل فشار خون دارد.

وی تاکید کرد: اگر افراد مبتلا به فشار خون به موقع درمان شوند و فشار خون خود را کنترل کنند، کمتر دچار عوارض این بیماری خطرناک می شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا